DVA PROUDY: YDUORP AVD?
Nápisy na čelních maskách zásahových automobilů zrcadlově, nebo „normálně?“ Čemu řidiči věnují větší pozornost, a proč? Jako vždy v naší rubrice DVA PROUDY, přinášíme dva pohledy.
Panda Velká, Čína
Jistě že nápisy mají být normálně a nikoli zrcadlově. Říká se, že člověk si přijde v zrcadle hezčí. Na fotce už se sami sobě nelíbíme, protože na to nejsme zvyklí. To je ale jediná výjimka, kdy něco takového funguje. Takzvaně potvrzuje pravidlo.
Hlava chytrá, hlava lidská, kdysi vymyslela, že když řidič nevidí za sebou (na majáky) jedoucí sanitku, pomůže snad jen svěcená voda. Tu ale přišel někdo s geniálním – až frikulínským („free, cool a in“, jen v té době tento pojem nebyl známý) nápadem. Obrátíme nápis AMBULANCE na ECNALUBMA.
A když pojede řidič, který je náhle vystaven krizové situaci, uvidí v zrcátku nápis AMBULANCE, uvědomí si, že je na tom světě něco divného, uvědomí si, že by asi měl uhnout a uhne. On totiž předtím sanitku nepoznal a nevěděl, proč tam to auto bliká.
Je překvapivé, že i v dnešní době, kdy zrcátko má 200× větší úhel než v minulosti, kdy potkat na silnici „majákové auto“, někteří z hasičů při rekonstrukci vozidel volí nápis zrcadlový. Co přece záleží na tom, jak auto vypadá zepředu – tak, jak ho vidí 90 % všech. Zepředu všichni jasně vidí, že jede sanitka nebo hasiči. Ale v zrcátku, tam je to jiné. Tam se vozidlo pozná jen podle nápisu.
Co kdyby to červené, obrovské auto s bílým pruhem a modrými majáky byl třeba CIRKUS. Že?
Pánové a dámy, nesnažte se býti světoví. My v přírodě také poznáme, když za námi běží levhart. Pokud vaši řidiči nepoznají zásahové vozidlo, je na čase začít vzdělávat řidiče. Ne snažit se levhartovi na čumák nalepit nápis TRAHVEL.
Václav Porkát, Praha
Proč mají či můžou být nápisy na zásahových vozidlech, konkrétně jejich přední části zrcadlově? Je to prosté, aby bylo lépe poznat, kdo za námi jede.
Zvuková část výstražného zařízení je dobře slyšet, samozřejmě jen v případě, pokud se jedná o její vhodnou montáž na správnou část vozidel, pochopitelně musí být kvalitní, to samé platí i o její světelné části. To, že i dnes je velká spousta vozidel s právem přednosti v jízdě, co mají osazen hodně zoufalý model, který není vidět a ani slyšet, je holý fakt. Naštěstí je již i dost takových takových, kde je VRZ plně dostatečný.
Proč mají vozy složek IZS VRZ je jasné, musejí být vidět jinak, než ostatní. Uveďme jeden příklad za všechny. Běžný řidič osobáku se prodírá ulicí XY, kde je provoz hustší, než je tomu jinde, pokud je normální, má rádio na slyšitelné úrovni tak, aby mohl zároveň i dobře vnímat okolí, mimo to sleduje provoz za sebou, před sebou, vedle sebe…
Do toho kdesi v dálce zřejmě za sebou slyší houkání, ale nevidí žádné vozidlo s předností jízdy, protože musí neustále sledovat vše a nemůže koukat jen do zpětného zrcátka, nevšimne si, že se jedná o dodávku hasičů, tzv. nůžky. Vidí je, až když jsou několik desítek metrů za ním, neboť hlasitost sirény se rapidně zvýšila a přiblížila k němu. On však hasiče rozliší právě podle nápisu na přední části jejich vozu, který je vyobrazen zrcadlově, ve zpětném zrcátku se jeví napsaný správně.
Vozidlo bylo slyšet dobře, ale které to bylo? Červená dodávka vlevo, nebo žlutá vpravo? Ona totiž ta stará světelná rampa volkswagenu nebyla proti svítícímu slunci vidět, o doplňkových malých modrých světlech nemluvě. Identifikaci tak rapidně napomoh právě zrcadlový nápis. Zdá se vám toto nereálné? Domnívám se, že nikoliv.
