Den linky 112: Pomocníkem pro odhalení zlomyslných volání je identifikace volajícího
Vybudováním Telefonního centra tísňového volání (TCTV) 112 v Pardubickém kraji se zkvalitnil systém přijímání tísňových linek.
Tato služba se pochopitelně nezpoplatňuje a jako každé tísňové volání je zdarma, bez ohledu na operátora nebo druh sítě.
Na operačním a informačním středisku hasičů v Pardubickém kraji je spuštěn systém TCTV 112, tedy program pro přesnější přebírání událostí. Systém umožňuje identifikovat polohu mobilního telefonu, ze kterého k nám osoba volá.
Pokud někdo volá z pevné linky, na monitoru počítače se zobrazí i přesná adresa volajícího i s telefonním číslem. To samé platí i o telefonních automatech. U mobilních telefonů přebíráme informace, které hasičskému záchrannému sboru operátoři poskytnou.
Na základě těchto údajů jsme tedy schopni rozeznat lokalitu, ze které člověk v tísni volá. Odhalena jsou díky tomuto systému lépe tzv. „zlomyslná volání“, která se v rámci republiky počítají na desetitisíce ročně.
Po novelizaci provedené zákonem č. 468/2011 Sb. s účinností od 1. ledna 2012 je možno fyzické osobě, která uskutečňuje zlomyslná volání na číslo tísňového volání, uložit v souladu s ustanovením § 119 odst. 7 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, pokutu do výše 200 000 Kč.
Pokud někdo uskutečňuje zlomyslná volání a nelze zjistit, kdo je původcem, je Český telekomunikační úřad oprávněn rozhodnout o odpojení telekomunikačního zařízení z provozu.
Pokud jsou zlomyslným voláním zneužívány jednotky PO, je možné uložit tomu, kdo takto bezdůvodně přivolá jednotku PO nebo zneužije linku tísňového volání, v souladu se zákonem č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, pokutu 20 tisíc korun.
V určitých případech lze zlomyslné volání klasifikovat jako trestný čin šíření poplašné zprávy nebo trestný čin znemožnění funkce obecně prospěšného zařízení a výši trestu pak určuje soud.
Navíc se tak dá řešit situace, kdy by operátor byl postaven před problém vést rozhovor s rozrušeným občanem, který se snaží o sdělení informace a často ani neví, kde se právě nachází a tudíž, kde vlastně k události došlo.
Důsledkem zlomyslného volání může být vyslání sil a prostředků k události, která je následně klasifikována jako planý poplach. To způsobuje zbytečné finanční výdaje.
Síly a prostředky jsou vázány určitou dobu na takovou událost a při vzniku jiné mimořádné události musí být vysílány síly a prostředky z jiného místa dislokace (zpravidla vzdálenějšího) a to může způsobit zbytečné ztráty na životech, vážnější následky na zdraví nebo zvyšování škody. Znemožnění tísňového volání pro ostatní občany, kteří pomoc doopravdy potřebují.
Dalším pokrokem je bezpochyby možnost tzv. přelivu, kdy v případě přetížení volaného centra je automatické předání tohoto volání nejbližšímu volnému (nebo volnějšímu) centru, které zajistí plnohodnotnou službu.
A do třetice z připravovaných novinek – přechází se z hlasového na datové předávání informací a možnost předání volajícího odborné službě, která mu v hlasové komunikaci průběžně umožňuje řešit situace ještě před dojezdem odborné pomoci.
tisková mluvčí
HZS Pardubického kraje
Seriál: Linka 112
- ▶ Video
Jedenáctý únor je tradiční Evropský den linky tísňového volání 112
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Toto telefonní číslo v současnosti slouží téměř půl…
Od ledna budou hasiči a policisté na svých operačních střediscích přijímat tísňové zprávy SMS
Na Nový rok bude na operačních střediscích Hasičského záchranného sboru ČR a Policie ČR – tedy pro čísla 112, 150 a 158 – spuštěna služba pro příjem tísňových textových…
- ▶ Video
- Exkluzivně
Tísňové linky v České republice začaly přijímat lokalizační zprávy AML, nejprve z Androidu
V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000…
- ▶ Video
Den tísňové linky připomněli v roce 2017 hasiči v několika krajích, nejen na hasičských stanicích
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Při této příležitosti hasiči v několika krajích…
Generální ředitel HZS ČR a prezident asociace ZZS podepsali prohlášení o tísňovém volání v podmínkách České republiky
Generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba a MUDr. Marek Slabý, MBA, prezident asociace zdravotnických záchranných služeb ČR v pátek 3. února 2017 společně…
Linka 112 oslavila narozeniny v plzeňském obchodním centru, děti si zkoušely nahlásit mimořádnou událost
V úterý 11. února 2014 si Evropané opět připomněli Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se lidé v nouzi mohou…
Hasiči v roce 2012 odbavili více než 4 miliony hovorů na tísňové linky, číslo 112 funguje už deset let
Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak…
Česká sto dvanáctka vám pomůže i při pobytu na Olympiádě, pomoc zajistíte i z Londýna
Hasičský záchranný sbor České republiky se zapojil do systému mezinárodní spolupráce pracovišť příjmu tísňového volání. Jedná se o databázi kontaktů, která vznikla v…
Stodvanáctka slavila v Obchodním centru Plzeň na Rokycanské
V sobotu 11. února se v celé Evropě slaví Evropský den tísňové linky 112. V Obchodním centru Plzeň na Rokycanské oslavy proběhly s operátorem tísňové linky 112,…
Postih za zneužití linky 112 se několikanásobně zvýšil
Jedenáctého února si připomeneme Evropský den 112. Na toto jednotné evropské tísňové číslo se dovoláte na telefonní centra hasičských záchranných sborů v krajích, které…