IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek SDH stále používaný automobil na podvozku IFA W50 s označením AS-16.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Devatenáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů vyráběná bouda vozidla z bývalé východoněmecké provenience. Jedná se o na svojí dobu skvěle až velmi nadstandartně vybavený automobil AS-16 na podvozku IFA W50, o prodloužení kabiny se postaral výrobce podvozku – VEB IFA-Automobilwerke Ludwigsfelde společně s nástavbářem, kterým byl podnik VEB Feuerlöschgerätewerk Görlitz.
Kabina je určena pro osádku 1+9, hasiči mají pro sebe relativně dostatek prostoru vzhledem k šíři vnitřku, 2110 mm je dnes až na výjimky ne moc často vídaná hodnota, i když při plném obsazení si musejí navzájem vyhovět při sezení a to v oblasti nohou, neboť dvě lavice, umístěné proti sobě, neumožňují plnohodnotné místo. Nohy členů osádky jsou tak vzájmeně vklíněny do sebe.
Výška vnitřku kabiny je dostačující, stejně tak i prostor pro jednotlivce, bráno na šířku plochy pro sezení na lavici o délce 1800 mm vychází tak 450 mm na osobu.
Zvenčí působí kabina Ify poměrně robustním dojmem, vnitřek však až tak veliký není, i když se vyloženě nejedná o žádné extra mačkání hasičů při plném obsazení zadní části 4+4, pokud by se bralo obsazení standartní čtveřice hasičů, nebylo by co vytknout. Pokud se jedná o automobil CAS-16/TLF 16 na podvozku IFA W50 L, tak ten má kabinu menší a to pouze pro osádku 1+5, stejně tak i žebřík AZ-30.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny AS-16 IFA W50 L JSDH Horní Bousov:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2110 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 500 mm
3. šíře prostoru od hrany sedačky/lavice po protilehlou lavici
- 410 mm
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po protilehlou lavici
- 100 až 150 mm
5. rozměry jednotlivých sedaček/lavice
- IFA má dvě lavice 1800 mm, čili na osobu je prostor o šíři 450 mm
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1500 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1030 mm
Závěr: Vzhledem k tomu, že se jedná o veterány v činné službě, není IFA hodnocena procenty, jak je tomu u běžných vozidel, není to ani cisterna, ale je to stále poměrně rozšířený zásahový automobil nejen našich jednotek SDH. Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, co se sezení týká, v oblasti nohou je to však horší, a to z důvodu protilehlých lavic. Při nutné vzájemné ohleduplnosti to však jde vydržet i při plném obsazení.
Poděkování autora hasičům z JSDH Horní Bousov za umožnení pořízení fotografií jejich vozu.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…