Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový Unimog od Rosenbauera slouží hasičům v Kadani

Zbrusu nový zásahový automobil určený především do terénu, který je postavený na robustním podvozku Mercedes-Benz Unimog s požární nástavbou od renomovaného výrobce, firmy Rosenbauer, mají od pondělí dobrovolní hasiči z Kadaně. Vozidlo nahradilo zastaralou hasičskou stříkačku CAS 25.

Velitel jednotky SDH JPO II Kadaň Martin Apolen podotkl, že plně vybavená hasičská stříkačka s unikátním podvozkem bude určena především do těžko přístupných míst v okolí Kadaně při zásazích například u požárů lesních a travních porostů.

Nový terénní Mercedes hasičům pokřtil i kadaňský farář Josef Čermák.

Pořizovací cena plně vybaveného hasičského auta byla 9 800 000 korun, přičemž 6,8 milionů korun poskytla kadaňská radnice, zbytek zaplatila společnost ČEZ. Dobrovolní hasiči v Kadani vyjedou ročně téměř ke 200 zásahům.

Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku v provedení s krátkou kabinou pro osádku tvořenou trojicí osob. Samotná požární nástavba je dvouroletové skříňové koncepce s vzadu umístěným čerpacím zařízením, které kryjí nahoru výklopné dveře. Vybavení je uloženo ve skříních a na pochozí střeše nástavby. Pro jeho snadné vyjmutí lze použít výklopné stupačky na boku vozu. Na střechu je přístup zajištěn pomocí žebříčku na zadním čele.

Dobrovolní hasiči z Kadaně mají ve svém vozovém parku kromě nového Unimoga další dva Mercedesy. Jedním z nich je cisterna na podvozku Atego s nástavbou rovněž od rakouského Rosenbauera a druhým pak malý dopravní automobil Vito. Co se nástavby týče, tak nový Mercedes-Benz Unimog kadaňským hasičům plně zapadá do jejich koncepce.


Technicko – taktická data CAS 20 M-3-S ROSENBAUER „TLF 3000“

1) Podvozek a motor

  • Model: MB Unimog U5000/38,5/4×4
  • Motor:Mercedes-Benz OM 924 LA EURO 5
  • Výkon: 160 kW (218 HP) při 2.200 rpm
  • Chladicí systém: vodou, vodním oběhovým čerpadlem a tubulárním radiátorem
  • Palivová nádrž: 140l
  • Rozměry a hmotnost:
  • Šířka: 2.500 mm
  • Výška: 3.400 mm
  • Délka: 7.000 mm
  • Rozvor: 3.850 mm
  • Celková hmotnost: 12.000 kg
  • Přední nájezdový úhel min: 35°
  • Zadní nájezdový úhel min.: 30°
  • Volný úhel pod vozidlem min.: 26°
  • Převodovka: DC-8-rychlostní reverzační UG100,plně synchronní, elektropneumatické řazení s předvolbou EPS, Telligent
  • Pneumatiky: přední a zadní náprava: jednomontáž
  • Rozměry: 365/85R20 Michelin XZL, 5ks

2) Kabina

  • Osádka: 1+2
  • Ovládací panel pro požární zásah: umístěn na přístrojovém panelu mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Obsahuje:
  • kontrolka čerpadlo zapnuté/vypnuté
  • kontrolka dveře otevřené/zavřené
  • kontrolka majáky zapnuté/vypnuté
  • spínač ovládání PTO(vedlejšího pohonu)
  • Reproduktor: zvláštní ovládací skříňka, obsahující všechny kontrolky a spínače pro Public Address Systém (provádění hlášení), je namontována ve snadno dosažitelné vzdálenosti pro řidiče a spolujezdce na přístrojovém panelu. Tato skříňka obsahuje také kontrolky a spínače pro nastavení elektronické sirény na požadovaný signál pro simultánní provoz s Public Address Systémem.

