Tatra Wildfire slouží na jihoafrickém letišti
Ke konci devadesátých let postavila THT Polička ve spolupráci s Tatrou speciální zásahový automobil, který byl konstruovaný pro použití v náročném terénu i složitých klimatických podmínkách za účelem hašení požárů na volném prostranství.
Jako podvozek byl vybrán model Tatra 816 6ZVR86 8×8.1R, který je známý pod obchodím jménem LIWA. Nástavbu zhotovila THT Polička. Automobil nese označení CAS K 36 Wildfire.
Skutečný speciál do nepohody se jmenuje Wildfire
Zkonstruovaný speciál byl cílen k proniknutí na severoamerický trh. Jako agregát je v Tatře německý, kapalinou chlazený osmiválec DEUTZ BF8M 1015C o výkonu 400 kW/544 koní při 2100 ot/min a zdvihovém objemu 15.874 ccm, který má přímé vstřikování paliva a přeplňován je dvojicí turbodmychadel. Kapacita chladící soustavy umožňuje provoz při venkovních teplotách lehce nad 50°C. Převodovka je americký TWIN DISC, konkrétně šestistupňový automat TD 61–1175 a nachází se zabudovaný přímo v centrální rouře vozidla.
Podvozek je klasické tatrovácké koncepce centrální roury, která vozidlu poskytuje skvělé jízdní vlastnosti v silničních a terénních podmínkách a osádce tak zajišťuje i velký komfort práce. Osové i mezinápravové diferenciály jsou opatřeny uzávěrkami. Odpružení jednotlivých polonáprav obstarávají listové pružiny s teleskopickými tlumiči. Řízení je levostranné, s monoblokovým servořízením ZF Servocom, a je doplněno o hydraulický posilovač.
Na automobilu byly původně pneumatiky Michelin 16.00 R 20 XZL, v současné době je možné, že je Tatra osazena jinou značkou. Všechna kola mají centrální dofukování.
Tento více jak 30 tun vážící speciální hasičský automobil je schopen dosáhnout rychlosti jízdy až 115 km/h. Tatra je ovněž schopná stoupat a rozjet se na jakémkoliv kopci až do meze přilnavosti.
Kabina vojenské specifikace se střešním průlezem a čtyřdílným čelním sklem je krátká, hydraulicky sklopná, najdeme v ní dvě místa pro osádku + jedno nouzové sedadlo. Před ní se nacházela buldozerová radlice značky Transporta, ta však na voze není již několik let. Konfigurace 8×8 poskytuje dostatečnou povolenou hmotnost celého vozu. Samotná požární nástavba z dílen THT k tomu přispěla zejména vodní nádrží, která je o objemu 11.000 l, pěnidla 500 l.
Výkonné čerpadlo, lafeta a rybník vody uvnitř
Nástavba tvoří oplechovaný ocelový skelet. Kombinované čerpadlo Godiva GMA 3600 je umístěno uprostřed vozu, výkon při nízkém tlaku je 3600 l/min při 8 barech, vysokotlak pak 200 l/min při 40 barech. Jeho provoz je možný i za jízdy zhruba do rychlosti 60 km/h. Čerpadlo umožňuje i elektronicky řízené přimísení standardního druhu pěnidla v rozsahu 0–6%, dále i pěnidla typu Pyrocool od 0 do 1,2%.Pro prvotní zásah jsou na voze v roletových skříních dva hadicové navijáky o délce hadice 60 m s pistolovou proudnicí a na nástavbě pneumaticky výsuvný (+400 mm) dálkově ovládaný monitor MASTERMATIC ER o průtoku od 570 do 4500 l/min s dostřikem až 65 m. Otáčet s ním lze po celých 360°, rozsah pohybu nahoru/dolů je od –15° do + 70°.
Wildfire má k dispozici také vlastní vodní ochranné trysky, namontované v přední (3 ks) i zadní části (3 ks) vozu. Ovládají se dálkově z kabiny vozu, stejným způsobem lze ovládat i lafetovou proudnici a samotné čerpadlo včetně pěnového přiměšovače. Alternativně může toto provádět strojník či velitel vozu.
Armatury jsou umístěny na bocích a zadní části tatrovky. Výtlačná hrdla jsou celkem čtyři, plnící hydrantová pak dvě. Dále jsou také hrdla na sání v počtu tří kusů a jedno na rychlé vypuštění nádrže, umístěné na zadním čele nástavby.
