Nová generace ruských požárních vlaků
V srpnu roku 2011 byla v Moskvě na stanici Riga slavnostně představena nová generace ruského požárního vlaku.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11656cbf97f.800.jpg)
Vzhledem k tomu, že se v Rusku nachází mimo jiné i mnoho nepřístupných oblastí včetně tunelů, do kterých se není možné dostat jinak než po železnici, nikoho jistě nepřekvapí velký počet požárních vlaků. Těch vlastní ruské železnice celkem 304. Jsou připraveny k okamžitému výjezdu 24 hodin denně 365 dní v roce.
Stálou posádku tvoří profesionální hasiči v počtu 1+3 či 1+5, zařazeni a vycvičeni pro plnění úkolů požárních vlaků. Provoz vlaků je hrazen částečně železnicí, ministerstvem pro mimořádné situace a také správními orgány jednotlivých regionů.
Nasazování vlaků je poměrně frekventované a jejich technický stav odpovídá věku, který je v rozmezí 20–30 let od vyrobení. Proto vyvstala potřeba jejich modernizace a obměny. Požadavek na zcela nový požární vlaky pak padl na počátku nového tisíciletí.
Z projektových kanceláří společností OAO RŽD „Vagonremmashem“ a OAO „Ruzkhimmash“ ve spolupráci s několika dalšími subjekty vzešel moderní kolejový záchranný požární vlak, plně odpovídající dnešním potřebám a požadavkům.
Nový požární vlak
Soupravu požárního vlaku nové generace tvoří celkem čtyři vozy.
Hlavní z vozů, tzv. služebně – technický vagón
Jedná se o vytápěný vůz pro přepravu osádky, postavený na základu německého rychlíkového vozu. Službukonající hasiči mají pro sebe zázemí, shodné s pevnou požární stanicí – kuchyň, ložnice, kancelář, školící místnost a drobné příruční sklady požárního vybavení.
Nechybí ani koupelny, WC, sušárna s prádelnou, malé operační středisko, kde je satelitní navigace GLONASS, telefon, fax a internet. Veškerý nábytek je vyroben z nesnadno hořícího plastu. Součástí vybavení je i kompresor pro plnění lahví dýchacích přístrojů.
V soupravě je také dvojice cisternových vozů se zcela novou konstrukci, vycházející ze speciálních cisteren na přepravu ropných látek s tím, že cisterny požárních vlaků mají oproti nim zesílený plášť se zvýšenou tepelnou odolností. Jsou na nich dokonce elektronická čidla snímání teploty okolí i vnitřku nádrže.
Za další jmenujme elektronický stavoznak, pracovní osvětlení vozu a jeho okolí. V horní části je lafetová proudnice. Dle zvolené varianty je objem vodní nádrže až 60.000 litrů.
![](http://storage.pozary.cz/2012/01/uz4f11627eeca08/obr4f1164069a263/750x900.jpg)
Novým prvkem, který vlak odlišuje od dosud používaných modelů je kontejnerový vagón APKMT (autonomní požární modul kontejnerového typu) s plošinou na přepravu mobilního ventilátoru LUF 60.
Nekrytá část kontejnerového vozu slouží pro umístění mobilního multifunkčního dálkově ovládaného ventilátoru LUF 60, loženého na přepravním kolejovém vozíku, ale i na alternativně použitému pomocnému kolejovému rámu, který urychluje jeho nasazení a přepravu na kolejích.
Pro vlastní pohyb ventilátoru slouží dvojice pásů, poháněná naftovým motorem o síle 104 koní. Maximální rychlost pohybu dvoutunového LUF 60 je 6 km/h.
Samotný ventilátor od rakouské firmy Rechner´s je schopný dodat až 90.000 m3 vzduchu za hodinu při maximální síle 165 km/h. V případě, že je použitý coby dodavatel pěny či vodní mlhy z celkem 360 trysek k hašení požáru a snížení/ochlazení okolní teploty, je intenzita dodávané hasící látky 400 – 3000 l/min při použití vlastního čerpadla.
Dosah ovladatelnosti LUF 60 je až 300 metrů, dostřik vody/vodní mlhy je 70–80 m, střední pěny 35 m, težké pěny pak 70 m.
V kontejneru je umístěno hlavní požární čerpadlo s dieselovým pohonem a výkonem 6000 l/m, do kterého jsou svedeny rozvody vody z obou cisteren. Dále zde nalezneme hadicové navijáky, proudnice a na střeše dvojici dálkově ovládaných lafet Purga P100.
Díky použitým materiálům a technologiím je možné nasazení nového požárního vlaku v rozsahu venkovní teploty od –60 °C do + 50 °C.
Vlak bude nasazen i při olympijských hrách v Soči v roce 2014, obměna všech současných požárních vlaků za jejich moderní nástupce je plánována do roku 2026.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11656cbf97f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f116525e8ad4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165250f334.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f116527b8089.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165318d2a6.200.png)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f116537103b2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165485be83.200.png)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11654d346ec.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11655679b43.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11655a07495.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11655db6bd3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f116561632d4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f116566621ed.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165696c3a4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165792ce63.200.png)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11657c29de8.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11657f29bb9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165822c277.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11658599f0a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11659561931.200.png)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f11659f6391a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165aa51ccd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165b925e54.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165c786752.200.jpg)
![starý požární vlak starý požární vlak](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165cbb3502.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165d0b9d0c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f11627eeca08/obr4f1165ddbcad0.200.jpg)