Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nové DA na podvozku Iveco Daily pro hasiče z Čeperky

V pátek 3. února 2012 ve 12:00 proběhlo před místní hasičskou zbrojnicí v Čeperce slavnostní odhalení nového zásahového vozidla na podvozku Iveco Daily určeného pro prvotní zásah na zpevněných komunikacích a dopravu členů výjezdové jednotky na místo zásahu.

Ve 130 leté historii je to naše první úplně nové (nerepasované) vozidlo, které nahradilo motorově sice stále spolehlivou, nicméně morálně zastaralou Avii A 31.

Výbavou a jeho vnitřním uspořádáním pak toto vozidlo rozšiřuje potenciál naší jednotky na zásahy u dopravních nehod, díky pneumatickému osvětlovacímu stožáru usnadňuje osvětlení místa zásahu, zabudováním dýchacích přístrojů do opěrek sedadel snižuje dobu potřebnou na zahájení průzkumu a zásahu o čas nutný na vyzbrojení touto technikou až v místě zásahu atd.

Na financování vozidla v ceně 2 641 869,– Kč včetně DPH se krom obce podílel částkou 300 000,– Kč Pardubický kraj a dále místní firma TPE Freudenberg. Pro zajímavost – finanční úřad si na DPH řekl o 440 311,– Kč.

Za „privilegium“ pořídit si zásahový automobil tak naše obec nepřímo vložila do státní kasy přes 100 tisíc Kč.


Alespoň v krátkosti nastíním dlouhou a strastiplnou cestu, která nakonec vyústila v předání vozidla.

Vše začalo již před třemi roky průzkumem místního i zahraničního trhu a vyjednáváními se zastupitelstvem obce o inovaci vozového parku, v jehož inventáři byla do té doby CAS 32 na podvozku Tatra T 148 repasovaná v roce 2006 a DA 12 Avia A31 z roku 1985.

V roce 2010 se nám podařilo získat příslib státní dotace na CAS. Kvůli průtahům při odvoláních jednoho z uchazečů na ÚOHS a nutnosti čerpat dotaci do konce roku z koupě nakonec raději sešlo.

Nicméně potřeba inovace vozového parku byla natolik akutní, že zastupitelstvo obce odsouhlasilo nákup nového vozidla i bez státní dotace a tak ihned začátkem roku 2011 začaly přípravy a další výběrové řízení.

Z výběrového řízení vyšla vítězně společnost KOV Velim a na obrázcích můžete sami posoudit, jak se svého úkolu, který jsme jim často komplikovali záludnými upřesňujícími požadavky, zhostila.

Závěrem bych chtěl poděkovat zaměstnancům společnosti, za jejich profesionální přístup, našim strojníkům J. Syrůčkovi a M. Dostálovi za přípravu, koordinaci a realizaci celého projektu, vedení naší obce za finanční podporu a v neposlední řadě pak kolegům z HZS Pardubice.

Miroslav Macek
velitel JPO III Čeperka


Technické údaje / vybavení:

  • Výška 2 550 mm
  • Délka 6 500 mm
  • Šířka 2 100 mm
  • Celková hmotnost: 7 000 kg

Podvozek Iveco Daily 70C18

  • Rozvor: 3 750mm
  • Převodovka: 6 ti stupňová
  • Objem motoru: 2 998 ccm
  • Výkon motoru: 130kW

Daily facelift, sedačka řidiče nastavitelná ve 3 směrech – komfortní odpružená, dvojité sedadlo spolujezdce, atermicky zabarvená okna, imobilizér, 2 el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s širokoúhlým zrcátkem, el. okna, posilovač řízení, kotoučové brzdy, stabilizace podvozku- ABS+ASR, bezpečnostní pásy a opěrky hlavy.

Dále palivová nádrž s uzamykatelným uzávěrem, baterie 110 Ah, nastavitelná přední světla, zakládací klíny, příprava pro autorádio, výstražný trojúhelník, elktr. odpojovač baterie, řadící páka ve stylu osobního vozu, ovládací prvky na multifunkčních páčkách u volantu.

Vozidlo obsahuje také velký palubní počítač, rádio s CD na MP3, je bez tachografu, uzávěrka diferenciálu, bez ESP (nelze s vlekem), 13 pólová zásuvka – 12V, tažné zařízení – koule D-50kN, ochranný štít chladiče a ol.vany, barva červená.


Nástavba

Roznášecí pomocný rám svařený z hliníkových profilů. Svařovaná hliníková konstrukce nástavby tvarovaná. Nástavba je z vnější strany potažená hliníkovým plechem tloušťky 2mm.

Přední část nástavby izolovaná, z vnitřní stany potažená bílým Al-plechem 1mm s dvěma integrovanými troj-sedačkami. Přední část nástavby propojená s kabinou řidiče nad úrovní opěradla sedačky.

Křídlové dveře tloušťky 50mm z obou stran nástavby s oknem, dvouřadým těsněním a oboustranným zavíráním HAPPICH. Protiskluzová podlaha ALTRO v barvě dle vzorníku výrobce. Osvětlovací stožár a hliníkový žebřík integrované do zadní stěny nástavby.

Střecha je pochozí, protiskluzová. Vysokotlaké vodní čerpadlo je poháněno vlastním spalovacím motorem, výfuk vyveden pod vozidlo, min. výkon 22 l/min při tlaku 180 bar, součástí čerpadla je průtokový naviják s 60 m vysokotlaké hadice (300 bar), zakončené pistolovou proudnicí pro hašení vodou a těžkou pěnou.

Vysokotlakou hadici lze odvíjet při plném tlaku, pod zadními sedačkami je integrována nádrž na vodu o objemu 800 l, nádrž je vybavena odvzdušněním a přepadem proti přeplnění.


Úložné prostory

Zadní část nástavby je přístupná pomocí bočních hliníkových eloxovaných roletek s průběžným tyčovým madlem s možností uzamčení a zadních výklopných uzamykatelných dvířek.

V zadní části nástavby je integrovaná plastová nádrž a šroubovaná hliníková konstrukce s výsuvy pro uložení požárního příslušenství (čerpadla, elektrocentrála, vyprošťovací zařízení, …).


Ostatní

Vnitřní osvětlení 12V LED lištami, LED osvětlení nástupních schůdků, dva nízkoprofilové pracovní světlomety v LED provedení na každé straně vozidla a v zadní části nástavby, LED osvětlení úložných prostorů.

Výstražné zařízení (2× kapota, 1× z boku, světelná LED rampa na střeše, 2× vzadu + 1× oranžová alej vzadu), pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 2×500W halogenovými světlomety 230V.

Sdílet