CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Pod pořadovým číslem 25 nalezneme již avizovaný druhý švédský automobil Volvo FM 9 4×4 ve specifikaci motoru EURO 4, zařazený ve výjezdu dobrovolné jednotky z Nového Boru. Varianta s motorem Euro 4 znamená mimo jiné i jeho větší rozměry, mající vliv na vnitřní prostor kabiny. Oproti staršímu Volvu FM 9 s motorem Euro 3/SPS Slatiňany je rozdíl v místě pro posádku veliký, ale stále se dá hovořit o nadstandardní kabině.
CAS 24 Volvo FM 9 EURO 4 taktéž na první pohled zaujme prostornou kabinou. Plocha podlahy, resp. její šíře, je však znatelně menší a to kvůli krytu motoru ve střední části, tedy tam, kde jsou prostřední sedačky. Hasiči, sedící na stranách u dveří, mají pro své nohy 840 mm místa, jejich kolegové, sedící uprostřed, mají „jen“ 650 mm. Stejně tak, jako na předchozím Volvu, je i zde police na vybavení, polský nástavbář jí orpoti domácímu však vysunul více do prostoru kabiny a zmenšil tak místo ve výšce kolen, to samé je i z opačné strany, tedy od lavice, která je rovněž více vysunuta do prostoru kabiny. Čili tady je tedy změna, co se místa týče nejmarkantnější. Zde sedícím hasičům zbývá zhruba 170 mm k polici, i toto je však naprosto postačující hodnota.
Ostatní hodnoty jsou jen mírně odlišné od modelu Volva s motorem Euro 3 a nástavbou SPS. Stejně skvěle tak jsou na tom i ostatní měřené parametry. Výška kabiny je 1580 mm, co je nadprůměrný údaj.
Prostor pro jednotlivce na nedělené lavici je 525 mm, což plně postačuje k tomu, aby dooblékání hasičů za jízdy bylo naprosto bezproblémové. I přes zmenšení vnitřku kvůli motoru je Volvo co se velikosti a zhodnocení vnitřního prostoru pro osádku stále nadstandardním automobilem.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 Volvo FM 9/ ISS WAWRZASZEK JSDH Nový Bor:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2180 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 840/650 mm
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 370 mm
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 170 mm
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 4× 525 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1580 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1080 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny naprostý dostatek místa a to i v případě jejího plného obsazení v počtu čtyř osob. Lavice je hlubší, její rozpočítaná šíře pro jednotlivce je plně vyhovující pro pohodlné sezení, umožňující dooblékání za jízdy. Této kabině i přes zmenšení vnitřku oproti předchozímu provedení nelze nic vytknout.
VÝSLEDEK: 100% kabina pro mužstvo
Poděkování autora patří tentokrát dobrovolným hasičům ze severu republiky, konkrétně JSDH Nový Bor v čele s jejich velitelem, Martinem Kočím a jeho předchůdcem, Josefem Kočím starším
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…
IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek…