Automobilový žebřík L39 Metz na Econicu
Představujeme vám moderní automobilový žebřík, jehož výrobcem je renomovaná firma Metz, sídlící v Německu. Podvozek Mercedes-Benz Econic je ze stejné země.
Německé žebříky mají u nás tradici
V našich profesionálních jednotkách byl až na výjimky po mnoho let páteří výškové techniky automobilový žebřík s dostupnou výškou 30 metrů, pocházející od východoněmeckého výrobce VEB Feuerloschgerateverk Luckenwalde na podvozku Ifa. Jednalo se o spolehlivý a na ovládání i údržbu jednoduchý požární automobil, který však přestav vyhovovat trendům doby zejména absencí pracovního koše. Dnes se tyto žebříky repasují a přestavují na nové podvozky. Bylo zde i několik Magirusů o dostupu 37 s odnímatelným košem a pochopitelně i automobilové plošiny ze Slováckých strojíren. Po revoluci začala obměna vozového parku výškové techniky za stále modernější automobily od renomovaných výrobců a tento trend pokračuje i přes poměrně vysokou pořizovací hodnotu této specifické techniky dodnes.
Metz je dobrou volbou
Jedním z posledních pořízených vozidel je i automobilový žebřík o maximální pracovní záchranné výšce podlahy koše 37,5, resp. 39 metrů do místa, kam lze z koše dosáhnout. Ten pochází od německé firmy Metz, která je součástí nadnárodního koncernu Rosenbauer. Žebříková nástavba je usazena na podvozku Mercedes-Benz Econic 1829 LL, který je vyráběn mimo jiné i pro použití u hasičů coby nosič výškové techniky a je dnes jedním z nejrozšířenějších ,,malých“ automobilů, umožňujících celkovou nízkou průjezdní výšku vozu, u tohoto konkrétního žebříku je to 3200 mm, což je zhruba výška běžné hasičské cisterny.
Zvolený podvozek „malého“ Econica
Podvozek Mercedes-Benz Econic 1829 LL o rozvoru 4200 mm je v konfiguraci pohonu 4×2 s tím, že poháněná náprava je zadní s dvoumontáží kol. Pohání ho agregát OM 906 LA.V/3 o objemu 6374 ccm a výkonu 210 kW, se kterým automobil vyvine elektronicky omezenou max. rychlost 100 km/h. O převody se stará automatická převodovka.
Mercedes má vzduchové odpružení předních a zadních náprav, v případě potřeby lze i zvýšit světlou výšku pro přejezd možných terénních nerovností. Kabina je určena pro osádku 1+2 a nalezne v ní displej a ovládání CAN Bus sběrnice a část vybavení žebříku, jako třeba uzemňovací kabel k elektrocentrále, anemometr, ruční svítilny. Nádrž na naftu je v zadní části vozu, přístup k ní je po vyklopení krytu na zadním čele nástavby.
Žebřík řídí a ovládá počítač
Samotná požární nástavba, jejíž hlavním prvkem je otoč se žebříkovou sadou, je doslova prošpikována moderními technologiemi. Jmenujme např. inteligentní ovládání všech funkcí automobilu/nástavby pomocí počítačové sběrnice CAN Bus. Do té jdou i veškeré sledované údaje o automobilu i žebříku, které si počítač automaticky vyhodnocuje. Další technickou lahůdkou je možnost automatického horizontálního vyrovnání otoče a samotné žebříkové sady při stání vozidla na svahu do náklonu až 8°.
Celkové vyrovnání nerovností s pomocí opěrných hydraulických vzpor typu H, které jsou ovládány joysticky, je možné až do náklonu 14°. Pracovní šíře rozložení vzpor pro zdvihnutí žebříku je od 2,5 do 4,8 m (max. rozložení je ideální pro ustavení). Každá ze vzpor má v sobě tlakový senzor, neustále monitorující podloží.
Moderní konstrukce pro efektivní zásahovou činnost
Podívejme se na požární nástavbu podrobněji. Zvenčí jsou skříně na vybavení, kryté roletkami s podélným madlem či dveřmi. Je jich celkem šest, resp. osm, čili čtyři po obou stranách. První úložný dvojprostor je za kabinou vozu. Je průchozí v kombinaci roleta/dveře a nalezneme v něm např. dýchací přístroje včetně náhradních lahví, transportní nosítka na koše, hydrantový nástavec s klíčem, stativové světlomety na koš. V dalších skříních spodní části nástavby jsou hadice B, košový monitor, přechodová hadice k monitoru, hasící přístroj, nářadí k vozidlu a další potřebné vybavení. Pro přístup na pochozí plochu nástavby slouží čtveřice schůdků z obou stan vozu. I v nich je úložný prostor a v něm podložky pod vzpory.
Samotná žebříková sada je klasické bezzápadkové koncepce. Je složena z pěti jednotlivých dílů, poslední z nich je zakončený pevně osazeným sklopným košem. Pracovní koš, přístupný otevřením strany klece či po vyklopení středové čelní části po schůdkách na žebříkovou sadu z nástavby za kabinou, má maximální nosnost 270 kg/tři osoby. Najdeme v něm druhý ovládací pult žebříku, dále zásuvky elektrické energie (na pravé straně otoče je elektrocentrála). Jak je dnes běžné, lze na koš usadit i nosítka na transport zraněných osob, vodní monitor, světlomety. Hlavní ovládací pult je na levé straně otoče žebříku. Strojník má k dispozici pohodlnou sedačku, ze které pomocí joysticků, umístěných v loketních opěrkách, ovládá pohyb žebříkové sady, přičemž se mu veškeré údaje o činnosti zobrazují přes CAN sběrnici na LCD displeji. Žebřík má i funkci tzv. mrtvého muže, což je bezpečnostní prvek, hlídající celý žebřík, který musí být neustále pod kontrolou obsluhy. V případě, že není aktivní, dojde k zastavení práce sady.
Pracovní režim žebříku je v rozmezí + 70° do – 15°(při použití vzpor se záporná hodnota zvětší přibližně o 7°), což znamená maximální pracovní záchrannou výšku při bezpečném odstupu od budovy, pod úroveň terénu je tato hodnota přibližně do – 2,5 metru. Maximální boční vyložení je 16 m, v ten okamžik mohou být v koši pouze 2 osoby, tedy 2/3 zatížení.
Barevné provedení celého vozu je v rámci platných předpisů pro mobilní požární techniku v ČR.
Dodavatelem žebříku je zástupce společnosti Metz pro naší republiku, firma Belohoubek.
Technicko-taktická data AZ-39 L39 Metz
- Podvozek: Mercedes-Benz ECONIC 1829 LL
- Výkon motoru: 210 kW
- Osádka: 1+2
- Rozvor: 4 200 mm
- Délka: 10 050 mm
- Šířka: 2 500 mm/při max. rozložení vzpor pak 4 800 mm
- Výška: 3 200 mm
- Žebřík: Metz L39 (DLK 37)
- Max. úhel vztyčení žebříkové sady do plusových hodnot: 75°
- Max. úhel položení žebříkové sady do minusových hodnot: –15°
- Max. záchranná výška: 39 m
- Dostup podlahy pracovního koše: cca 37,5 m
- Max. boční dosah: 16 m ( 2 osoby v koši )
- Max. nosnost v požárním koši: 3 osoby/ 270 kg
- Doba ustavení: přibližně 120 vteřin