IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek SDH stále používaný automobil na podvozku IFA W50 s označením AS-16.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e8ce8d2c4.800.jpg)
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Devatenáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů vyráběná bouda vozidla z bývalé východoněmecké provenience. Jedná se o na svojí dobu skvěle až velmi nadstandartně vybavený automobil AS-16 na podvozku IFA W50, o prodloužení kabiny se postaral výrobce podvozku – VEB IFA-Automobilwerke Ludwigsfelde společně s nástavbářem, kterým byl podnik VEB Feuerlöschgerätewerk Görlitz.
Kabina je určena pro osádku 1+9, hasiči mají pro sebe relativně dostatek prostoru vzhledem k šíři vnitřku, 2110 mm je dnes až na výjimky ne moc často vídaná hodnota, i když při plném obsazení si musejí navzájem vyhovět při sezení a to v oblasti nohou, neboť dvě lavice, umístěné proti sobě, neumožňují plnohodnotné místo. Nohy členů osádky jsou tak vzájmeně vklíněny do sebe.
Výška vnitřku kabiny je dostačující, stejně tak i prostor pro jednotlivce, bráno na šířku plochy pro sezení na lavici o délce 1800 mm vychází tak 450 mm na osobu.
Zvenčí působí kabina Ify poměrně robustním dojmem, vnitřek však až tak veliký není, i když se vyloženě nejedná o žádné extra mačkání hasičů při plném obsazení zadní části 4+4, pokud by se bralo obsazení standartní čtveřice hasičů, nebylo by co vytknout. Pokud se jedná o automobil CAS-16/TLF 16 na podvozku IFA W50 L, tak ten má kabinu menší a to pouze pro osádku 1+5, stejně tak i žebřík AZ-30.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny AS-16 IFA W50 L JSDH Horní Bousov:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2110 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 500 mm
3. šíře prostoru od hrany sedačky/lavice po protilehlou lavici
- 410 mm
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po protilehlou lavici
- 100 až 150 mm
5. rozměry jednotlivých sedaček/lavice
- IFA má dvě lavice 1800 mm, čili na osobu je prostor o šíři 450 mm
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1500 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1030 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/10/uz4e93e767075d8/obr4e93e9868e8c9/540_800.jpg)
Závěr: Vzhledem k tomu, že se jedná o veterány v činné službě, není IFA hodnocena procenty, jak je tomu u běžných vozidel, není to ani cisterna, ale je to stále poměrně rozšířený zásahový automobil nejen našich jednotek SDH. Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, co se sezení týká, v oblasti nohou je to však horší, a to z důvodu protilehlých lavic. Při nutné vzájemné ohleduplnosti to však jde vydržet i při plném obsazení.
Poděkování autora hasičům z JSDH Horní Bousov za umožnení pořízení fotografií jejich vozu.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e8ce8d2c4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e8d8dad07.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e8e5b0936.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e8f03b652.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e8fb36612.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e90631da0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e910dbddf.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e92f7cd8e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e91be6ccd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e9256a561.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e945a6159.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e93b2a80e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e9868e8c9.200.jpg)
![viditělný rozdíl ve velikosti kabin AS-16 a CAS-16 na stejném podvozku viditělný rozdíl ve velikosti kabin AS-16 a CAS-16 na stejném podvozku](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e95a4ca07.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.304x171.jpg)
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…