Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Výroba a montáž speciálního vybavení a záchranných a pracovních člunů

ZAHAS: Jako jedni z dlouhodobých prodejců pracovních a záchranných člunů a lodí, lodních motorů a příslušenství, určených zejména pro hasičské a záchranné jednotky, jsme v letošním roce rozhodli zařadit do svého výrobního portfolia i výrobu několika speciálních komponent a technických úprav člunů, včetně jejich následné instalace na různé typy člunů.

Především se jedná o příslušenství a kompletaci hliníkových člunů MARINE, které pro svoje ojedinělé plavební schopností, pevnost, vysokou nosnost při nízké hmotnosti a dlouhodobou životnost našly oblibu a uplatnění u hasičů v Polsku zejména při likvidaci povodňových situací.


Jedná z komponent, zvyšující především komfort ovládání člunů, je univerzální stranová konzole řízení. Vyrábí se ve dvou materiálových verzích: z nerezových, nebo ocelových trubek. Ocelové provedení je pak opatřeno komaxitovým nátěrem. Výběr barvy je ponechán na přání zákazníka.

Typ volantu a převodovky řízení se odvíjí od typu (velikosti) člunu a výkonu lodního motoru. Od těchto parametrů se rovněž odvíjí velikost a konstrukční provedení základního trubkového rámu. Pevnost uchycení k podlaze a bokům člunu se spoléhá na pevnosti 3 – bodového ukotvení.

Přední deska ovládacího panelu je opatřena otvory pro montáž ovládacích prvků a ukazatelů stavů sledovaných parametrů motoru, palivové nádrže, atd. Jejich počet a rozmístění se rovněž řídí požadavky budoucího uživatele.

Zadní část ovládacího panelu je opatřená šroubovatelným krytem. Ovládací panel a zadní kryt jsou vyrobeny ze stejného materiálu jako rám. Páka řazení a ovládání plynu motoru se pak montuje na pravou oválnou část konzoly.


Speciálně pro polské hasiče jsme začali vyrábět jednoduché nosné rampy. Měly být nízké (max. výška od čáry ponoru 160 cm), aby umožňovaly bezproblémový průjezd člunů pod nízkými profily mostů a měly být umístěny v zadní části člunu. Vzhledem k omezeným finančním možnostem nebyl vznesen požadavek na sklopné provedení, které jinak běžně vyrábíme.

Pravděpodobně ze stejného důvodu bylo na rampě umístěno pouze vrcholové bílé světlo. Elektroinstalace, ale byla připravena pro dodatečné namontování modrého majáčku, houkačky, vyhledávacího světlometu a bočních pozičních světel.


U některých zakázek byl požadavek, aby bílé vrcholové světlo bylo umístěno v zadní části člunu na zadním zpevňujícím „trojúhelníku“. Na několika čllunech byl ze strany odběratele požadavek na instalaci tzv. „linky života“, případně na instalaci předního a zadního nerezové zábradlí. Pro několik člunů jsme šili ochranný kryt tzv. persenik.

Ve většině případů byly čluny vybavené lodními vrtulovými motory YAMAHA s výkonem 40 HP, elektrickým startem, pákou řazení a plynu a elektrickým trimem. Několik člunů pak bylo vybaveno proudovými motory JET. Vrtulové motory byly opatřené proti případnému poškození vrtule krytem.

Do všech člunů byla přesně na míru nainstalovaná podlážka z voděodolné překližky tmavě-hnědé barvy s protiskluzovou úpravou.

Celková kompletace člunů, včetně polepů, seřízení a otestování chodu motorů a trimování, jakož i seřízení a úprava lodních přívěsů byla provedena ve výrobních prostorách firmy a na blízkém zatopeném pískovém lomu.


V průběhu roku se nám rovněž podařilo rozšířit naši nabídku o záchranné nafukovací čluny s laminátovou palubou a kýlem od firmy BRIG.

První z těchto speciálních člunů byl dodán hasičům prostřednictvím kanceláře projektů MOST, zabývající se organizaci a provádění odborného výcviku dobrovolných hasičů.


Nafukovací člun s laminátovou palubou a kýlem v provedení BRIG FALCON RIDER 400 L byl určen pro výcvik hasičů na vodě se speciálním posláním jako rychlý záchranný člun. Člun byl osazen lodním motorem TOHATSU MFS 30B EPL.

Pro zajímavost uvádíme některé základní vlastnosti a parametry člunu:

BRIG FALCON RIDER patří do kategorie člunů RIB. Vyznačuje se vynikajícími jízdními vlastnostmi, velmi dobrou ovladatelností a vynikající jízdní dynamikou, což ji předurčuje pro snadný a bezpečný výcvik nových adeptů pro získání oprávnění k řízení malých člunů.

Nová generace člunů FALCON RIDER nabízí ještě více zesílenou laminátovou podlahu a kýl, větší průměr válců, větší úložný prostor pod sedačkou na přídi a přepracovanou záď pro lepší komfort a jízdní vlastnosti. Nafukovací části člunu jsou vyrobeny z pevného a odolného materiálu MIRASOL s možností volby barvy bílé, šedé, červené nebo modré.

Model 400 L v provedení DeLuxe je vybaven kvalitní konzolí řízení s volantem umožňující ovládání vestoje a pohodlnými sedačkami pro řidiče a posádku.

Podlaha člunu je opatřena protiskluzovou úpravou, člun má velmi dobře vyřešený odvod vody. Mezi další prvky výbavy patří mj. tažné oko, záchytná lana po obou bocích, 4 svorky pro upevnění vybavení na bocích, teleskopická pádla upevněná v úchytech na válcích. Díky své výbavě a kvalitnímu zpracování nabízí člun BRIG bezkonkurenční poměr ceny a kvality.

Člun je velmi stabilní a rychlý, díky své nízké hmotnosti a konstrukci nabízí velmi dobrou jízdní dynamiku. V případě potřeby jej pak lze velmi snadno dostat do skluzu.

TypFALCON RIDER 400 L
Celková délka393 cm
Vnitřní délka280 cm
Celková šířka193 cm
Vnitřní šířka97 cm
Průměr válců48 cm
Počet komor7
Celková hmotnost prázdné lodi151 kg
Nosnost prázdné lodi800 kg
Kapacita osob6
Doporučený výkon motoru15 – 40 HP, 11 – 29,4 kW
Max. výkon motoru50 HP, 36,8 kW
Max. hmotnost motoru112 kg
Požadovaná délka nohy motoruL – dlouhá

Pro dokreslení jízdních vlastností uvádíme několik akčních fotografií pořízených při testování tohoto člunu našimi zaměstnanci.

V případě jakéhokoliv projeveného zájmu, Vám ale určitě na Vaše vyžádání zašleme k jednotlivým novinkám další technické, případně i cenové informace.

Děkujeme a těšíme se na další případnou obchodní spolupráci.

Za obchodně technické oddělení
Ing. Milan Žitník
ZAHAS, spol. s r.o.

Sdílet