Z tramvaje stoupal dým – pokračování
Článkem a fotoreportáží se vracíme ke cvičení na barrandovské tramvajové trati v Praze.
Před týdnem jsme naše čtenáře informovali o cvičení HZS hl. m. Prahy a HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciové společnosti (dále jen HZS DP) na tramvajovém mostě, který spojuje Hlubočepy s Barrandovem.Tímto článkem Vám chceme přiblížit činnost HZS DP v průběhu cvičení. Jednotky HZS DP se po příjezdu na místo zapojily na pokyn velitele zásahu do evakuace zraněných z tramvaje. Na místě spolupracovaly se záchranáři ZZS HMP. K evakuaci byla využita nosítka z požární techniky HZS DP a hasiči měli s sebou také plně vybavené záchranářské batohy pro případ nutnosti ošetření většího množství zraněných.
Po skončení záchranných a likvidačních prací předali hasiči HZS hl. m. Prahy místo zásahu kolegům z Dopravního podniku a cvičení vstoupilo do II. fáze. Námětem druhé části cvičení bylo umělé „vykolejení“ a následné nakolejení tramvajového vozidla T6A5 v podmínkách barrandovské trati.
Na místo cvičení se dostavilo SPECIÁLNÍ VOZIDLO č. 2 Správy vozidel Metro, které je postaveno na bázi CAS 25 – L 101, ale namísto nádrží hasebních látek, kombinovaného čerpadla a požárního příslušenství přepravuje vyprošťovací a nakolejovací výzbroj firmy LUKAS. Údržbu této vysoce specializované techniky zajišťuje v rámci DP Správa vozidel Metro, obsluhu na místě mimořádné události provádějí hasiči HZS DP.
Na začátku II. fáze cvičení se jednotky HZS DP spolu se speciálním vozidlem Metra přesunuly na nájezd k tramvajové trati, který byl nad místem pomyslné události. Nakolejovací vybavení ze speciálního vozidla Metra bylo rozmístěno na dva kolejové vozíky THT, které patří ke standardní výzbroji HZS DP. Následně byly za pomoci gravitace vozíky s vybavením dopraveny k tramvaji.
Tramvaj byla nadzvednuta pomocí dvou těžkých hydraulických zvedáků, vložených pod zvedací body u předního podvozku. Pod předek byla položena nakolejovací traverza včetně přípravků pro boční posun. Hmotnost předku tramvaje byla z velkých zvedáků přenesena na menší zvedáky, umístěné na přípravcích pro boční posun (s mezivrstvou dřevěných podložek). Pomocí ručního hydraulického čerpadla byly přípravky posunuty po traverze, a tramvaj se tak předkem dostala mimo osu kolejí. Obráceným postupem byla tramvaj vrácena zpět na koleje.
Po uložení nakolejovacího vybavení zpět na vozíky byly vozíky dopraveny dolů po mostě až na začátek barrandovské trati, kam se mezitím přesunuly automobily HZS DP a speciální vozidlo Metra. Po uložení vybavení do vozidel se jednotky HZS DP a další pohotovostní složky Dopravního podniku vrátily na své základny.
Na místě cvičení asistoval také speciální vyprošťovací autojeřáb EFFER 80N – Tatra 815 8×8. Při vykolejeních tramvají zasahuje primárně právě tento jeřáb nebo jeho „kolega“ na podvozku Tatra 815 6×6. Může však nastat situace, kdy tramvaj vykolejí v místě, kam se vyprošťovací jeřáb nedostane. Pro tyto případy je počítáno právě s nasazením jednotek HZS DP a využitím speciálního nakolejovacího zařízení Správy vozidel Metro.
