Tatra 813 8×8: Pěnový speciál ze Slovnaftu
Závodní požární útvar národního podniku Slovnaft Bratislava byl i za minulého režimu velmi kvalitně vybaven mobilní požární technikou. Ve své době se řadil na špičku v tehdejší ČSSR. Velkou měrou se o to zasloužilo i několik speciálů na domácím podvozku Tatra 813, kterých měl ZPÚ Slovnaft celkem 5.
Byly to tři Tatry s nástavbou od Rosenbauera – dva vozy SLF 18000 FOAMATIC, které byly víceméně totožné a ULF 3000/10000, jeden PLF 10000 s nástavbou Total, což je zřejmě jeden z nejpozoruhodnějších hasičských automobilů, co u nás kdy jezdil a další lahůdkou byl automobilový žebřík Titan s dostupnou výškou 44 metrů.
Všechny tyto unikáty se podařilo zachovat a dokonce dovézt k nám do ČR k novým majitelům poté, co byly vyřazeny z výjezdu v bratislavské rafinérii. Nezachoval se pouze jeden a to ULF, ze kterého byla sejmuta požární nástavba, a místo ní byl namontovaný domíchávač betonu. Vozu je pochopitelně škoda, protože se jednalo o unikát, jeho nový majitel ho však využil jinak.
O automobilovém žebříku Titan, vyrobeném rakouskou firmou Titan Feuerwehrtechnik Wien vám POŽÁRY.cz přinesly samostatný článek a dnes se podíváme na to, jak dopadl jeden ze dvou vozů SLF 18000, který dnes naleznete v hlavním městě.
Nejprve si automobil, jehož podvozek byl v Kopřivnici vyroben v prosinci roku 1974, představíme po technické stránce. Je postaven na podvozku Tatra 813 8×8 s kabinou pro osádku 1+3.
Nutno podotknout, že zadní dvě sedačky, které jsou orientované do boku, neskýtají svým uživatelům žádné pohodlí a to zejména kvůli přístupu k nim. Lze je brát jako nouzové. Kabina, která je na voze dnes, však není původní. Na autě není ani sériově montovaný naviják a to z důvodu uložení požární nástavby.
Vozidlo pohání řadový 12válec Tatra T930–35 E o objemu 17.640 ccm a síle 189 kW při 2000 ot/min. Mechanická převodovka umožní řadit dva stupně vzad a deset vpřed/půlených. Maximální rychlost tatrovky je 85 km/h.
Tatra SLF 18000 č.2 – Tatra Historik Klub ČR – www.tatratruck.cz
Samotná požární nástavba pochází z dílen rakouského Rosenbauera. Jedná se o pěnový hasící automobil, který si veze ve svých nádržích celkem 6 000 litrů pěnidla a 12 000 litrů vody. Jako čerpací zařízení slouží typ R 480 o výkonu až 5 500 l/min při tlaku max. 10 barů. Jeho mchanické spuštění je přes spojku a 4. rychlostní stupeň sepnutím páky čerpadla.
V případě hašení za jízdy je nutno zařadit neutrál na redukční převodovce. Pro přímísení pěnidla do vody slouží zařízení RVMA 230 FOAMATIC, jenž dovoluje přimísit pěnidlo ve třech procentních bodech – 3, 5 a 8 % při průtoku vody 230 l/min. Další ovládací prvek čerpacího zařízení je v zadním čele vozu pod roletou.
Hasící látka, ať už voda či pěna, se z vozidla dostává na požářiště několika způsoby. Hlavním z nich je monitor RM50 s maximálním průtokem 4500 l/min a dostřikem 50–60 metrů pro použití pěny/vody. Monitor je umístěn na kabině vozu, ze které je také dálkově ovládaný, aretace a pohyb klapek na něm je pneumatická.
V zadní části na obou stranách jsou pro provedení prvotního zásahu dále dva hadicové navijáky s vlastním pohonem. Délka gumové hadice je u každého 30 m a zakončena je proudnicí na těžkou pěnu, model S4. V případě potřeby lze z vozu natáhnout klasické hadicové vedení. Úložný prostor pro hadice a ostatní vybavení je na levém boku.
Automobil se v současné době nachází v poměrně nedobrém technickém stavu, což je pro takovýto unikát škoda. Věříme však, že se postupem času dostane zpět do své „slovnafťácké“ kondice.
Technicko-taktická data SLF 18000 Rosenbauer/Tatra 813
- Podvozek: Tatra 813 8×8/ČSSR
- Rok výroby: 1974/12
- Model: 350.1 pro civilní provoz
- Motor: T930–35 E
- Objem: 17.640 ccm
- Výkon/síla: 189 kW/260 koní
- Max. rychlost: 85 km/h
- Osádka: 1+3
- Délka: 10.570 mm
- Šířka: 2.500 mm
- Výška: 3.450 mm
- Celková hmotnost: 35.540 kg
- Nástavba: Rosenbauer/Rakousko
- Model: SLF 18.000
- Vodní nádrž: 12.000
- Pěnidlo: 6.000 l
- Čerpadlo: R480
- Výkon: max. 5500 l při max. tlaku 10 barů
- Monitor: RM50
- Průtok: až 4500 l/min
- Dostřik pěna/voda: 50/60 m
- Zařízení pro prvotní zásah: 2× hadicový naviják o délce 30 m s proudnicí S4 -na těžkou pěnu
Foto a info: Milan Kott, Hynek Obroučka, Tonda Slezák, Rosenbauer, Tatra Historik Klub ČR – http://www.tatratruck.cz, wap a web