A zde je jádro pudla. Zrcadlový nápis. Vadí něčemu nebo pomáhá?
Ať přemýšlím jak přemýšlím, na žádné negativum na adresu zrcadlového nápisu HASIČI, AMBULANCE nemohu přijít ba naopak. Tato relativní maličkost je ku prospěchu účastníků silničního provozu.
Když se na vozidla hasičů či záchranné služby podíváme při chůzi na ulici, je pozorování úplně jiné, než v případě sezení za volantem někde na frekventované komunikaci, kde není vždy jasně vidět, co jede za vůz z výše jmenovaných důvodů.
Rozhodně to není o tom, že běžní řidiči jsou v tomto směru nevzdělaní jedinci, nerozeznávající zásahové automobily, ale jsou momenty, kdy ani to dnešní velké nové auto není hned poznat (záměrně neuvádím staré liazky, o jejich podobě s autobusem nemá smysl debatovat).
Identifikaci vozů IZS může znesnadnit rozmar počasí, či momentální situace na silnici a v neposlední řadě samo vozidlo IZS, když se vydává nejen z hlediska VRZu za neviditelné. Proto si myslím, že ničemu nevadící zrcadlový nápis na přední části je jen ku prospěchu věci a nikoliv opačně.
Shrnuto a podtrženo, zrcadlový nápis ničemu nevadí, nutno podotknout, že v případě, když na autě není, nejedná se však o nějakou extra velikou tragedii. Druhou věcí jsou předpisy…
Seriál: Dva proudy
DVA PROUDY: Je snaha omezit rentu pro zaměstnance státu správná?
Dnešní díl našeho názorového občasníku „Dva proudy“ věnujeme dvěma postojům k návrhu na změnu vyplácení výsluhového příspěvku, která v minulých dnech letmo, zatím jen ve…
DVA PROUDY: Je účelné čerpání evropských dotací, nebo se pro hasiče nakupují nepotřebné věci?
Poslední dobou se (nejen) Hasičskému záchrannému sboru daří čerpat evropské dotace ve velké míře a nakupují se tak spousty věcí. Podle mnohých jsou některé z nich…
DVA PROUDY: Je životnost ochranných prostředků nutnost, nebo marketing?
Dnes se ve vašem oblíbeném seriálu názorových proudů podíváme na zoubek životnosti osobních ochranných pomůcek hasiče. Názory na ni se různí, postavili jsme tedy jako…
DVA PROUDY: Je pravidelná zkouška techniky nutnost, nebo jen zbytečný přežitek?
Dnes se v našem seriálu Dva proudy, stavějícímu proti sobě vždy odlišné názory na dané téma, podíváme na pravidelné zkoušky techniky. Jejich provádění je stanoveno Řádem…
DVA PROUDY: Vyhláška o technických podmínkách požární techniky a její smysl
V dnešním názorovém střetu se nám sešly dva pohledy na Vyhlášku o technických podmínkách požární techniky.
DVA PROUDY: Je opravdu nutné mít dnes drážní hasiče?
Zprostředkováváme pohled na existenci jednotek HZS SŽDC ze strany příslušníka HZS ČR z bývalého okresního útvaru, nyní krajského HZS a stejně tak i zaměstanance HZS SŽDC…
DVA PROUDY: Má smysl pokračovat v pořádání veletrhu PYROS?
Dnes se v našem seriálu názorových proudů podíváme na veletrh PYROS, jehož další ročník před pár dny skončil.
DVA PROUDY: Mají vozidla RZA u hasičů smysl i v roce 2013?
O prapůvodu „erzet“ nemá smysl hovořit, Narex tým a první vozy RTP Tatra 613 u hasičů, či upravená pražská Volha nebo drážní Ara. V 90. letech pak jejich následníci v…
DVA PROUDY: Režim služeb na operačním středisku aneb 12 nebo 24?
V dnešním názorovém střetu se zaměříme na režim služeb na operačních střediscích. Není neznámým faktem, že v republice existují operační střediska, kde se slouží…
DVA PROUDY: Je potřeba odlišovat ústroj dobrovolných a profesionálních hasičů?
Čas od času se objevují názory, že je potřeba více odlišit dobrovolné a profesionální hasiče. Čas od času dojde k situaci, která danou problematiku znovu vyzvedne na…