Pro USA byla Wildfire až moc dobrá, nechtěli jí (!), ale i americký hasič již ví, že Tatra je Tatra
Automobil byl po svém vzniku a testování později předváděn a zkoušen na několika kontinentech, např. v Nevadě/USA, kde prošel testy dle dostupných informací až moc dobře, ale údajně nebyl pro možný nákup moc „americký“. Při nevadských testech se prý i stalo, že osádka Tatry při jízdě spatřila v dáli požár stromů či keřů, bleskurychle se k němu přiblížila a uhasila ho. Až poté se dostavily místní jednotky ve svých nachromovaných vozech… Poslední zkouška proběhla v Jihoafrické republice, po ní tam jediná vyrobená Tatra Wildfire zakotvila natrvalo a to na menším letišti Wonderboom ve městě Pretoria, kde plní pod jménem Chameleon funkci cisterny a je většinou zařazena ve společnosti letištních speciálu Emergency-One jako třetí výjezdový automobil.
Když se podíváme na speciální automobily pro boj s lesními požáry na podvozcích ATC od SαS Fire (konkrétně jezdí např. i v Utah County nebo třeba v San Diegu), později Tatra od SVI Trucks, které si za posledních téměř 10 let pořídilo několik hasičských sborů v USA, inspirace právě vozidlem Tatra Wildfire je zřejmá, a i když se jedná o jinou konfiguraci podvozku, jistou podobnost nelze upřít. To samé lze říct i o tzv. portugalce 8×8 od již však neexistující firmy Fozfogo.
TECHNICKO – TAKTICKÁ DATA Tatra CAS K 36 Wildfire
ROZMĚRY
- Délka s radlicí 10210 mm
- Délka bez radlice 9280 mm
- Šířka 2500 mm (98,4 inch)
- Výška přes lafetu (v zasunuté poloze při pohotovostní hmotnosti) 3630 mm
- Světlost při celkové hmotnosti 400 mm
- Přední nájezdový úhel 30°
- Zadní nájezdový úhel 37°
HMOTNOSTI
- Pohotovostní 18960 kg
- Užitečná 11500 kg
- Celková 30460 kg
- Rozdělení hmotnosti
- na přední nápravu 2 × 6450 kg
- na zadní nápravu 2 × 8780 kg
VÝKON
- Max. rychlost přes 115 km/h
- Stoupavost při celkové hmotnosti 85,00%
- Brodivost 1250 mm
- Stopový průměr otáčení 28 m
- Výstupnost 600 mm
- Překročivost 2000 mm
- Spotřeba paliva – na silnici přibl. 60 l/100 km
- Jízdní dosah 760 km
- Zrychlení z 0 na 60 km (při celkové hmotnosti ) 26,8 s
- Zrychlení a zastavení 0 – 2000 – 99,7 s
PODVOZEK
- Výrobce TATRA a. s. Kopřivnice
MOTOR
- Výrobce DEUTZ A.G. Cologne, Německo
- Model BF8M 1015 C
- Počet válců 8 do V
- Výkon 400 kW (536 HP) při 2100 ot/min –1
PŘEVODOVKA
- Automatická, elektronicky ovládaná, řazení při zatížení, 6 rychlostí vpřed a 1 vzad
- Začleněná do nosné páteřové roury podvozku, měnič momentu s uzávěrem, instalovaný na motoru.
- Modulační spojka měniče momentu pro pohon vozidla za chodu požárního čerpadla při konstantních otáčkách motoru
- Výrobce TWIN DISC Inc., Racine, Wisconsin, USA
- Model převodovky TD61–1175
- Model měniče momentu 8-FLW-1754–1
NÁPRAVY A DIFERENCIÁLY
- Nezávislé kyvadlové polonápravy
- Listové pružiny. Tlumiče pérování na předních nápravách
- Dělič točivého momentu mezi předními a zadními nápravami je součástí převodovky
- Mezinápravové a nápravové diferenciály jsou instalovány v nosné páteřové rouře
- Všechny diferenciály jsou s uzávěrkou
KOLA
- Pneumatiky Michelin 16.00 R20 XLZ
- Zámky patek pneumatik Hutchinson
- Centrální soustava huštění pneumatik Tatra – ruční, s limitem nízkého tlaku
BRZDY
- Provozní brzda pneumatická, dvouokruhová
- Nouzová brzda pružinová
- Parkovací brzda pružinová
- Motorová brzda výfuková klapka
KABINA
- Dvě nastavitelná sedadla a jedno nouzové sedadlo s bezpečnostními pásy.