3) Cisterna

  • Obsah: 3.000 litrů
  • Provedení: vodní cisterna je montována tak, aby nedocházelo ke kroucení a je vhodná proto pro provoz i v nejnáročnějším terénu.
  • Materiál: vysocekvalitní GFK (sklolaminát)

4) Čerpací zařízení

  • Model: Rosenbauer NH 25
  • Umístění: ve vozidle vzadu
  • Typ: odstředivé, s 1 stupněm normalního tlaku a 4 stupni vysokého tlaku,
  • Výkon: 2.500 l/min při 10 bar (normální tlak) nebo 400 l/min při 40 bar (vysoký tlak), při sání z cisterny.

Ovládací panel:

  • Typ: LCS display (Logic Control System)
  • Can Bus: vozidlo je vybaveno CAN-Bus systémem (Controller Area Network). CAN bus systémy se osvědčily v automobilech již po řadu let. Náš systém je odolý vůči otřesům a teplotám –30°C do 80°C. Hlavní výhoda CAN bus systému spočívá ve vysoké spolehlivosti při přenášení identických informací elektronických rozhraní. Tento systém představuje interní přenášecí dálnici vozidla. Umožňuje navíc odečítat veškeré údaje pomocí centrální diagnostické jednotky a snadno provádět i pozdější upgrade softwaru.
  • Umístění: v čerpacím prostoru, přímo na čerpadle.

Zahrnuje:

  • zapínání PTO
  • ukazatel normálního tlaku
  • ukazatel vysokého tlaku
  • ukazatel vstupního tlaku vody
  • ukazatel hladiny vodní cisterny „Fludometer“
  • dálkový teploměr chladicí vody motoru
  • kontrolka tlaku oleje motoru
  • kontrolka pro provoz PTO
  • kontrolka pro pěnový provoz
  • osvětlení ovládacího panelu
  • ovládání plynu (otáčky motoru)
  • ovládání vývěvy
  • ovládání sacího ventilu vodní cisterny
  • ovládání procent přiměšování pěnidla
  • ovládání ventilů navijáků
  • Označení: piktogramy.
  • V kabině řidiče ovládací skříňka, na které se zobrazí polohy výklopných nástupních panelů,rolet,zad­ních výklopných dveří,dveří nástavby,obsahu cisteren (voda,palivová nádrž),výstražných světel,osvětleni okolí vozidla blikajícího oranžového panelu v zádi vozidla.

5) Přiměšování pěnidla

  • Typ: Rosenbauer FIX-MIX, automatický přiměšovací systém pěnidla pro konstantní přiměšovací poměry (nezávisle na tlaku čerpadla a výstupu vody). FIX-MIX umožňuje pěnový provoz na tlakových výstupech i na výstupech vysokého tlaku v rozmezí 100 l/min do max. kapacity čerpadla.
  • Přiměšovací systém normálního tlaku: Přiměšovací poměr je nastavitelný 1 a 3%, použití pro syntetická, proteinová a fluor-proteinová pěnidla vč. AFFF
  • Přiměšovací systém vysokého tlaku : přiměšovací poměr nastavitelný 3%, použití pro syntetická, proteinová a fluor-proteinová pěnidla vč. AFFF. Vysokotlaký přiměšovací systém umožňuje provoz na vysokotlakém výstupu nezávisle na výstupu normálního tlaku.

6) Zařízení prvního zásahu – hadicové navijáky

  • Provedení: 2 hadicové navijáky, umístění v čerpací skříni jeden napravo, jeden nalevo, pro zásah vysokotlakou vodou nebo pěnou. Každý naviják odlehčený s talíři s umělé hmoty, s bubnovými brzdami a elektronickým navíjením gumových tvarově stálých hadic.
  • Hadice: každý naviják má 80 m hadice 19 mm vnitřní Ø. V případě potřeby je možno instalovat prodlužovací hadici.
  • Proudnice: na koncích každé hadice je proudnice „Ne-Pi-Ro“, a vysokotlaký pěnový nástavec. Výkon pistole „Ne-Pi-Ro“ 200 l/min při 40 barech, plynule nastavitelný proud plný-tříštivý
  • Vodicí válečky: pro usnadnění navíjení hadice a ochranu panelu čerpadla.

Info a foto:
Jan Vraný/Deník.cz
Martin Apolen, velitel JSDH Kadaň – http://hasici-kadan.unas.cz

Sdílet