Představujeme: Tatra 815 CAS 32 6×6.1 PR2
Jednou z nejobvyklejších velkokapacitních cisteren českých hasičů v aktivní službě je Tatra řady 815. Na trh byl podvozek uveden po absolvování jízdních zkoušek na zkušebním polygonu závodu Tatra a na ruské Sibiři v těžkých terénních i klimatických podmínkách v roce 1983.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d865d8e6af.800.jpg)
T-815 koncepčně navazuje na předchozí T-148 (v základu civilní vůz měla nahradit řada T157) a T813 (v základu vojenské vozidlo), kvůli unifikaci dílů nakonec vznikla jediná řada T815, která umožnila z nižšího počtu komponent poskládat více aplikací nahrazující obě sjednocenou řadou T815. Například právě proto je pokračovatelem civilní řady 815 řada 158 (model Phoenix).
Proč se vracíme k této osvědčené klasice? Našli jsme totiž speciální typ této Tatry, o které mnoho hasičů neví, a rádi bychom vám ho představili. Dnes představovaná Tatra jezdí převážně v Jihomoravském kraji.
Nástavba cisterny je plastová, řešená modulově a je složena ze tří částí – přední část se dvěma skříněmi na požární příslušenství, část s nádržemi a zadní část se dvěma bočními skříněmi na příslušenství.
Nádrž na vodu má objem 3 litry, nádrž na pěnidlo tato Tatra neobsahuje. Čerpadlo je uloženo v rámu pod nádrží a obsahuje vlastní motor.
Hlavní převodovka je dvourychlostní, automobil má trvalý pohon všech kol.
Kabina je čtyřmístná, jedná se o resinový odlitek. Na střeše nástavby je instalována otočná lafetová proudnice o průtoku 1,5 l/min a dostřiku přibližně 3 metry, pokud stojí z kopce, tak samozřejmě o něco dále.
Stavba celého vozidla trvala 14 měsíců.
Jak jste jistě již poznali, článek pojednává o modelu Tatry v měřítku 1:13. Děkujeme Josefu Dojčarovi za její představení.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d865d8e6af.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d865e96dc8.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d865fb1da3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8660ee804.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8661bf649.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8662d614a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8663d3fb4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8664bb37f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8665d614d.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d866d830b5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d86681280f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d86670baa3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d866947e4b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d866c26306.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d866e77842.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8670d444f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/f/4f3d84ae8d258/obr4f3d8672094d8.200.jpg)