Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek SDH stále používaný automobil na podvozku IFA W50 s označením AS-16.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Devatenáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů vyráběná bouda vozidla z bývalé východoněmecké provenience. Jedná se o na svojí dobu skvěle až velmi nadstandartně vybavený automobil AS-16 na podvozku IFA W50, o prodloužení kabiny se postaral výrobce podvozku – VEB IFA-Automobilwerke Ludwigsfelde společně s nástavbářem, kterým byl podnik VEB Feuerlöschgeräte­werk Görlitz.

Kabina je určena pro osádku 1+9, hasiči mají pro sebe relativně dostatek prostoru vzhledem k šíři vnitřku, 2110 mm je dnes až na výjimky ne moc často vídaná hodnota, i když při plném obsazení si musejí navzájem vyhovět při sezení a to v oblasti nohou, neboť dvě lavice, umístěné proti sobě, neumožňují plnohodnotné místo. Nohy členů osádky jsou tak vzájmeně vklíněny do sebe.

Výška vnitřku kabiny je dostačující, stejně tak i prostor pro jednotlivce, bráno na šířku plochy pro sezení na lavici o délce 1800 mm vychází tak 450 mm na osobu.

Zvenčí působí kabina Ify poměrně robustním dojmem, vnitřek však až tak veliký není, i když se vyloženě nejedná o žádné extra mačkání hasičů při plném obsazení zadní části 4+4, pokud by se bralo obsazení standartní čtveřice hasičů, nebylo by co vytknout. Pokud se jedná o automobil CAS-16/TLF 16 na podvozku IFA W50 L, tak ten má kabinu menší a to pouze pro osádku 1+5, stejně tak i žebřík AZ-30.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny AS-16 IFA W50 L JSDH Horní Bousov:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2110 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 500 mm

3. šíře prostoru od hrany sedačky/lavice po protilehlou lavici

  • 410 mm

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po protilehlou lavici

  • 100 až 150 mm

5. rozměry jednotlivých sedaček/lavice

  • IFA má dvě lavice 1800 mm, čili na osobu je prostor o šíři 450 mm

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1500 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1030 mm

Závěr: Vzhledem k tomu, že se jedná o veterány v činné službě, není IFA hodnocena procenty, jak je tomu u běžných vozidel, není to ani cisterna, ale je to stále poměrně rozšířený zásahový automobil nejen našich jednotek SDH. Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, co se sezení týká, v oblasti nohou je to však horší, a to z důvodu protilehlých lavic. Při nutné vzájemné ohleduplnosti to však jde vydržet i při plném obsazení.

Poděkování autora hasičům z JSDH Horní Bousov za umožnení pořízení fotografií jejich vozu.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?