Středa 13. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz Atego 1528 AF v provedeni od tuzemské firmy SPS/THZ Slatiňany.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Kabina, jenž načíná třetí a zřejmě i poslední desítku seriálu, je oproti již předsatveným a hodnoceným zcela odlišná. Nejedná se totiž o klasickou dlouhou boudu, nýbrž o vložení, resp. integraci prostoru osádky do samotné požární nástavby. Toto řešení je na západ od našich hranic poměrně rozšířené, pojďme se tedy společně podívat, jak si s tímto poradila firma SPS/THZ, dnes SPS/VKP.

Vnitřní prosto je standartní, čili čtveřice sedaček, umístěných po směru jízdy. Každá je o šíři 500 mm, což je poměrně vysoké číslo. Je to dáno právě integrací kabiny do nástavby, díky tomu je tento prostor široký o více jak 200 mm oproti klasickým kabinám, což je skutečně dost. Podlahový prostor pro nohy taktéž plně postačuje, 420 mm není sice žádné oslňující číslo, běžná tovární prodloužená kabina Atega má jen o 10 mm méně, zde je vnitřek však zcela jinak dispozičně řešen. Hasiči před sebou nemají žádný šikmý plech, při normálním posezu mají před koleny ještě 350 mm místa, ve ,,státním“ Ategu je to jen 10 mm. U slatiňanského Atega je tento prostor umožněn přpažujícícm bodem kabiny a nástavby, proto zde vzniklo velké místo pro kolena nohou. Další dostatečnou hodnotou je výška kabiny, zde je na tom Koňobus, Králíkárna, Nesmysl, Dobytčák (pozor, nehledejte mezi tím paralelu s názvem seriálu) či jak ho nazývají různí uživatele, opět o mnoho lépe, než tovární kabina a to o celých 140 mm.

Co lze cisterně ze Slatiňan vytknout, je velmi nepohodlný malý vstupní prostor do kabiny, člověk tam proleze, ale není to to pravé, vozidel, která jsou v tomto směru na tom hůře, nebude mnoho, v ČR není žádné. A je jedno, jestli je tento model CAS postaven na Mercedesu či Ivecu, jak ho SPS nabízí.

Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 MB Atego/SPS HZS Středočeského kra­je:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2255 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 420 mm

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 700 mm (ukončeno přepážkou)

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 350 mm

5. rozměry jednotlivých sedaček

  • 500 mm na osobu + 150 mm mezery

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1700 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1230 mm

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny dostatek místa, jak co se sezení týká, tak i oblasti nohou. To samé i celkové výšky vnitřku. Vozidlo sice vypadá poněkud ,,divně“, je to dáno jeho designem a samotným zpracováním, ale kabina pro mužstvo je dobrá.


VÝSLEDEK: 95% kabina pro mužstvo, 5% dobytčák


Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?