Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový letištní speciál ZIEGLER Z8 XXL pro Frankfurt

U příležitosti otevření nové přistávací dráhy na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem v říjnu 2011 bylo firmou ZIEGLER předáno první vozidlo řady Z8 XXL z celkového počtu šesti kusů, které budou hasičům do Frankfurtu postupně dodány.

Nové cisterny na ochranu leteckého přístavu

Vozy Z8 XXL budou sloužit podnikovým hasičům letiště Frankfurt, kteří zajišťují bezpečnost největšího německého letiště. Požadavky na hasiče na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem jsou velmi vysoké. Musejí se vypořádat s různými scénáři s cílem chránit každý den stovky tisíc lidí na ploše areálu letiště zhruba 2000 hektarů.

Letiště ve Frankfurtu nad Mohanem je největším v Německu a je také jedním z největších leteckých uzlů na celém světě pro cestující i náklad. Zaměstnává zhruba 19.000 osob, z toho je téměř 300 hasičů. V roce 2010 přes letiště prošlo 2,3 milionu tun nákladu a 53 milionů cestujících. V průměru zde bylo 1.300 vzletů a přistání za jeden den.

Rychlost je zde alfou a omegou, nejpozději do 180 sekund musejí hasičské jednotky dosáhnout každý bod na letišti. Tento extrémní požadavek mají hasiči na letišti ve Frankfurtu díky novému speciálu Ziegler „Z8 FLF XXL“ vyřešený.

XXL má neuvěřitelné zrychlení

Čtyřicet devět tun vážící letištní cisterna Z8 XXL je ojedinělá svým zrychlením, zrychluje tak, jako téměř žádná jiná v kategorii letištních speciálů. Z8 XXL pohánějí dva vodou chlazené naftové motory Daimler V8 s celkovým výkonem 1030 kW (1400 koní), které zajišťují zrychlení Z8 XXL pouze 21 sekund z 0 na 80 Km/h.

To však není zdaleka konec, vlajková loď Ziegler Z8 XXL dosáhne na letištní ploše maximální rychlost téměř 140 kilometrů za hodinu a odpovídá současné emisní normě Euro 5. Vozidlo je vybaveno dvěma 7-stupňovými plně automatickými převodovkami, které poskytují nejen výbornou a rychlou akceleraci, ale také bezpečnou a komfortní jízdu.

Hasit lze ramenem či lafetou

Z8 XXL je vybavena vysoce účinným a kvalitním zařízením pro hašení požárů letadel. Proto, aby mohla být zachráněna posádka a cestující, je nutné uhasit potencionální požár letadla do 90-ti sekund. Pro tento účel vyvinul Ziegler speciálně pro sérii vozidel Z8, vysoce výkonný a silný hasicí systém: požární čerpadlo je poháněno samostatným motorem o výkonu 360 kW (480 koní), jmenovitý výkon čerpadla je 10.000 l / min při 10 bar.

Díky tomu tak může být veškeré hasivo aplikováno při plném výkonu za 1,5 minuty z vodní nádrže cisterny o objemu 12.500 litrů. To v závislosti na použití hasícího ramene, předního monitoru a systému ochrany podvozku. Systém ochrany podvozku je vysoce výkonný a garantuje ochranu vozidla při průjezdu unikajícím hořícím palivem. Z8 XXL je dále vybaven pěnovou nádrží o objemu 800 l, a práškovým hasícím zařízením s objemem 500 kg prášku.

Základ vozidla tvoří dvanáct metrů dlouhý a tři metry široký podvozek 8×8 od firmy TITAN Spezialfahrzeugbau GmbH (stejná firma vyrobila i podvozek pro vozidlo Simba – TITAN 49.12000). Přední dvě nápravy jsou řiditelné, stejně tak i poslední zadní náprava. Z8 XXL odpovídá technickým podmínkám pro provoz na pozemních komunikacích a v případě mimořádné události může být nasazena také mimo areál letiště.

Technicko-taktická data Z8 XXL

  • Výrobce: Ziegler/Německo
  • Model: Z8 XXL – FLF 100/125–8-P500
  • Podvozek: Titan 52.1400 8×8*
  • Motor: 2× Daimler OM 502 LA V8, Euro 5
  • Síla motoru: 515 kw/700 koní resp. 1030 kW/1400 koní
  • Max. rychlost: téměř 140 km/h
  • Zrychlení 0–80 km/h: 21 vteřin
  • Délka: 12000 mm
  • Šířka: 3000 mm
  • Výška: 3850 mm
  • Celková max. hmotnost: 52.000 kg/Z8 XXL váží reálně o 3 tuny méně
  • Převodovka: 2× 7-stupňový automat Allison 4800 SP
  • Čerpadlo: FPN 10–10000
  • Výkon: 10000 l/min při 10 barech
  • Voda: 12500 l
  • Pěnidlo: 800 l
  • Prášek: 500 kg

*specifikace podvozku ke stažení v příloze

Foto a info: Fraport AG, Ziegler, Titan

Sdílet
Přiložené soubory
chassis_t52_1400_8x8.pdf zobrazit online PDF 137 kB