Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania / Emergency One UK

Cisterna ve skotském provedení.

Mino jiné velmi zajímavé požární automobily bylo možné na veletrhu Interschutz 2005 v Hannoveru vidět také cisternu na moderním podvozku Scania P 340 v neobvyklém bílém barevném provedení. Tento automobil, jehož požární nástavbu vyrobila britská firma Emergency One UK Ltd. se sídlem ve skotském městě Cumnock, je v současnosti zařazen ve výjezdu u Grampian Fire and Rescue Service (Skotsko). V bílém barevném provedení jsou dnes všechna vozidla tohoto sboru. Páteří vozového parku jsou právě podvozky Scania. Celkem jich u Grampian FRS slouží 64 (informace ze dne 14. 4. 2006) v několika provedeních nástavby, nejčastěji však jako CAS, a to zejména starší řady P 94, tato nová resp. rok stará Scania P 340 je prvním automobilem této nové řady, na kterém byla ve Velké Británii postavena požární nástavba.

Ta je klasické ostrovní koncepce a je vyjma nádrží kompletně v hliníkovém provedení – skelet, oplechování a roletky s osvědčeným podélným madlem. V ní je vzadu namontováno kombinované čerpadlo Hale / Godiva World Series WT 2010. V nástavbě je také vysokotlaký naviják Collins Youldon HR 51 s hadicí o délce 78 m. Nádrž na vodu je vyrobena z polypropylenu a má objem 1800 litrů, pěnidlo pak 175 litrů. Ve Scanii je namontován i pěnový tlakový systém CAFS. Dalším stabilním zařízením v nástavbě je osvětlovací stožár Clark Masts Teklite. Je osazený 3×24 V xenonovými světlomety a vysunuje se pneumaticky do výše 3,25 m na úroveň nástavby vozidla, celkem tedy cca 6,5 m. Další zajímavé vybavení jsou žebříky. I když, zajímavé, to vlastně ani ne, neboť je to standard britských vozidel. Na nástavbě tedy najdeme hliníkové vysouvací o délce 13,5 m a 10,5 m, dále skládací hákový a dvoudílný vysunovací o délce 4,2 m. Ostatní požární vybavení je příznačné vozidlům CAS, zařazeným na prvním výjezdu, tedy hadice, ženijní nářadí, hasící přístroje, vyprošťovací zařízení, rozbrus + motorová pila, zdravotnický kufr atd.

Teď něco k samotnému podvozku Scania P 340, který má pohon 4×2. Přesné označení je DB4×2MNA. Jeho srdce tvoří agregát Scania DSC 11 08 – dieselový řadový šestiválec o zdvihovém objemu 11 000 ccm s turbodmychadlem o síle 340 koní. Kabina je prodlouženého typu, označení CP 31. Vejde se do ní osádka osmi hasičů, ti mají k dispozici dýchací přístroje integrované v opěradlech sedaček a tří-bodové bezpečnostní pásy. Pro usnadnění cesty k případu je vozidlo vybaveno technologií GPS od britské firmy Mobile Tracking Systems. Kromě toho je v kabině ještě palubní počítač s dotykovým displejem na bázi Scania Interactor 600 pro typovou řadu Scania R. Toto zařízení umožňuje komunikaci díky systému GSM a dále samozřejmě monitorovací a analytické funkce portálem Scania Fleet Management. Scania Interactor 600 je nástupcem typu 500, vychází stejně jako on z platformy Windows, a tedy je plně kompatibilní s celou řadou dalších programů. Verze 600 má port sběrnice USB a CD/DVD přehrávač + pevný disk pro ukládaní záznamů z kamery. Můžete namítnout, že toto je dobré leda tak u dálkových tiráků, ale tato hasičská Scania to prostě má taky. Je to prostě dokonalost sama. Mohu říct, že jsem u této Scanie na veletrhu strávil mnoho času, škoda jen, že vozidlo bylo bez vybavení. Sehnat o něm další informace bylo poměrně složité, neb na ceduli si člověk přečetl skutečně jen základní data. Ale i ty jsou poměrně dostačující. Zde máte tedy TTD:

Podvozek : Scania P 340 DB4×2MNA
Motor : Scania DSC 11 08, 6V, TD, Euro3
Výkon : 250 kW / 340 koní při 1900 ot/min
Maximální točivý moment : 1600 Nm při 1100–1300 ot/min
Převodovka : šestistupňový automat Allison HD 4060 PR
Přední náprava : Scania AM620
Zadní náprava : Scania ADA1100
Rozvor : 4300 mm
Max. celková hmotnost : 18 200 kg
Pneumatiky : 275/70 R22.5XZE+
Nádrž PHM : hliníková, 200 litrů
Kabina : hliníková, typ CP31
Osádka : 1+7 – dva hasiči vpředu, šest vzadu
Nástavba : hliníková, Emergency One UK Ltd.
Nádrž vody : polypropylen, 1800 l
Nádrž pěnidla : polypropylen, 175 l
Čerpadlo : Hale / Godiva WT 2010
Výkon : 2000 l/min při 10 barech, 250 l/min při 40 barech
Vysokotlaký naviják : Collins Youldon HR 51 o délce 78 m
Pěnový systém : CAFS, RTP, AFFF

Ještě zbývá uvést, že firma Emergency One UK Ltd. poskytuje záruku 10 let na nástavbu včetně armatur a minimálně 12 měsíců na originální příslušenství a vybavení. V galerii najdete další vozy Scania GFRS a E-One.

Info a foto : Václav Porkát, Emergency One, Scania, Andrew Fenton, Ken Reid, Archie Mckinnon
Sdílet