V Metylovicích mají nového MANa
Dne 26. září 2011 byla JSDH Metylovice (okr. FM, JPO V) předána do užívání nová cisternová automobilová stříkačka CAS 20 na podvozku MAN.
Cisterna na podvozku MAN 13.290 byla pořízena z příhraničního projektu Slovenska a České republiky „Zachovanie životného prostredia a predchádzanie rizikám v prihraničnom regióne Beskýd a Javorníkov“ spolufinancovaného Evropskou unií z prostředků Evropského fondu regionálního rozvoje.
Cílem projektu je zachování přírodního dědictví s ohledem na jedinečnost jeho přírodního prostředí, vytvořit společný funkční česko – slovenský záchranný systém a také zlepšit ochranu životního prostředí a zdokonalit bezpečnost obyvatelů a návštěvníků regionu.
Jedním z nejtěžších úkolů bylo získání finančních prostředků, které v konečné fázi vyplynuly z dlouholeté mezinárodní spolupráce mezi hasičskými sbory v Turzovce (SK) a Metylovicích a společnou spoluprací města Turzovky a obce Metylovice.
Na tomto základě byl připraven projekt z programu „Zachování životního prostředí a předcházení rizikům v příhraničním regionu Beskyd a Javorníků“. Tento projekt byl druhým pokusem o získání dotace, první v letech 2008/2009 nebyl úspěšný.
Dodavatelem se na základě výběrového řízení stala firma SPS Slatiňany. Celková cena zakázky na naše vozidlo včetně kompletního vybavení dosáhla částky necelých 222 000 eur. Dotace z evropských fondů byla 90%.
Na spoluúčast obce byla získána dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje pro rok 2011 na zabezpečení akceschopnosti jednotky sboru dobrovolných hasičů ve výši 75 %. Celkově tedy obec Metylovice vynaložila ze svých prostředků 2,5 procenta pořizovací ceny.
Na slovenské straně bude v dohledné době dodán sourozenec naší casky, a to vozidlo IVECO MAGIRUS vyráběné v Německu.
Závěrem se zde patří poděkovat zástupcům obce Metylovice a města Turzovka, bez jejichž nasazení by zmiňovaný projekt nebyl tak úspěšný.
Více o jednotce SDH Metylovice můžete nalézt na webu www.sdh-metylovice.info
Technické specifikace
Cisternová automobilová stříkačka vybavená požárním čerpadlem se jmenovitým výkonem 2000 l/min, kategorie podvozku 2 pro smíšený provoz v redukovaném provedení a hmotnostní třídě M.
ROZMĚRY VOZIDLA
- šířka: 2.550 mm
- výška: 3.200 mm
- délka: 7.900 mm
- celková hmotnost: 14.000 kg
PODVOZEK
- MAN TGM 13.290 4×4 BB
- max. rychlost 110 km/h
- tažné zařízení
MOTOR
- obsah 6871 ccm, EURO V
- výkon 213 kW
PŘEVODOVKA
- převodovka je v mechanickém provedení, 8 stupňů vpřed, 1 vzad, 1 plíživý
- diferenciály hnacích náprav jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu
- pohon přední nápravy je řešen jako odpojitelný
KABINA
Počet míst 1+5. Kabina osádky je vybavena radiostanicí typu Motorola GM 360, ručními radiostanicemi GP 340 včetně dobíjecích úchytů, svítilnami Adalit L2000 včetně dobíjecích úchytů.
Kabina osádky je v opěradlech druhé řady sedadel vybavena čtyřmi dýchacími přístroji typu Saturn S7, mezi sedadly řidiče a velitele jsou umístěny další dva dýchací přístroje Saturn S5.
NÁSTAVBA
Objem nádrže (nerez) 3000 litrů. Objem nádrže na pěnidlo (nerez) 300 litrů. Šest úložných skříní na požární příslušenství osazena roletami, zadní dveře výklopné nahoru, v prostoru zadních dveří je umístěn ovládací panel čerpadla a naviják s vysokotlakým hasícím zařízením.
Účelová nástavba je vyrobena z montovaných eloxovaných AL profilů a po obou stranách opatřena plošnými stupačkami pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství. Úchytné a úložné prvky v prostorech pro uložení požárního příslušenství jsou provedeny z lehkého kovu, s vysokou životností.
Vybavení nástavby vozidla je dle vyhlášky v redukovaném provedení, doplněno o nadstandartní vybavení elektrocentrálou, motorovou pilou, osvětlovacím stožárem 2×1000 W s dálkovým ovládáním, přetlakovým ventilátorem. Vozidlo je dále osazeno vyprošťovacím navijákem, asanační lištou a zadní náprava je osazena podmítacími řetězy s ovládáním z kabiny řidiče.
Za SDH Metylovice Michal Bílek a Vladimír Konvička, foto archiv SDH