CAS 20 MB Econic/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
V šestnácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva, vám představujeme ostravskou CAS 20 Mercedes-Benz Econic od firmy THT.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a61398b2.800.jpg)
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Šestnáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně prodloužená bouda vozidla Mercedes-Benz Econic. Pro prodloužení byly použity plastové díly od Plastisolu. Prostor pro mužstvo v této kabině působí na první pohled rozměrně.
Vzhledem k zešikmení v přední dolní části dosahuje prostor pro chodidla jen 445 mm. I tato hodnota je však dosažena rovněž díky šikmé stěně pod sedadly. Ve výsledku to nutí hasiče držet nohy v ostrém úhlu v koleni, aby bylo možno položit na podlahu celá chodidla. Prostor na nohy je po celé šíři kabiny stejný, všichni hasiči tedy mají shodné podmínky.
Čtyři samostatné sedáky o šíři 470 mm a hloubce 405 mm z tvrzené pěny poskytují relativně pohodlný posez a určitý pocit bočního vedení. Celková šíře kabiny dosahuje prozatím nejlepších hodnot v celém našem seriálu – na rozměr 2280 mm zatím nedosáhla žádná kabina.
Obrovskou devízou tohoto – v Česku – unikátu je výška vnitřního prostoru kabiny. 1810 mm od podlahy ke stropu umožňuje hasičům téměř vzpřímený postoj. To lze ocenit především ve chvíli, kdy vyvstane potřeba se u zásahu rychle převléknout a podobně.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 20 MB Econic HZS Moravskoslezského kraje:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2280 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 445 mm
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 420 mm (ukončeno krytem motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 200 mm
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 470 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1810 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1350 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/09/uz4e4e0d482791f/obr4e785aa0b5851/540_800.jpg)
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, dooblékání za jízdy je vzhledem k šířce kabiny naprosto bez problémů. Prostor pro nohy je však na rozdíl od ostatních rozměrů neúměrný – v seriálu jsme zatím neměli vyšší a širší kabinu, místem pro nohy ale nijak výrazně neoslňuje, ba naopak.
VÝSLEDEK: 85% kabina pro mužstvo
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a61398b2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a65514d2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a6826d96.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a6a955c1.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a6e98c85.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a70e20b7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a746a09e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a78b06d4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a8016425.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a884bfa3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a8b0b0d3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a8d9b49c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a93eb500.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785a976bbe0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e4e0d482791f/obr4e785aa0b5851.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.304x171.jpg)
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…