Síly a prostředky HZS DP na místě cvičení:
CAS 24 – Scania, posádka 1 + 3
CAS 24 – Tatra 815 4×4, posádka 1 + 5
PPLA – Avia A21 Furgon, posádka 1 + 1
TA – LIAZ 101, posádka 1 + 1
Ing. Michal Brunner, vedoucí oddělení Odborné služby HZS
Hasičský záchranný sbor, Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819122b9b9e.200.jpg)
![Scania nebo Tatra ... Scania nebo Tatra ...](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819122c366a.200.jpg)
![Nástup na tramvajový most Nástup na tramvajový most](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819122ccaef.200.jpg)
![Záchrana cestujících Záchrana cestujících](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819122d67b4.200.jpg)
![Záchrana cestujících Záchrana cestujících](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819122df890.200.jpg)
![Záchrana cestujících Záchrana cestujících](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819122ee3d6.200.jpg)
![Záchrana cestujících Záchrana cestujících](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123065af.200.jpg)
![Spolupráce velitelů Spolupráce velitelů](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912310a69.200.jpg)
![Spolupráce velitelů Spolupráce velitelů](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191231a857.200.jpg)
![Nástup na II. fázi cvičení Nástup na II. fázi cvičení](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912324be6.200.jpg)
![Skládací kolejový vozík THT Polička Skládací kolejový vozík THT Polička](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191232d8b4.200.jpg)
![Skládací kolejový vozík THT Polička Skládací kolejový vozík THT Polička](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912338cce.200.jpg)
![Speciální vozidlo DP - Metro Speciální vozidlo DP - Metro](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912342ddd.200.jpg)
![Uložení materiálu na vozíky Uložení materiálu na vozíky](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191234b6e0.200.jpg)
![Z kopce to jde snadno ... Z kopce to jde snadno ...](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912358707.200.jpg)
![Kolejové vozíky jsou v takových situacích nenahraditelné ... Kolejové vozíky jsou v takových situacích nenahraditelné ...](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912361405.200.jpg)
![Příprava tramvaje T6A5 na zvednutí Příprava tramvaje T6A5 na zvednutí](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191236a0ed.200.jpg)
![Velký hydraulický zvedák LUKAS pod zvedacím bodem Velký hydraulický zvedák LUKAS pod zvedacím bodem](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123749c9.200.jpg)
![Zvedák pod zvedacím bodem na druhém boku Zvedák pod zvedacím bodem na druhém boku](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191237d2c0.200.jpg)
![Zajištění podvozku proti nežádoucímu pohybu vůči rámu tramvaje Zajištění podvozku proti nežádoucímu pohybu vůči rámu tramvaje](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912384450.200.jpg)
![Instalace traverzy pro boční posun Instalace traverzy pro boční posun](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191238b1f9.200.jpg)
![Detail traverzy pro boční posun Detail traverzy pro boční posun](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123946dc.200.jpg)
![Přípravek pro boční posun Přípravek pro boční posun](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191239d7bf.200.jpg)
![Přípravky pro boční posun na traverze Přípravky pro boční posun na traverze](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123a8889.200.jpg)
![Na přípravky se položí dřevěné podložky ... Na přípravky se položí dřevěné podložky ...](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123b1578.200.jpg)
![... a na podložky se položí malé zvedáky LUKAS ... a na podložky se položí malé zvedáky LUKAS](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123ba264.200.jpg)
![Na malé zvedáky ... Na malé zvedáky ...](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123c433e.200.jpg)
![... se přenese hmotnost tramvaje ... se přenese hmotnost tramvaje](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123cd028.200.jpg)
![Boční posun se provádí pomocí ručních hydraulických čerpadel Boční posun se provádí pomocí ručních hydraulických čerpadel](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123d5d06.200.jpg)
![Hydraulický posuv přípravku po traverze Hydraulický posuv přípravku po traverze](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123dede0.200.jpg)
![Hydraulický posuv přípravku po traverze Hydraulický posuv přípravku po traverze](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123e76e0.200.jpg)
![Podvozek je již viditelně mimo osu kolejí Podvozek je již viditelně mimo osu kolejí](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819123f07bb.200.jpg)
![Přední část tramvaje T6A5 mimo osu kolejí Přední část tramvaje T6A5 mimo osu kolejí](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912405a4a.200.jpg)
![Detailní pohled na nakolejovací systém LUKAS Detailní pohled na nakolejovací systém LUKAS](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191240eb24.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912417fe7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191241f569.200.jpg)
![Tramvaj byla vrácena zpět na koleje Tramvaj byla vrácena zpět na koleje](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912428a27.200.jpg)
![Tramvaj byla vrácena zpět na koleje Tramvaj byla vrácena zpět na koleje](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912431720.200.jpg)
![Manipulace s traverzou pro boční posun Manipulace s traverzou pro boční posun](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191243f75c.200.jpg)
![Materiál je odvážen do nástupního prostoru Hlubočepy Materiál je odvážen do nástupního prostoru Hlubočepy](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912448836.200.jpg)
![Speciální vybavení patří do Speciálního vozidla ... Speciální vybavení patří do Speciálního vozidla ...](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191245151f.200.jpg)
![Detail levoboku Speciálního vozidla DP-Metro Detail levoboku Speciálního vozidla DP-Metro](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191245a208.200.jpg)
![Detail levoboku Speciálního vozidla DP-Metro Detail levoboku Speciálního vozidla DP-Metro](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c81912462efa.200.jpg)
![Zadní část Speciálního vozidla č. 2 Zadní část Speciálního vozidla č. 2](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191246c3f1.200.jpg)
![Vyprošťovací autojeřáb EFFER 80N - Tatra 815 8x8 Vyprošťovací autojeřáb EFFER 80N - Tatra 815 8x8](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c819124750ef.200.jpg)
![Vyprošťovací autojeřáb EFFER 80N - Tatra 815 8x8 Vyprošťovací autojeřáb EFFER 80N - Tatra 815 8x8](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48283b4824c2f/4c8191247ddd8.200.jpg)
načíst další obrázky ↓