MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je jí kabina cisterny MAN s prodloužením od Zieglera.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.800.jpg)
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Dvacátou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů vyráběná bouda vozidla MAN LE 14.280 4×4 BB. To se k výrobci dostalo jako šasi s klasickou krátkou tzv. denní kabinou. Její prodloužení do stávající podoby provedl výrobce nástavby, německá firma ZIEGLER. Hasiči mají sedačky s integrovanými dýchacími přístroji pouze dvě a to pouze proti směru jízdy. Další čtyři sedačky jsou ,,klasicky“ po směru jízdy. Pro nohy je místa relativně dostatek i v případě plného obsazení zadní části, podlaha dosahuje šíře 630 mm, od hran sedaček je to pak 510 mm, nelze hovořit o komfortu např. CAS 25 Liaz 101, ale i tak je zde sezení bezproblémové. Ano, hasiči sedící naproti sobě, si musejí vzájemně vyhovět, to samé platí i o doblékání za jízdy. V případě obsazení zadku pouze čtveřicí osob je zde místa až nadstadartně dost. Od kolene k protisměrné sedačce je to 370 mm, což musí styčit plně každému, i pánům ,,habánům“. U prostředních sedaček je tento prostor ještě o pár desítek mm větší.
Co se šíře jednotlivých sedaček týče, tak i zde naměříme poměrně uspokojivé hodnoty, i když celková vnitřní šíře kabiny MANa řadí z tohoto směru k těm lepším vozům – 2160 mm, ale vše je také o vnitřním dispozičním řešení. Vnitřní výška kabiny od podlahy i od sedačky taktéž vyhovuje, hasiči se nedotýkají stropu s nasazenou přilbou, což je podstatné.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 MAN LE 14.280 4×4 BB JSDH Kralovice:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2160 mm mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 630 mm
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 510 mm (ukončeno protisměrnou sedačkou a krytem motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 370 mm
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 4× 440 mm na osobu + 5× 60 mm mezera
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1580 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1150 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/10/uz4e9c1228d07f6/obr4e9c12793ae36/540_800.jpg)
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, co se sezení týká, v oblasti nohou je to taktéž ucházející při plném obsazení, v případě osádky čtyř osob je tato kabina dokonalá. I když se jedná o vozidlo z roku 2006, jeho konstrukce a řešení kabiny je o několik tříd lepší, než běžné dodávané prodloužené boudy přímo od firmy MAN. Viz již hodnocený vůz č.2.
VÝSLEDEK: 95% kabina pro mužstvo, 5% dobytčák
Velké poděkování si zaslouží uživatelé MANa, tedy Hasiči města Kralovice – www.hasicikralovice.cz v čele s Lukášem Babore, velitelem družstva.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14e460867.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14be6509c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c1259132aa.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c125bdb737.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c125f1260f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c1261d3068.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c126505a4e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c1267da203.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c126ac8c21.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c126d9832f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c1270c8232.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c12793ae36.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e93e767075d8/obr4e93e8ce8d2c4.304x171.jpg)
IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek…