Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Automobilová plošina MP-20–1 na podvozku Škoda 706

Jednotka libereckých profesionálních drážních hasičů – HZS SŽDC disponuje rekonstruovaným zásahovým automobilem na podvozku Škoda 706 s účelovou nástavbou v podobě vysokozdvižné plošiny MP-20–1.

Automobil by na jednotku převeden v rámci železnice. Jedná se o několik desítek let starou kloubovou automobilovou plošinu, na kabině je štítek s datem 1982. Je to tedy prakticky muzejní kousek, který však po opravě a renovaci slouží svému účelu i nadále a zřejmě dlouho ještě bude.

Automobilová plošina na podvozku Škoda 706 byla vyrobena s označením MP-20–1. Jedná se tedy o montážní plošinu bez suchovodu s maximální dostupnou výškou zdvihu 18,2 m, boční vyložení je 10 m.

V rámci renovace na ní suchovod nebyl z finančních důvodů dodán, aby se z ní tak stala hasičská verze. Z tohoto důvodu plošinu lze využívat pouze na provádění technických zásahů. Velkou výhodou je možnost dvojího pohonu plošinové nástavby. Lze jí tedy alternativně provozovat přes vozidlo, či na vnější zdroj elektrické energie přes zásuvku, umístěnou vedle levých schodů na pochozí plochu nástavby.

Ovládací pult je na otoči a také v pracovním koši. Přístup na podlahu nástavby je zajištěn schůdky i z pravé strany. V zadní části jsou po obou stranách dvě uzavíratelné skříně na příslušenství plošiny. Stabilizační vzpory jsou typu A a nalezneme je za kabinou a v zadní části. Konstrukce plošiny je kloubová, dvouramenná, zakončení je v podobě pracovního koše o rozměrech 1,6×0,9 m.

Označení plošiny, konkrétně číslo 1 jedna značí její provedení. Oproti předchůdkyni má model MP-20–1 jiný mechanismus zvedání dvojice ramen, pro vetší bezpečnost osádky koše jsou zde také dva paralelogramy, vedoucí po stranách ramen. Plošina je opatřena závěsným hákem na transport břemen do hmotnosti 500 kg, který je umístěn na rameni č.2 nedaleko pracovního koše, druhý závěsný hák o nosnosti 1000 kg je na spodním konci ramene č.1.

Podvozek Škoda 706 není třeba sáhodlouze představovat, to samé platí i o plošinové nástavbě. Generální oprava plošiny byla provedena v autorizovaném servisu SUB, spodní část provedli hasiči svépomocí na stanici Liberec. Na výjezdu je v současné podobě tato automobilová plošina MP-20–1 zařazena od léta letošního roku.

Technicko – taktická data MP-20–1 Škoda 706

  • délka: 10750 mm
  • šířka: 2500 mm
  • šířka při vysunutých vzporách: 4250 mm
  • výška: 3560 mm
  • max. zdvih: 18,2 m
  • max. výškový dostup: 19,5 m
  • max. boční vyložení: 10 m
  • nosnost koše: 550 kg
  • rozměry koše: 1,6×0,9 m
  • tonáž háku: 550/1000 kg
  • otočení: 360° za 60 s
  • rychlost pohybu ramen: 45/45 s rameno 1/2
  • osádka: 1+1
  • celková hmotnost: 14000 kg
Sdílet