Je sváděcí výstražná alej k nečemu, nebo k ničemu?
Zásahové automobily hasičů, především cisterny a „erzetáčka“ jsou vybaveny sváděcími výstražnými světly, tvořícími i celistvou světelnou alej, které jsou na nich namontovány z jediného důvodu.
Tím je samozřemě zlepšení jejich viditelnosti a jasné upozornění na překážku při stání u zásahu v případě odstavení vozidla na místě, kde tvoří byť i jen částečně zábor na komunikaci.
Zlepšení viditelnosti zásahového automobilu = zvýšení bezpečnosti
Když zásahový automobil stojí někde na ulici např. u požáru bytu, jsou z něj nataženy hadice, strojník zapne sváděcí alej oranžové barvy v případě, že jím odstavené vozidlo tvoří překážku na komunikaci.
Stání u takovýchto typů zásahu je naprosto odlišné, než když hasiči likvidují následky dopravní nehody a je jedno na jakém druhu pozemní komunikace.
Ano, riziko odstavení vozu je daleko markantnější na víceproudé silnici než na „okresce“, ale i na ní se na bezpečnost musí brát zřetel, ostatně v tomto duchu hovoří Bojový řád JPO, konkrétně Metodický list D1 (ke stažení v příloze), který přímo popisuje, jak mají zásahové automobily stát při likvidaci následků dopravní nehody.
Dle toho je doporučeno vhodné ustavení cisterny do pozice tzv. jistícího automobilu, která má dle obrazové přílohy stát jako poslední vozidlo ve směru jízdy.
Nutno dodat, že v něm zakreslení stání vozu RZA není zrovna dobré pro bezpečnost, neboť to velkou částí zasahuje do volného jízdního pruhu. Bojový řád však nikterak neřeší to, že u některých jednotek vozidlo RZA dnes už vůbec není.
Doporučená pozice techniky
Dle ní je krycí CAS je postavena ve směru jízdy, ale nikoliv nepodstatná část vozu RZA zasahuje do jízdního pruhu a není nikterak chráněna!
Upravená varianta stání zásahových automobilů
Dle ní je krycí CAS ve směru jízdy, RZA je celým svým objemem plně kryta, zadní výstražná oranžová světla jsou přijíždějícími řidiči dobře viditelná, neboť vyzařují světlo v přímém směru proti nim.
Reálné postavení hasičských vozidel a jistící CAS zvlášť u dopravních nehod je ve valné většině případů zcela jiné.
V době příjezdu k události nechá velitel zásahu ustavit cisternu na šikmo přes komunikaci, čímž docílí relativně bezpečné nárazníkové zóny.
Děje se to z několika důvodů…
Jedním z nich je zajištění co možná nejvyšší míry bezpečnosti zasahujících, toto postavení vozidla jí však lehce popírá. Proč? Na zadních částech vozů jsou oranžové sváděcí aleje, které mají být viditelné ve směru svého umístění, tedy v přímém směru za vozidlo.
Když se velitel rozhodne pro šikmé postavení, jeden z bezpečnostních prvků, tedy zadní oranžová výstražná světla, která stojí nemalý peníz, ihned ztratí svůj smysl, protože svítí mimo komunikaci a pro řidiče, přijíždějící k místu nehody jsou téměř neviditelná.
Dle této varianty je krycí CAS je postavena ve směru šikmo a velkou částí mnohdy zbytečně zasahuje do volného jízdního pruhu, ve kterém by mohl být zachovaný alespoň částečný plynulý provoz.
Takto se přijíždějící „civilní“ vozidla stejně snaží přes místo nehody dostat, vše je pochopitelně závislé na situaci v místě DN a vhodném rozhodnutí velitele zásahu.
U CAS jsou navíc zadní oranžová výstražná světla v tomto případě zcela zbytečným aktivovaným bezpečnostním prvkem, protože vyzařují světlo zcela mimo komunikaci, pro přijíždějící řidiče ostatních vozidel jsou tak neviditelná.
Zajištění bezpečnosti musí být pojato komplexně a nikoliv jen jednostranně pro zasahující složky, i když jejich členové jsou pochopitelně nejzranitelnějším článkem.
V případě šikmého ustavení CAS jsou tak vystaveni řidiči většímu nebezpečí, protože tímto krokem přišli o jednu z možností včasného zpozorování překážky před sebou.
Šikmé nárazníkové stání vozidel má v mnoha případech své opodstatnění, obzvláště při absenci vozidla RZA, avšak by toto chtělo pořešit bočním aretačním vyklápěním výstražných oranžových světel či aleje tak, aby byl tento důležitý bezpečnostní prvek dobře viditelný a neztrácel svůj smysl.
Jak tedy nejlépe na to?
Dle následující (a nejlepší?) varianty RZA stojí dle BŘ a krycí CAS je postavena ve směru šikmo a velkou částí mnohdy zbytečně zasahuje do volného jízdního pruhu, ve kterém by mohl být zachovaný alespoň částečný plynulý provoz, takto se přijíždějící ,,civilní” vozidla stejně snaží přes místo nehody dostat.
Vše je pochopitelně závislé na situaci v místě DN a vhodném rozhodnutí velitele zásahu, u CAS jsou zadní oranžová výstražná světla při možné instalaci na pohyblivou rampu s aretací směru tím, co mají být, tedy pro přijíždějící řidiče dobře viditelným varovným zařízením, upozorňujícím na překážku na komunikaci, hasiči a ostatní zasahující jsou dobře chráněni.
Do boku vychýlená světla/alej vyzařují světlo od nehody k přijíždějícím vozům v přímém směru.
Při ustavování techniky u nehody pochopitelně záleží na situaci, je dobré myslet i na ostatní účastníky provozu, tvorbu zbytečných kolon apod. Není vždy nutné stavět krycí CAS šikmo přes pruhy.
V obrazové galerii se můžete podívat na francouzský model ustavování vozidel IZS při nehodě a také na snímky zadních výstražných světelných zdrojů.
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
d_1_-_dopravní_nehody_-_obecně.pdf | zobrazit online | 175 kB |