CAS 20 MB Econic/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
V šestnácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva, vám představujeme ostravskou CAS 20 Mercedes-Benz Econic od firmy THT.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Šestnáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně prodloužená bouda vozidla Mercedes-Benz Econic. Pro prodloužení byly použity plastové díly od Plastisolu. Prostor pro mužstvo v této kabině působí na první pohled rozměrně.
Vzhledem k zešikmení v přední dolní části dosahuje prostor pro chodidla jen 445 mm. I tato hodnota je však dosažena rovněž díky šikmé stěně pod sedadly. Ve výsledku to nutí hasiče držet nohy v ostrém úhlu v koleni, aby bylo možno položit na podlahu celá chodidla. Prostor na nohy je po celé šíři kabiny stejný, všichni hasiči tedy mají shodné podmínky.
Čtyři samostatné sedáky o šíři 470 mm a hloubce 405 mm z tvrzené pěny poskytují relativně pohodlný posez a určitý pocit bočního vedení. Celková šíře kabiny dosahuje prozatím nejlepších hodnot v celém našem seriálu – na rozměr 2280 mm zatím nedosáhla žádná kabina.
Obrovskou devízou tohoto – v Česku – unikátu je výška vnitřního prostoru kabiny. 1810 mm od podlahy ke stropu umožňuje hasičům téměř vzpřímený postoj. To lze ocenit především ve chvíli, kdy vyvstane potřeba se u zásahu rychle převléknout a podobně.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 20 MB Econic HZS Moravskoslezského kraje:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2280 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 445 mm
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 420 mm (ukončeno krytem motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 200 mm
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 470 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1810 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1350 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, dooblékání za jízdy je vzhledem k šířce kabiny naprosto bez problémů. Prostor pro nohy je však na rozdíl od ostatních rozměrů neúměrný – v seriálu jsme zatím neměli vyšší a širší kabinu, místem pro nohy ale nijak výrazně neoslňuje, ba naopak.
VÝSLEDEK: 85% kabina pro mužstvo
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…