CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Kabina tohoto vozu v hodnotícím pořadí pod číslem 24, je oproti jiným zcela odlišná svým dispozičním řešením místa pro vzadu sedící hasiče. Vzhledem k tomu, že je uvnitř poměrně rozměrný kryt motoru, mezi ním a stěnou boudy tak nezbyl dostatek protoru pro umístění běžné lavice pro čtyři vedle sebe sedící osoby, vyřešilo se to tedy poněkud zvláštním rozmístěním jednotlivých sedaček.
Dvě jsou umístěny v protisměru jízdy nad blatníky a druhá dvojice sedaček se nachází za krytem motoru s pohledem do boku z vozu. Sezení na nich je rozporuplné. Hasiči, mající své místo na protisměrných sedačkách, které jsou umístěny přesně o výškový rozměr sedáku nad bočními, je tomu tak kvůli blatníku, sedí zde poměrně nepohodlně, rozdíl výšky posezu je více jak 100 mm. Pro ilustraci si představte, že sedíte na vyšší židli. Dá se to snést, ale rozhodě to nespadá do kategorie extra pohodlnosti. V případě plného obsazení se nohama tlučete s do boku sedícím kolegou, tomu se nelze vyhnout, on je na tom stejně. Od protisměrné sedačky je to k boční 340 mm, opačný údaj je pochopitelně stejný. Výška kabiny je téměř 1500 mm, což je dostačující, nutno poznamenat, že tento údaj platí pouze pro boční sedačky, u protisměrných musíme odečíst výšku blatníku, čili finální údaj výšky je od plochy sedáku po střechu 1080 mm u bočních a 970 mm u protisměrných.
Když se na kabinu podíváme, je jasné, že zde nemůže být řeč o nějakém enormním dostatku místa či pohodlném dooblékání za jízdy.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS K 25 Tatra 815 4×4 HZS PLK PS Radnice:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- nelze měřit
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 540 mm boční sedačky, 770+ mm protisměrné sedačky (zde to není 100% údaj vzhledem k dispozičnímu řešení)
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 500 mm/700 mm (boční sedačky – ukončeno dveřmi/ protisměrné sedačky, ukončeno zadní stěnou kabiny)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 150 mm boční sedačky, 0 mm protisměrné sedačky
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 485 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1460 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1080 mm u bočních sedaček, 970 mm u protisměrných sedaček
Závěr: Tato poněkud zvláštně dispozičně řešená kabina poskytuje hasičům nutný prostor pro jejich přepravu na místo zásahu. Zvenčí to vypadá, že je uvnitř velký dostatek místa, vnitř je tomu však opačně. Konstrukce kabiny však jiné řešení neumožnila, i když se dnes najdou různě upravené kabiny klasických prodloužených Tater 815, které vám rovněž představíme. Místa je v nich zhruba stejně, jen jsou, co se dispozice týká, jinak řešeny.
VÝSLEDEK: 50% kabina pro mužstvo, 50% dobytčák
Poděkování hasičům z PS Radnice za ,,pózování" pro článek.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…
IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek…