CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na vojenském podvozku Tatra 815 8×8, sloužící u dobrovolných hasičů v Lysé nad Labem.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Dvacátou sedmou kabinu, kterou představujeme, je prodloužená bouda vozidla Tatra 815 v provedení 8×8, vyrobená pro vojenské použití. Požární nástavbu provedla v roce 1999 firma SEHAT. Oproti již představené kabině modelu Tatra 815 4×4 je tato „dispozičně jinak řešena“: http://www.pmht.net/…iewtopic.php?…. Vzhledem k tomu, že je motor vůči vnitřnímu prostoru umístěný hlouběji do vozu, není možné zde mít sedačky s bočním sezením, vzadu najdeme tedy pouze jen jedno sedadlo na každé straně. I přesto je však tato cisterna pro posádku 1+5. Jak je to možné? V kabině je vepředu, tedy v místech, kde sedí řidič a velitel, mezi jejich sedačkami ještě dvojlavice. Ta je z důvodu posunutí motoru umístěná klasicky na zemi a ne na jeho krytu, jak to známě ze standardních vozidel CAS 32 Tatra 815, kde jsou tyto sedačky řešeny jako nouzové.
O zadním prostoru lze říct jen toto, obě sedadla pro hasiče jsou umístěny proti směru jízdy za sedadly řidiče a velitele. Zde sedící osoby mají pro sebe více než dostatek prostoru a to i na případné dooblékání za jízdy. O poznání horší je to vpředu, kde sedí dvojice hasičů mezi strojníkem, kterému tak ten po jeho pravé ruce do značné míry překáží, takže nějaké dooblékání je tady prakticky vyloučeno. Druhý hasič sedí po levé ruce velitele, tomu by jeho případné dooblékání za jízdy vadilo pouze v komfortu sezení, ale i tak je na něj zde málo místa. Zato pro nohy je prostoru více než dostatek. Lavice je od přední spodní části kabiny 570 mm.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat – JSDH Lysá nad Labem:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2220 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 770 mm vzadu, 570 mm u přední dvojlavice
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 740 mm (ukončeno krytem motoru) a 570 mm (ukončeno palubní deskou)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 600 mm ke stěně, 400 mm k držáku IDP vzadu, 420 mm vpředu
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 500×600 mm na osobu x 2 vzadu, 870 mm dvojlavice vpředu
6. výška kabiny od podlahy po strop
- 1490 mm
7. výška kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1050/1100 mm
Závěr: Dva hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny skutečně dostatek místa, co se sezení týká, v oblasti nohou je to taktéž nadstandard. Výrazně horší to má dvojice hasičů, sedící na přední lavici. Musejí se na sebe výrazně mačkat, jen pro nohy mají místa dostatek. Na to, jakým robustním dojmem kabina Tatry VVN působí zvenčí, je po otevření dveří skutečnost zcela jiná. Vnitřní prostor je značně ovlivněn motorem, který zabírá jeho velkou část. Vzhledem k tomu, že se jedná o speciál, nebudeme ho procentuálně hodnotit.
Poděkování za realizaci článku zaslouží Petr Juříček a hasiči Lysá nad Labem. http://www.hasicilysa.cz/index.php
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…
IFA W50 L AS-16. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již devatenáctá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem starý, ale u jednotek…