Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

ROSS Viza DA 8. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Ve čtrnácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva, se podíváme na unikát v řadách hasičské techniky. Je jím automobil domácí provenience s označením ROSS Viza.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Čtrnáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je továrně prodloužená bouda vozidla ROSS Viza. Jedná se o kabinu, určenou pro vozy Tatra 815. Na podvozku ROSS je však zcela jiné její vnitřní uspořádání místa a to z důvodu, že zde není tak velký motor a jeho kryt, který v tatře zabere hodně místa. Podvozky ROSS nejsou u hasičů nikterak rozšířeným typem a nejen proto, že jejich výrobce již více jak 10 let neexistuje. Samotným vozidlům ROSS se budeme věnovat později.

Nyní představovaná kabina ROSS Viza/Tatra je v konfiguraci osádky 1+7. Vpředu sedí řidič s velitelem a uprostřed je dvojlavice. Podobně to vypadá i v zadní části vozu, sloužící pro přepravu dalších čtyř osob požárního družstva. Po otevření bočních zadních dveří spatříme sedačky, umístěné do protisměru jízdy. Krajní jsou dostatečně široké – 620 mm místa na osobu je vskutku luxus, když to prostor kabiny dovoluje, proč ne, uprostřed je pak nad krytem motoru dvojlavice, která tak komfortní co se místa týče, není. Její šíře 840 mm poskytne dvojici hasičů spíše nouzové sezení, ale vejdou se.

Krajní sedačky mají rovněž dostatek místa na nohy, více jak půl metru bohatě stačí i na to, aby si člověk sedl pohodlně a ulevil si natažením nohou. Středová dvojlavice má před sebou 420 mm místa, což také stačí. Tím, že je lavice poněkud níže nad podlahou, kterou je kryt motoru, hasiči na ní sedí v mírně skrčené poloze nohou, což vidíte na fotografii, není to tak pohodlné jako u krajních sedaček, ale vydržet se to dá bez problému. Co se výšky kabiny týče, tak ta je též dostačující. V případě dooblékání hasiči na krajních sedadlech nemají problém, na středové lavici je toto však horší.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny DA ROSS Viza 4×4:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2220 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po ukončovací prvek zadní části

  • 530 mm kraj, 420 mm střed od sedačky

3. šíře prostoru od hrany sedačky po konec zadní části

  • 430 kraj/577 mm + střed

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene k zakončení zadní část

  • 430 kraj/550 mm + střed

5. rozměry sedaček

  • jednolavice 2× 620 mm + 1× dvojlavice 840 mm na osobu = 2080 mm celkem

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1500 mm kraj, 1070 mm střed

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop -1119 mm krajní jednolavice, 940 mm středová dvojlavice

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny dostatek místa, v případě jejího plného obsazení mohou nastat obtíže na středové lavici, to je však vyváženo její vyšší polohou nad krajní sedačky. Vzhledem k tomu, že se jedná o upravenou tatrováckou kabinu, nelze zde vymýšlet nějaké zázraky, ale řešení, kterým disponuje ROSS Viza dobrovolných hasičů ze Stříbrné Lhoty u Mníšku pod Brdy je dobré. Kabina má i dostatek místa na vyřešení uložení drobného vybavení. V hasičských řadách jezdí těchto automobilů velmi málo a s prodlouženou kabinou ještě méně, nehledě na to, že další vozy mají jiné dispoziční řešení vnitřku, než dnes představené.


VÝSLEDEK: nehodnoceno, jedná se o unikát/speciál


Poděkování za realizaci článku patří členům jednotky SDH Stříbrná Lhota, kteří mají ROSSe v užívání.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?