ROSS Viza DA 8. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Ve čtrnácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva, se podíváme na unikát v řadách hasičské techniky. Je jím automobil domácí provenience s označením ROSS Viza.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Čtrnáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je továrně prodloužená bouda vozidla ROSS Viza. Jedná se o kabinu, určenou pro vozy Tatra 815. Na podvozku ROSS je však zcela jiné její vnitřní uspořádání místa a to z důvodu, že zde není tak velký motor a jeho kryt, který v tatře zabere hodně místa. Podvozky ROSS nejsou u hasičů nikterak rozšířeným typem a nejen proto, že jejich výrobce již více jak 10 let neexistuje. Samotným vozidlům ROSS se budeme věnovat později.
Nyní představovaná kabina ROSS Viza/Tatra je v konfiguraci osádky 1+7. Vpředu sedí řidič s velitelem a uprostřed je dvojlavice. Podobně to vypadá i v zadní části vozu, sloužící pro přepravu dalších čtyř osob požárního družstva. Po otevření bočních zadních dveří spatříme sedačky, umístěné do protisměru jízdy. Krajní jsou dostatečně široké – 620 mm místa na osobu je vskutku luxus, když to prostor kabiny dovoluje, proč ne, uprostřed je pak nad krytem motoru dvojlavice, která tak komfortní co se místa týče, není. Její šíře 840 mm poskytne dvojici hasičů spíše nouzové sezení, ale vejdou se.
Krajní sedačky mají rovněž dostatek místa na nohy, více jak půl metru bohatě stačí i na to, aby si člověk sedl pohodlně a ulevil si natažením nohou. Středová dvojlavice má před sebou 420 mm místa, což také stačí. Tím, že je lavice poněkud níže nad podlahou, kterou je kryt motoru, hasiči na ní sedí v mírně skrčené poloze nohou, což vidíte na fotografii, není to tak pohodlné jako u krajních sedaček, ale vydržet se to dá bez problému. Co se výšky kabiny týče, tak ta je též dostačující. V případě dooblékání hasiči na krajních sedadlech nemají problém, na středové lavici je toto však horší.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny DA ROSS Viza 4×4:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2220 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po ukončovací prvek zadní části
- 530 mm kraj, 420 mm střed od sedačky
3. šíře prostoru od hrany sedačky po konec zadní části
- 430 kraj/577 mm + střed
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene k zakončení zadní část
- 430 kraj/550 mm + střed
5. rozměry sedaček
- jednolavice 2× 620 mm + 1× dvojlavice 840 mm na osobu = 2080 mm celkem
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1500 mm kraj, 1070 mm střed
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop -1119 mm krajní jednolavice, 940 mm středová dvojlavice
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny dostatek místa, v případě jejího plného obsazení mohou nastat obtíže na středové lavici, to je však vyváženo její vyšší polohou nad krajní sedačky. Vzhledem k tomu, že se jedná o upravenou tatrováckou kabinu, nelze zde vymýšlet nějaké zázraky, ale řešení, kterým disponuje ROSS Viza dobrovolných hasičů ze Stříbrné Lhoty u Mníšku pod Brdy je dobré. Kabina má i dostatek místa na vyřešení uložení drobného vybavení. V hasičských řadách jezdí těchto automobilů velmi málo a s prodlouženou kabinou ještě méně, nehledě na to, že další vozy mají jiné dispoziční řešení vnitřku, než dnes představené.
VÝSLEDEK: nehodnoceno, jedná se o unikát/speciál
Poděkování za realizaci článku patří členům jednotky SDH Stříbrná Lhota, kteří mají ROSSe v užívání.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…