Následky nehody kamionů omezovaly R10
Dne 3. 10. 2011 došlo těsně před 11. hodinou dopolední k dopravní nehodě na R10, 4. km směr Mladá Boleslav. Na místě se nacházely dva havarované kamiony z nichž u jednoho hořela kabina.
Na místo byla vyslána jednotka SČK ze stanice Stará Boleslav s technikou CAS 15 Mercedes a CAS 32 T-815, dále byly povolány 2 jednotky HZS hl. m. Prahy s CAS 24 Dennis a CAS 32 T-815. Na místo také vyjel vyšetřovatel požárů. Při příjezdu byla kabina nákladního vozu MAN v plném rozsahu a jednotky PO nasadily na likvidaci požáru jeden vysokotlaký proud a jeden proud C. Průzkumem bylo zjištěno, že řidič opustil kabinu ještě před rozvojem požáru. Po uhašení požáru bylo zjištěno, že z nádrže kamionu stále uniká nafta, ta byla následně jímána do záchytných nádob.
Dalším průzkumem bylo zjištěno, že kamion převážel nadměrný náklad v podobě drtiče kamení a betonu. Jednalo se o samochodný pásový stroj finské výroby o váze 47 tun. Z tohoto stroje také unikala nafta (400 l) proto byla také jímána. Později se na místo dostavila obsluha stroje, která byla nápomocna přečerpávání nafty a vyproštění stroje. Na prvotním jímání se podílely obě jednotky. Poté již zasahovala jen jednotka SČK. Kvůli potřebě většího množství sorbentu a čerpadla na naftu byla na místo povolána technika KN JNK Avia s kontejnerem na ropné havárie. V průběhu zachytávání se na místo dostavil VČ za ÚO Mladá Boleslav a později také ŘD. Při dopravní nehodě s požárem došlo k sesunutí mnohatunového kolosu z podvalníku a jeho zpříčení mezi podvalník a silnici.
Když se na místo dostavil majitel přepravní firmy, byl s ním konzultován další postup. Majitel na místo povolal zástupce firmy, která disponuje těžkotonážními jeřáby. Bohužel v tu chvíli nebyl žádný z jeřábů k dispozici. VZ proto na místo povolal jednotku SŽDC Michle s VYA T-815 s vyprošťovacím tankem. Díky přesné práci jak řidiče tanku, tak jeho ostatních příslušníků se podařilo drtící stroj převrátit zpátky na pásy a poté ve spolupráci obsluh drtiče a tanku došlo k vytažení stroje na silnici. Samotný stroj byl jen mírně poškozen a byl schopen naložení na náhradní podvalník. V tu dobu se již podařilo sehnat jeřáb na vyproštění poškozeného podvalníku a zničeného tahače. V době hasebního zásahu, příjezdu těžké techniky a samotného vyprošťování byla silnice R10 střídavě uzavírána. Při každé příležitosti, kdy to práce u události umožňovaly, byl střídavě pouštěn alespoň jeden jízdní pruh.
K příčině nehody bylo zjištěno, že došlo k nárazu NA Man do odstaveného NA Iveco, u Manu došlo k utržení výfukového potrubí a „zaražení“ výfukového tlumiče přímo do palivové nádrže, tím došlo ke vzniku požáru. Okolnosti nehody vyšetřuje PČR. Při dopravní nehodě byl lehce zraněn řidič Manu. Škoda způsobená požárem byla odhadnuta na 200 tis. Kč a uchráněné hodnoty na 3 mil. Kč.
foto: Zdeněk Kozák
por. Ing. Michal Macoun
vyšetřovatel požárů, ÚO Mladá Boleslav