RZA VW Transporter – JSDH Přehořov
Základem je vozidlo VW Transporter T4 Syncro 4×4 dlouhá verze. Vozidlo o výkonu 75 kW bylo vybráno nejen kvůli výkonu, ale hlavně také kvůli pohonu všech čtyř kol, což umožňuje s ním jet i do hůře přístupných terénů či lépe vyjet v zimě. Další výhodou jsou boční šoupací dveře na obou stranách vozidla. Součástí této verze jsou el. Ovládaná okna, vyhřívání skel, nezávislé topení apod.
Samotná přestavba byla realizována převážně z hliníkových profilů a plechů, které jsou k sobě nýtovány. Předností hliníku je jeho malá hmotnost a dobrá opracovatelnost. Vozidlo muselo být do šroubku rozmontováno a postupně navrhováno a předěláváno pro účely hasičské zástavby. Žádná zásadní změna nebyla na konstrukci vozidla provedena. Pro lepší nosnost byly namontovány pomocné pružiny do zadní nápravy. Řešeny musely být rovněž boky vozidla v zadní části. Tam byly již z výroby plechy, které musely být odstraněny a místo nich byly vytvořeny dva boční kastlíky. Mimo základní je veškeré osvětlení ve vozidle provedeno LED diodami s velkou svítivostí. Dobíjení vozidla je provedeno přípojkou pro konzervátor baterie.
Vozidlo je uvažováno pro početní stav zmenšeného družstva, tedy 1+3. Konstrukce však umožňuje přepravu jedné osoby navíc, tedy 1+4.
Střecha vozidla:
Hliníková vana vozidla tvoří základní úložný prostor na střeše vozidla. Uvolněním a sundáním hliníkového zahnutého žebříku můžeme dosáhnout do všech míst vany. Samozřejmostí je, že žebřík se v žádném místě nestýká s ostatními částmi vozidla. Např. šoupací dveře bez problémů projedou pod ním. Hlavní vybavení ve střeše je:
- naklápěcí osvětlovací stativ 2×500W, otočný o 360 stupňů držený pístem ve svislé poloze,
- záchranná nosítka,
- ženijní nářadí (lopaty, koště, kopáč, krompáč, sekera, trhací hák),
- hliníkový pracovní žebřík s výškou 5,13m.
Na střeše vozidla je dále výstražné světelné a zvukové zařízení Tesla v zábleskovém provedení.
Prostor velitele/strojníka:
Samozřejmostí místa mezi velitelem a strojníkem jsou základní ovládací prvky, jako je oranžová svodová alej s více funkcemi, výstražné světelné a zvukové zařízení a radiostanice. Důležitou výbavou je také osvětlení pro čtení dokumentace, nůž – řezač pásů a vpravo pod sedadlem i velitelská svítilna. Ve vozidle je zabudovaná pro strojníka signalizace otevření jakýchkoli dveří.
Prostor osádky:
V prostoru osádky jsou sedadla pro dva hasiče s dvěma integrovanými držáky dýchacích přístrojů v opěradle. Pro každého z těchto hasičů je zde náhradní láhev k dýchacímu přístroji a osobní svítilna. Mezi oběma hasiči nalezeme tři bedny s vybavením jako např.: záchranné plovací vesty s přilbami, házecí pytlík pro záchranu z vody, oblek a prostředky na likvidaci hmyzu, či deky, masky k dýchacím přístrojům a reflexní vesty. Přímo mezi sedadly je ve vozidle zabudována elektrocentrála o výkonu 6 kW, jejíž startování se provádí z prostoru kabiny. Výfuk je sveden samostatně pod vozidlo. Za sedadly je ještě ukrytá vodní nádrž o cca 100 litrech a vysokotlaká sestava s regulátorem a přiměšovačem smáčedla. V prostoru osádky je dále lékárna a prostředky na plnění nádrže (klíč k nadzemnímu hydrantu, hadice D a přechody B/C a C/D).
Pravý kastlík:
Tento kastlík je vybaven prostředky na únik provozních kapalin jako barely se sorbenty, úkapová vanička, havarijní tmel, pytle, rukavice, kurty s ráčnou atp. Dále je zde kufr s nářadím, pákové nůžky a páčidla. Dalším vybavením je elektro-materiál v přepravce jako např. prodlužovací kabely 220 a 380V, přechody zásuvek či měnič fáze.
Zadní prostor:
Hlavním prvkem zadního prostoru je výsuvné plato, na kterém je umístěna veškerá technika a vybavení pro čerpání jako: kalové čerpadlo, el. čerpadlo na 380 a 230V, hadice B a C, lana a klíče na půlspojky. V zadním prostoru se dále nachází dva práškové RHP, palice, hydraulický ruční rozpínací válec, záložní osvětlovací stativ 2×500W a nad výsuvným platem ještě teleskopický žebřík (vysunutý 3,8m). V horní části je vysokotlaká proudnice s 25m hadicí, ovládání a měření elektrocentrály a zásuvky 220 a 380V. Pro kvalitní spojení je v zadních dveřích integrován reproduktor radiostanice. Dále je zde osvětlení prostoru strojníka, oranžová svodová alej, vypínač halogenového stativu na střeše nebo např. možnost přepnout modrá výstražná světla okolo oranžové rampy na zadní na dveřích, aby neoslňovala strojníka.
Levý kastlík:
Obsahuje motorovou pilu s nářadím k ní, dřevorubeckou lopatku, sekeru, ruční pilu, el. rozbrušovací pilu o průměru 300mm, kužely a lovecké kalhoty. Dále jsou zde kanystry pro doplnění veškerých agregátů a MP ve vozidle. Taktéž je zde z bezpečnostních důvodů vyjímatelná nádrž pro elektrocentrálu, oddělena od osádky.
Práce:
Převážná většina práce byla prováděna svépomocí v dílně p. Pivoňky v Chlebově. Prací se z našeho sboru nejvíce zúčastnil Michal Paleček a Martin Šimek, kteří na VW odpracovali každý více jak 900 hod, což je více jak 6 pracovních měsíců dennodenně, samozřejmě bez nároku na odměnu.
Rozpočet vozidla:
Vozidlo bylo financováno střídavě z několika zdrojů: obecních peněz, vlastních finančních prostředků a poskytnutých dotací a peněz od sponzorů. Děkujeme tímto všem sponzorům, kteří přispěli k realizaci tohoto vozidla.
Michal Paleček, hasici Přehořov