Dennis Rapier XL
V tomto provedení ho u nás určitě neuvidíte. Jedná se o známý podvozek Dennis Rapier, který je i v naší republice hojně rozšířen. Avšak v provedení kabiny ML, která je určená pro osádku 1+5.
V tomto článku představované provedení kabiny má označení XL, je tedy větší. Vejde se do ní dle přání zákazníka osádka až 1+8. V Holandsku, kde jezdí XL Rapierů z evropských zemí asi nejvíc, se lze setkat s několika typy těchto kabin v úpravách přímo od výrobce John Dennis Coachbuilders, dále jen JDC, nebo domácí C&C Products. Co se velikosti kabin týká, zvenčí jsou opticky stejné ( jeden výrobce, že… ), odlišné je jen jejich vnitřní provedení.
Zadní část je uspořádána buď klasicky, tedy samotná lavice jen pro čtyři hasiče a vzniklý prostor je použit na vybavení hasičů (což však postrádá jakýkoliv smysl), nebo tři + dvě sedačky a lavice + tři sedačky. Větší kabina má ovšem i svoji nevýhodu – díky ní je kratší, tudíž menší samotná požární nástavba, protože použitý podvozek má stejný rozvor jako vozidlo s klasickou kabinou ML.
U německých sousedů lze také spatřit vozidlo Dennis Rapier v provedení kabiny XL, konkrétně ve městě Frankfurt. To byl vůbec první Dennis, který se do konzervativního Německa dovezl. Druhý, a zároveň i poslední, tentokrát klasický, je u hasičů v Erfurtu.
Na britských ostrovech jezdí také Dennisy v provedení XL, a to jak typ Rapier, tak i velký Sabre, těch je však podstatně víc a jsou od firem JDC či anglické odnože amerického koncernu Emergency One. Firma JDC je na přání připravena vyrobit i poslední model vozidla Dennis, typ Dagger v provedení XL.
Podrobněji vám popíšu Dennis Rapier XL, služební označení 642, který je zařazen u holandského sboru Brandweer Leidschendam-Voorburg a letos slaví již 10 let existence, neboť byl vyrobený v roce 1996 (další holandské XL pocházejí z let 1997, 2000, 2003…). V roce 2007 by se měl dočkat repase.
Je vyroben britskou firmou John Dennis Coachbuilders. Podvozek je klasický, osádku tvoří celkem 7 hasičů – zadní část je tři + dvě sedačky – integrované IDP Dräger PA 94 v opěradlech. Jako hnací agregát je uložen motor – šestiválcový osmilitr Cummins 8.3 o výkonu 250 koní, který je rozdělován automatickou převodovkou Allison.
Maximální rychlost vozidla je elektronicky omezena na 115 km/h. Nádrž na PHM je o objemu 125 litrů a celková hmotnost této cisterny je 12.000 kg. Délka vozidla je 7,4 m, šířka 2,4 m a výška se žebříkem 3,1 m. Výstražné zvukové i světelné zařízení je od renomované firmy Whelen, rampa typ Advantage, světla serie 700 a siréna Whelen SA-50 LP 100 watt.
Požární nástavba JDC je kompletně vyrobená z hliníku, vodní nádrž je o objemu 1680 l. Jako čerpací zařízení slouží kombinovaný typ čerpadla značky Godiva GMA 2700 o výkonu 2700 l/min. Zařízení pro rychlý zásah je v bočních zadních roletách, vysokotlaké, elektronicky ovládané navijáky mají délku 90 m. Nádrž na pěnidlo má objem 120 l. V nástavbě je umístěn osvětlovací stožár – tři 500 W halogenové lampy a samozřejmě i elektrocentrála 3 kVA.
Ve vybavení najdeme standardní věci vozidel prvního výjezdu, tedy vyprošťovací zařízení, hadice C 52 mm v počtu 7 ks, hadice B 75 mm v počtu 13 ks, hadice 38 mm v počtu 4 ks, hasící přístroje, motorová pila + rozbrus, lékárna, náhradní láhve k IDP, plachta 2×2 m, přenosné lampy se stojany a mnoho dalších potřebných věcí… Na nástavbě je 15 m výsuvný žebřík, skříně na ženijní nářadí a monitor.
Barevné provedení vozidla odpovídá standardním požárním automobilům Holandska, tedy červený podklad, stříbrné a modré reflexní pruhy na kabině + doplňky, vyjma zadní části, ta je v reflexním anglickém provedení. Zadní maják je oranžový, ostatní VRZ je modré barvy.
Další výrobce nástavby na Rapieru XL je holandská firma C&C Products. Její nástavby jsou oproti britským plastové a mají o něco menší vodní nádrž, čerpadlo je také od firmy Godiva, pochopitelně modernější typ WTA 3010. Výsledný efekt je však téměř stejný jako u nástavby JDC, jen kabina v provedení C&C Products je pro 9 hasičů. Několik nástaveb na XL vyrobila i neznámá holandská firma Bravon.
Ve fotogalerii najdete mnoho holandských, tak i britských „ikselek“.
Info a foto : JDC, C&C Products, Bodang, Brandweer Leidschendam, net