MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je jí kabina cisterny MAN s prodloužením od Zieglera.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Dvacátou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů vyráběná bouda vozidla MAN LE 14.280 4×4 BB. To se k výrobci dostalo jako šasi s klasickou krátkou tzv. denní kabinou. Její prodloužení do stávající podoby provedl výrobce nástavby, německá firma ZIEGLER. Hasiči mají sedačky s integrovanými dýchacími přístroji pouze dvě a to pouze proti směru jízdy. Další čtyři sedačky jsou ,,klasicky“ po směru jízdy. Pro nohy je místa relativně dostatek i v případě plného obsazení zadní části, podlaha dosahuje šíře 630 mm, od hran sedaček je to pak 510 mm, nelze hovořit o komfortu např. CAS 25 Liaz 101, ale i tak je zde sezení bezproblémové. Ano, hasiči sedící naproti sobě, si musejí vzájemně vyhovět, to samé platí i o doblékání za jízdy. V případě obsazení zadku pouze čtveřicí osob je zde místa až nadstadartně dost. Od kolene k protisměrné sedačce je to 370 mm, což musí styčit plně každému, i pánům ,,habánům“. U prostředních sedaček je tento prostor ještě o pár desítek mm větší.
Co se šíře jednotlivých sedaček týče, tak i zde naměříme poměrně uspokojivé hodnoty, i když celková vnitřní šíře kabiny MANa řadí z tohoto směru k těm lepším vozům – 2160 mm, ale vše je také o vnitřním dispozičním řešení. Vnitřní výška kabiny od podlahy i od sedačky taktéž vyhovuje, hasiči se nedotýkají stropu s nasazenou přilbou, což je podstatné.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 MAN LE 14.280 4×4 BB JSDH Kralovice:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2160 mm mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 630 mm
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 510 mm (ukončeno protisměrnou sedačkou a krytem motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 370 mm
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 4× 440 mm na osobu + 5× 60 mm mezera
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1580 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1150 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, co se sezení týká, v oblasti nohou je to taktéž ucházející při plném obsazení, v případě osádky čtyř osob je tato kabina dokonalá. I když se jedná o vozidlo z roku 2006, jeho konstrukce a řešení kabiny je o několik tříd lepší, než běžné dodávané prodloužené boudy přímo od firmy MAN. Viz již hodnocený vůz č.2.
VÝSLEDEK: 95% kabina pro mužstvo, 5% dobytčák
Velké poděkování si zaslouží uživatelé MANa, tedy Hasiči města Kralovice – www.hasicikralovice.cz v čele s Lukášem Babore, velitelem družstva.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek…