Středa 13. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého druhu u nás, kterým je cisterna MAN se speciálně prodlouženou kabinou pomocí vloženého dílu, sloužící již od roku 1996 u profesi­onálních hasičů na stanici Nymburk.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Dnes představovaná kabina, kterou hodnotíme, je prodloužená bouda vozidla MAN. Jedná se o prodlouženou kabinu, jenž vznikla z původní dodané krátké. O vytvoření prostoru mužstva se postaral vložený díl Plastisol. Vznikla tak kabina pro osádku 1+8 s tím, že zadní část je určen pro 7 hasičů, sedících proti sobě v konfiguraci sedaček 3 proti směru a 4 po směru jízdy.

Na šířku kabiny se jedná o standardní vozidlo, co se místa na sezení týče, je to zde bezproblémové v případě, že je osádka tvořena čtyřmi hasiči. V případě plného obsazení musejí si zde sedící osoby navzájem vyhovět v oblasti nohou, protože od nich je k protější sedačce jen lehce přes 200 mm místa a nohy se tak protínají.

Co se výšky týče, tak 1540 mm umožňuje naprosto bezproblémové sezení v přilbě.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 MAN 12.222/THT:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2030 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 580 mm

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 460 mm (ukončeno protější sedačkou)

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 210 mm k protější sedačce

5. rozměry jednotlivých sedaček

  • 440×450 mm na osobu x 7

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1540 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1100 mm

Závěr: Čtyři hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny skutečně dostatek místa, co se sezení týká, v oblasti nohou je to taktéž nadstandard. Horší je to v případě možného plného obsazení, což dnes ale nehrozí. Dooblékání za jízdy je bezproblémové, nikdo se nemačká, celkově působí kabina dobrým dojmem a dostatkem prostoru.


VÝSLEDEK: 85% kabina pro mužstvo


Poděkování za pomoc při realizaci článku si zaslouží Petr Juříček, bo mi poslal potřebné údaje, které jsem po návštěvě HS Nymburk omylem vyhodil :-)

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?