Neděle 24. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Holden Crewman SS

Okruhový speciál Grand Prix F1 v Melbourne.

Hasičský sbor města Melbourne, kde se již mnoho let tradičně koná jeden ze závodů Formule 1 (letos se jel před 14 dny), se ve spolupráci s organizací CAMS, což je obdoba našeho ÚAMK, na něm podílí v rámci zajištění bezpečnosti z hlediska požární ochrany a technické pomoci. Kromě něj se závodu F1 tradičně zúčastňuje i dobrovolná organizace hasičů – záchranářů Victorian Fire and Rescue Squad se svojí technikou, která čítá několik zásahových vozidel Ford 2000 pick-up s pěnovým hasícím zařízením a RHP. Členové této organizace jsou kromě automobilů ještě rozmístěni podél trati s hasícími přístroji, což je pěkně vidět v TV, když někomu ,,bafne,, u formule motor.

Vozidla Melbourne Fire Brigade jsou rovněž pick-upy, ale od australského výrobce Holden. Mají označení Crewman verze SS. Tento automobil vychází z modelu Holden Commodore SS, má velmi silný a výkonný agregát – 6.0 l V8 a 260 kW, což je pro zásahy na okruzích naprosto nezbytné, neboť na místě události musí být poskytnuta pomoc okamžitě. Ve vybavení okruhového záchranářského Holdenu Crewman SS najdeme kompletní sadu vyprošťovacího nářadí holandské značky Holmatro včetně pneumatických zvedacích vaků, hasící přístroje – prášek, voda, pěna, CO2, vysokotlaké hasící zařízení s navijákem Retracta, dýchací přístroje, zdravotnické vybavení a sadu nářadí. Jak je patrné z označení Crewman, vozidlo je určeno pro klasickou osádku, tedy klasickou – 1+3, to je rozdíl oproti požárním speciálům Ford 2000 od Victorian Fire and Rescue Squad, ty jsou 1+1. V rámci australské GP je požární a záchranná služba organizována přes řídící orgán Grand Prix Emergency Coordination Centre (ECC). Samozřejmě vyjma oficiálního safety a medical caru Formula One Ltd.

Se záchranařinou na závodních okruzích mají poměrně veliké zkušenosti i členové bývalého československého Narex Teamu. Jejich pověstné Tatry 623 RTP bylo možné pravidelně vídat na okruhu Hungarioring při maďarské VC Formule 1 od poloviny osmdesátých let minulého století. Celý tým lidí kolem bývalého automobilového závodníka Cyrila Svobody dokázal, že se i ve východním bloku mohl člověk, a to nejen závodník, spolehnout na kvalifikovanou technickou pomoc. Poslední Tatra 623 se po Hungaroringu projela v roce 1995, ale tento příběh by vydal na samostatný článek… Narex Team však zasahoval s vyprošťovacím zařízením téže značky nejen na závodním okruhu Hungaroring. Jako doma byl i v Mostě atd, samozřejmě zasahoval i na brněnské dálnici. Dle narexáckých Tater si tyto vozy později upravilo mnoho hasičských sborů.

V dnešní době je na závodních okruzích požární ochrana a záchranná služba na více jak špičkové úrovni, a když se vše podaří, přineseme o ní podrobnou reportáž.

Ve fotogalerii najdete vozidla Holden, Ford, Tatra 623 a 624 + další záběry z okruhů.

Foto a info : t613wz.cz, TAKS, MFBW, VFRS, web
Sdílet