Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

MB Actros v provedení CAS

Nástavba od holandské pobočky firmy Ziegler.

Hasiči v holandském městě Terneuzen mají od roku 2002 resp. 2004 k dispozici několik cisternových automobilových stříkaček na robustním německém podvozku Mercedes Benz Actros. Jako hnací agregát podvozku s označením 1831 AF, tedy s pohonem 4×4 a o rozvoru 3900 mm, je namontován šestiválec Daimler o síle 313 koní, splňující emisní normu Euro 3. Požární nástavba, vyrobená holandskou firmou Ziegler Brandweertechniek B.V. se sídlem ve městě Winschoten, je klasické koncepce. Má celkem šest úložných skříní na požární vybavení, sedmá zadní ukrývá kombinované čerpadlo Ziegler FP 48/8–2HH, které má jmenovitý výkon 4800 l/min při 10 barech a 250 l/min při 40 barech. Všechny skříně kryjí hliníkové roletky se středovým madlem, ve kterém je zámek. Rolety obsáhnou ¾ skříně, spodní kryt je výklopný a slouží jako stupačka. Nádrž na vodu má objem 2400 litrů, pěnidlo se přepravuje v kanystrech. Na horní části nástavby je umístěn žebřík a savice na pohyblivém platu – provedení 2002, na nástavbách z roku 2004 jsou savice ukryty již v tubusech a rovněž je jiné uspořádání výsuvného žebříku. V zadní části nenajdeme klasický žebříček pro výstup na nástavbu, a to z důvodu, že není prostě potřeba, protože vše, co je nahoře, lze jednoduše hydraulicky /mechanicky/ spustit dolů viz plato ARBO na savice atd. Vedle zadní skříně s čerpadlem je dále namontován osvětlovací stožár Fireco CS 3434 a proti němu je na tyčce umístěn výstražný maják oranžové barvy. Modrá světla jsou v obou zadních rozích nástavby. V nástavbě najdeme standardní požární příslušenství – hadice, 2× elektricky ovládaný vysokotlaký 90 m dlouhý naviják pro první zásah (umístění je podobné britskému, tedy prostřední roleta), rozbrus, motorovou pilu, různé technické prostředky, zdravotní sadu atd. Osádku tohoto 19 000 kg vážícího požárního Mercedesu tvoří celkem 8 hasičů. Ti mají v prostorné kabině k dispozici dýchací přístroje od firmy Dräger, integrované do opěradel sedaček.

Actros od nizozemského Zieglera se mi celkově velmi líbí, a to zejména jeho skvěle řešená nástavba – uložení vybavení. Na rozdíl od mnoha v naší republice provozovaných požárních vozidel tento holandský Meďák v roletách nevozí ,,vzduch,,.

U nás o žádné casce na tomto velkém Mercedesu Actros nevím, jen si vzpomínám, že jsem kdysi na veletrhu Pyros (již je opět za dveřmi!!!) viděl tento automobil v provedení CAS s nástavbou od finské firmy Saurus. Vozidlo mně tehdy ohromilo svojí celkovou robustností a skvělým dílenským zpracováním. Velikost podvozků Actros bude zřejmě důvodem, proč v ho ČR u hasičů na prvním výjezdu nespatříme (snad vyjma vojenských letištních hasičů, ale vy mě jistě kdyžtak opravíte…). Svoji roli hraje pochopitelně i jeho cena, která je samozřejmě vyšší, než u menšího podvozku MB Atego.


Info a foto : Robin Zegers a Petra de Jonge – Brandweer Terneuzen, Ziegler Brandweertechni­ek B.V.
Sdílet