Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Renault Midlum/BM Heros. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Přinášíme vám již třináctou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS Renault Midlum, který vyrobila maďarská firma Heros, na české variantě nástavby pracuje společně se ZHT Group.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Třináctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je továrně prodloužená bouda vozidla Renault řady Midlum, vnitřní úpravu provedla firma Heros, která je i výrobcem požární nástavby. Oproti již představené od polského producenta má tato o mnoho větší vnitřní prostor zejména v oblasti nohou. Je to dáno použitím dodatečně vyrobené kapsy na dýchací přístroje, která je mimo původní kabinu. Celkové zvětšení vnitřního prostoru v zadní části mužstva je použitím kapsy vskutku markantní. Jen podlaha je delší o celých 160 mm a v tomto případě vůbec nevadí, že jej její poměrně velká část pod sedačkou, u polského Renaultu je toto výrazně horší. Posunutím sedaček vzad je rovněž rozteč od jejich hran ke krytu motoru větší o 280 mm. Na šířku je díky malinko odlišnému řešení vnitřku také více místa a to o 80 mm. Sedačky nekončí ve středu dveří, nýbrž na jejich počátku.

Na první dojem vzbuzuje kabina pocit dostatečné prostornosti, který se po nasednutí do ní pouze potvrdí. Prostor pro nohy je více než dostatečný, v tomto směru je to vskutku bezvadná bouda. Díky jinému řešení lavic je zvětšen i prostor pro jednotlivé členy družstva a to o 25 mm. Tento údaj není nikterak výrazný, hasiči v kabině pochopitelně nemají místo jako v ,,karose,, takže si musejí vzájemně vyjít vstříc při dooblékání, zde jim však výrazně napomáhá obrovská podlaha. Výška kabiny je taktéž plně dostačující, i když na žádné tancovaní to není.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS Renault Midlum 300 BM HEROS:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2020 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 780 mm ke krytu motoru

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 640 mm všechny sedačky (ukončeno rámem a přepážkou)

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 400 mm všechny sedačky

5. rozměry jednotlivých sedaček násobeno čtyřmi

  • lavice 2× 980 mm /490 mm na osobu = 1960 mm celkem

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1635 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1230 mm

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny skutečně dostatek místa, a to i v případě jejího plného obsazení. Co se vytýkalo Renaultu s polskou nástavbou, je v maďarském provedení zcela potlačeno, čili ukončení plochy podlahy plechovou přepážkou zde vůbec nevadí. U Renaultu je opět naprosto stejně místa pro všechny, není zde rozdílu v místě pro na kraji sedící hasiče oproti těm, co mají svá místa uprostřed.


VÝSLEDEK: 90% kabina pro mužstvo


Poděkování patří partnerovi serveru POŽÁRY.cz, firmě ZHT Group a také technickému řediteli maďarského nástavbáře BM Heros, panu Tiboru Vargovi, který přivezl vozidlo na Pyrocar 2011. V budoucnu o Renaultu bude článek v sekci technika.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?