Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 MB Atego/THT/Plas­tisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika exemplářích např. na stanicích HZS MSK nebo u společnosti Teva Opava či u HZS Kolín na stanici TPCA.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Už 26 dílů má náš seriál, kabina s tímto pořadovým číslem patří CAS 24 MB Atego 4×2, který slouží v několika exemplářích v MSK jak na pozici prvního vozu HZS, tak i v záloze nebo u podnikových hasičů. HZS MSK tato vozidla začal pořizovat okolo roku 2005 a v kraji najdeme rozměrově stejné kabiny s různými tvářemi (současnou, kterou známe např. z posledních státních cisteren i předchozí řadou).

Kabina je prodloužená vloženým plastovým dílem od Plastisolu a kabinu zvětšuje mnohem více, než prodloužení, která známe např. ze zmiňovaných státních Mercedesů. Místo „B“ sloupku se dokonce vešlo okýnko.

Vozidlo neposkytuje vzadu stejný prostor všem hasičům, dvě vnitřní sedadla jsou oproti krajním omezena z podlahy vystupujícím krytem motoru i policí na něm. Naopak krajní sedadla, u kterých zasahují do podlahy i schůdky do kabiny, se mohou v případě potřeby nouzově postavit a usnadnit si dostrojení.

Naměřených 460 mm pro nohy je mírně zkresleno zešikmením stěny pod sedačkami. Naopak od přední hrany sedačky po ukončovací prvek v přední části poskytuje tato kabina dostatek prostoru, naměřených 480 mm je vcelku slušná hodnota.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 MB Atego/THT/Plas­tisol:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2050 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 460 mm

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 480 mm

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 200 mm

5. rozměry jednotlivých sedaček

  • 4× 450 mm na osobu

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1550 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1050 mm

Závěr: Kabina poskytuje oproti běžným státním kabinám o poznání více místa. Na místo pro nohy si však hasiči, sedící na dvou vnitřních sedadlech, mohou oprávněně stěžovat. Dooblékání za jízdy není příliš pohodlné, na druhou stranu se oba hasiči na kraji mohou díky schůdkům u dveří téměř postavit, tito dva tedy nemusí mít problém. Svými rozměry se pohybuje mezi státní cisternou a Ategem s kapsou na DT od EMPLa, se kterými jste se v našem seriálu mohli taktéž setkat.


VÝSLEDEK: 75% kabina pro mužstvo


Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?