Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 16 Praga NTS 4×4/SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Patnáctá část seriálu o kabinách hasičských vozidel vám představuje dnes již neexistující domácí značku Praga a její model NTS, který je dnes k vidění zejména u dobrovolných jednotek s nástavbou SPS/THZ.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Kabina pragovky modelové řady NTS (jedná se o předchůdce řady Golden, co se designu a velikosti týče, je to de facto jen změna názvu) je klasické koncepce. Vnitřní úpravu provedl nástavbář ze Slatiňan – SPS/THZ, konkurence z THT či Sehatu se však výrazně neliší. Zadní část boudy, přístupná z obou stran, je určena pro přepravu mužstva v počtu čtyř osob. Každý hasič má pro sebe jednotlivý sedák, uprostřed sedící dvojice má oproti na kraji sedícím kolegům podstatně méně místa na nohy, i když toto nikterak nevadí, protože od kolen to mají ke krytu motoru ještě 240 mm, takže to plně postačuje. Krajní sedačky mají de facto prostor neomezený, není před nimi nic, až přední sedačka řidiče či velitele a více jak 750 mm poskytne dostatek prostoru i pro pana Habána.

Co se týká místa na šíři sedačky, zde mají hasiči k dispozici 440 mm, nutno brát v potaz i mezery mezi sedačkami, čili místa na osobu x4 je s nimi celkem o 280 mm víc. Na běžnou přepravu toto postačuje, dooblékání za jízdy je stejně jako u jiných vozidel o vzájemné ohleduplnosti. Hasiči se při jízdě nijak výrazně nemačkají, takže i z tohoto směru se jedná o vyhovující a funkční část kabiny.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 16 Praga NTS 4×4/SPS-THZ:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2100 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 750 mm kraj, 400 mm střed ke krytu motoru

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 750 mm kraj a 380 mm střed

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 500 mm kraj, 240 mm střed

5. rozměry jednotlivých sedaček násobeno čtyřmi

  • 4× sedačka 440 mm + zbytkový celkový prostor 280 mm = 2040 mm celkem

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1420 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1010 mm

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny dostatek místa, a to i v případě jejího plného obsazení. Pro na kraji sedící hasiče je místa až neskutečně mnoho oproti těm, co mají svá místa uprostřed, i když zde je prostor dostatečný.


VÝSLEDEK: 90% kabina pro mužstvo


Poděkování za realizaci článku patří dobrovolným hasičům z jednotky SDH Jílové u Prahy.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?