Řídili jsme Tatru Phoenix. K hasičům se teprve chystá
První představení nové Tatry 158 Phoenix zákazníkům jsme nenechali bez účasti a vyrazili jsme na pozvání do Kopřivnice, kde tato akce – jak jinak, než přímo na polygonu automobilky – probíhala.
Po teoretickém představení vozu jsme měli možnost se v pětici různě modifikovaných verzí volně prohánět po zkušebním polygonu Tatry, ať už v terénu nebo na speciálních vozovkách. V pětici naložených vozidel byly k dispozici podvozky od 4×4 po 8×8 s manuálními i automatizovanými převodovkami v provedení bez redukcí v kolech i s nimi. K dispozici byl pro porovnání i MB Actros, s ním však na speciálních vozovkách nebylo možné dosahovat rychlostí Tatry.
Phoenix a ostatní Tatry u hasičů
Použití vozidel u hasičů na běžném prvním výjezdu je podmíněno prodloužením kabiny. O tomto řešení se v současné době jedná s jednotlivými možnými dodavateli. Do té doby bude souběžně ve výrobě stávající podvozek R55 resp. R35. Zajištěny jsou rovněž na dlouhou dobu i náhradní díly, v tomto směru se tedy není čeho bát.
Co se sedmičkové řady týče, závisí velká kabina na poptávce, konstrukčně je vyřešená, nicméně případná výroba je podmíněna vyšším počtem kusů. Kdo má zájem o střední vůz, je s velkou kabinou již volně k dispozici Tatra 810.
Až případná velká kabina na tomto (T158) podvozku vznikne, budeme k ní exkluzivně přizváni a podvozek vám představíme.
Technická data ve zkratce
Vozidlo využívá kabinu firmy DAF s kapalinou chlazenými motory PACCAR MX o výkonech 265/300/340/375 kW a objemu 12,9 l. Motor plní emisní normy za pomoci systému selektivní katalytické redukce (SCR) – tedy vstřikování močoviny do výfukových plynů.
Převodovky dodává výrobce ZF. Jedná se o 16stupňové manuální popř. automatizované převodovky (s případnou možností manuálního řazení páčkou pod volantem), které můžou být vybaveny intardérem. Zástavba tohoto nového řešení pohonu si vyžádala přesun hlavní převodovky za motor, z původního umístění přímo na přídavné převodovce, jak jsme byli z Tatry zvyklí.
Vozidlo je kompletně odpruženo vzduchem – vpředu vzduchové vaky, doplněné teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem, vzadu známé řešení King Frame. Jedná se o jediný plněpohonný vůz, pružený kompletně vzduchem. Srovnávací testy ukázaly, že je vozidlo ještě komfortnější, než řada Terrno, od určitých rychlostí navíc výrazně.
Tatra nám oproti řadě Terrno porostla, což je pro hasiče určitě negativem. Výška vozidla je nyní sice stále konkurenceschopných 3200 mm, nicméně je to stále více, než jsme byli zvyklí např. u podvozku R55.
Doufejme tedy, že se Tatře brzy podaří dojednat s některým z výrobců prodloužení kabiny a my v naší Technice budeme moci představit nový hasičák z Kopřivnice.
A naše (moje) dojmy?
Ačkoli jsem osobně spojení Tatry s DAFem nevítal úplně nadšeně, protože „stará“ Tatra je prostě po letech fuč, musím uznat, že se mi jelo velice dobře.
Předchozí komfort podvozku díky pohodlnější kabině ještě více zklidňuje jízdu, automatizovaná převodovka funguje bezvadně, s manuální je sranda (řadíte chlapských 16 kvaltů) a i motor je tišší (ostatně vzducháč byl už z principu konstrukce vždy hlučnější).
Jak jsem psal výše, měl jsem možnost řídit vše od 4×4 po 8×8 v manuálu i automatu, na silnici i v terénu a s výsledkem jsem byl nadmíru spokojen, ačkoli se samozřejmě nepovažuju za etalon v oboru :) (btw. osmikola s redukcema je nejlepší).
Každopádně nikdy nedám na spolehlivost a odolnost vzduchem chlazených agregátů s mechanickým vstřikováním dopustit.
Jako fanouška automobilky mě mrzí, že bude v chladiči „voda“, nicméně chápu, že je třeba jít dál a toto snad Tatře pomůže v konkurenceschopnosti neboť těm, co nakupují (a ti většinou neřídí), se bude určitě líbit, že je vše v elektrice a krásně podsvícené.
Tatra 158 díky novým komponentům získala taktéž možnosti, které Terrno nabídnout nemohlo. Jízdní vlastnosti zůstaly zachovány, uvidíme, co ukáže provoz. Doufejme, že se bude dařit.