BULDOZEROVÁ RADLICE (je odmontovaná)
- Vpředu namontovaná buldozerová radlice Transporta. Hydraulicky ovládaná z kabiny.
- Šířka 2,5 m
POŽÁRNÍ NÁSTAVBA
- Výrobce THT Polička
- Model CAS K36
- Objem vodní nádrže 11000 l
- Objem pěnidlové nádrže 500 l
POŽÁRNÍ ČERPADLO
- Model GODIVA GMA 3600
- Nízkotlaký režim
- Výkon 3600 l/min při 8 barech
- Vysokotlaký režim
- Výkon 200 l/min při 4 barech
PŘIMĚŠOVACÍ ZAŘÍZENÍ
- Elektronicky ovládané
- Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla
- Skutečné porcento přimísení je zobrazováno na displeji
- Dva volitelné rozsahy přimísení:
- 0–6% pro standardní proteinová a systetická pěnidla
- 0–1,2% pro pěnidlo typu PYROCOOL
LAFETA
- Namontovaná na střeše, za kabinou
- Výsuvná pneumatickým válcem – zdvih 400 mm
- Dálkově ovládaná z kabiny, ze sadadla řidiče nabo spolujezdce
- Může být také nouzově ovládána ručně z horní plošiny
- Elektricky ovládané nastavení výstřikového úhlu proudnice MASTERMATIC ER
- Rozsah otáčení 360°
- Rozsah zvedání –15°až +70°
- Průtok 570 až 4500 l/min
- Dostřik 65 m
PLNICÍ PŘÍPOJKY
- 2 hrdla se spojkou pro plnění nádrže hydrantem – na bocích vozidla
- 2 sací hrdla se spojkou na bocích vozidla
- 1 sací hrdlo se spojkou v zadní části vozidla
- 1 hrdlo se spojkou pro přiměšování pěnidla z vnějšího zdroje
VÝTLAČNÉ PŘÍPOJKY
- 4 výtlačná hrdla se spojkou a ruční proudnice – 2 na každé straně
- 2 vysokotlaké hadice s pistolovými proudnicemi, délka 60 m. Hadice na navijáku s elektrickým navíjením
- 1 výstupný otvor s uzavírací klapkou v zadní části vozidla
SAMOZHÁŠECÍ ZAŘÍZENÍ
- Tři trysky v přední a tři trysky v zadní části vozidla na ochranu vozidla a pneumatik před stálým teplem, ovládané z kabiny
OVLÁDACÍ PANELY V kabině – může být ovládán řidičem nebo spolujezdcem
Pomocí něho se ovládají:
- lafeta
- pozemní čisticí hubice
- souprava přiměšování pěny
- provozní režimy čerpadla
- světlo lafety
- otáčky motoru
- výstražné zařízení
Na pravém boku:
Pomocí něho se ovládají:
- otáčky motoru
- provozní režima čerpadla
Na levém boku:
Pomocí něho se ovládají:
- otáčky motoru
- provozní režima čerpadla
- přiměšování pěny
VÝSTRAŽNÉ ZAŘÍZENÍ
- Dva červené majáky na střeše kabiny + červená rampa a jeden maják v zadní části
- Siréna s volbou tónu – „wail“, „help“, „hi-lo“
- Reproduktor pro veřejné hlášení
ZÁKLADNÍ VÝBAVA
- 2 požární hadice a proudnice turbojet
- 3 savice
- 2 hydrantové klíče
- 1 sací koš
- 1 páka pro ruční ovládání lafety
- 1 nástavec pro výpustný otvor
Papírový model Tatry Wildfire od firmy LBS Systém naleznete ZDE .
Foto a info: Milan Cibulka (aktu foto z Wonderboom Airport), THT Polička/Pavel Trnka, Hynek Obroučka, letištní hasiči Wonderboom, SaS Fire, SVI Trucks, Tatra Australia a net