Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí

Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá překvapivého vítěze. Tím se bezkonkurenčně stalo švédské Volvo, za ním se umístila další švédská značka, Scania a ze ,,sériovek“ nedopadla nikterak špatně ani Tatra.

Základní hodnotící kriteria vypadají následovně:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Celkový vítěz, kterým je švédské Volvo, zde není po prohlédnutí kabiny opravdu o čem diskutovat. V rámci sériově vyráběných kabin snese srovnání pouze se svým konkurentem od Scanie. Přesně na opačném konci jsou dvě německé konkurenční značky, MAN a absolutně nejhorší hodnocení si odnesla sériová bouda vozidla Mercedes Atego, která je skutečným dobytčákem a nikoliv kabinou pro hasiče. O nic lépe na tom není ani její větší bratr Actros a nikterak výrazně neoslnil ani nejnovější Econic, od kterého se z tohoto směru čekalo jistě víc, i když zde nutno poznamenat, že Actros a Econic nejsou továrně, čili sériově prodlužované kabiny.

Z klasických kabin, dodávaných výrobci podvozků dopadl na svojí velikost přímo skvěle i dnes bohužel poněkud stagnující britský Dennis s malým modelem Rapier. Špatně si nevedla ani kabina Renaultu Midlum.

Co do prodloužených kabin výrobci nástaveb, zde je jednoznačný vítěz. Tím je MAN se ,,Zet“ kabinou od Zieglera. Dobře si vedla i kabina Renaultu Midlum v provedení od maďarského nástavbám BM Heros.

Nelze pominout CAS K 25 Liaz, který by se stal jednoznačným celkovým vítězem. Vzhledem k tomu, že už se nevyrábí, se tak nestalo. Tento nezapomenutelný hasičský autobus je co velikosti kabiny jedinečný.

Z dalších kabin namátkou jmenujme i druhého domácího výrobce, kterým je AVIA. Ta si na svojí celkovou velikost vedla rovněž dobře. V seriálu bylo zajímavost také představeno i několik speciálů, které se již nevyrábějí. Z nich zmiňme vůz ROSS VIZA, malý terénní náklaďák s kabinou Tatra.

Pod článkem naleznete odkazy na všech 29 představených kabin za rok 2011, seriál Dobytčák či kabina pro mužstvo? bude pokračovat v průběhu roku 2012, takže se můžete těšit na další ,,požárová“ hodnocení, která můžou posloužit i jako malá orientace při případném pořizování nového vozu pro vaší jednotku.

Nová kabina Z od firmy Ziegler, tu představíme příští rok.

Věříme, že zpětné vazby si seriál článků o ,,dobytčácích“ našel své čtenáře a přinesl jim někdy i zajímavé či překvapivé informace ohledně rozměrů kabin pro mužstvo. Tímto rovněž děkujeme všem hasičům, kteří byli při jeho realizaci nápomocni.

Ke stažení máte zde i celkovou přehledovou tabulku všech hodnocených kabin.

Sdílet
Přiložené soubory
kabina1.pdf zobrazit online PDF 431 kB
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?