AP 53 Bronto Skylift / Ziegler / MAN
Automobilová plošina hamburských hasičů na speciálním podvozku.
Před rokem, přesně 2. června 2005, byla slavnostně předána profesionálnímu hasičskému sboru německého hansovního města Hamburg nová vysokozdvižná požární plošina. Jedná se o typ F 53 RL s maximální pracovní výškou 53 m od zřejmě nejlepšího světového výrobce tohoto druhu MPT, tedy finské firmy Bronto Skylift se sídlem ve městě Tampere. Plošina je namontována na speciálním osmikolovém podvozku MAN, který upravila firma Toni Maurer GmbH & Co (vyrobila např. i podvozek tunelového speciálu Janus 4000 viz článek zde). Podvozek má řiditelné dvě nápravy a to první a poslední, ta se při ustavení plošiny vyvěšuje.Tento typ automobilu je určen ke klasickým pracím, vyplívajícím z požadavků požární ochrany, tedy od zásahů při požárech až po nejrůznější technické pomoci. Díky velké nosnosti pracovního koše, která dosahuje max. 400 kg, a rovněž i díky nosnosti pomocné žebříkové sady má tento automobil větší užitnou hodnotu než současné automobilové žebříky. Pracovní koš je oproti košům AZ nepoměrně větší a rovněž na něj lze umístit nosítka, má samozřejmě i přívod elektrické energie. Dále je stabilně osazen vysokoprůtokovým monitorem a ochranným vodním štítem. Na koši jsou také umístěna bezpečnostní čidla a výkonné reflektory.
Podvozek pochází od německé firmy MAN s úpravou firmy Toni Maurer GmbH & Co. Jedná se o typ 26.413 FDLC+NLA s automatickou převodovkou. Jeho motor dosáhne výkonu až 301 kW při 1.900 ot/min. Celková hmotnost plošiny na tomto robustním podvozku je 35 000 kg. Plošina s max. dostupnou pracovní výškou 53 m je teleskopické konstrukce – dvouramenná, hlavní část tvoří čtyři díly, pátý je zakončený pracovním košem o nosnosti 400 kg / 4 osoby.
Monitor s průtokem až 3.800 l/min při tlaku 7 barů může být osazen i nástavcem na výrobu těžké pěny. Pod ním jsou dvě výtoková hrdla B 75 mm a ochranný vodní štít. Pro dopravu vody do koše je na plošině umístěno stabilní pomocné čerpadlo Ziegler FPN 15–3000. Zásuvky energie jsou 230 V / 400 V. Na koš kromě nosítek lze umístit i přetlakový ventilátor a prostředky pro použití lezecké techniky. Přední část koše je možné odklopit a vytvořit tak malou pracovní plošinku, která umožňuje lepší a bezpečnější nastupování do něj. Ovládání AP je prováděno buď ze základny na vozidle, nebo z koše, monitor je možné ovládat na dálku, tedy bez přítomnosti hasičů v koši. Ve vybavení tohoto Bronta, jehož nástavbu vyrobila německá firma Ziegler, najdeme hasící přístroje, hadice, motorovou pilu a další potřebné pomůcky pro jeho činnost při nejrůznějších druzích zásahů.
Tento moderní zásahový automobil je zařazen ve výjezdu na požární a záchranné stanici Hamburg/Billstedt. Stejnou plošinu má od roku 2005 v užívání i další německý sbor, tentokrát ve městě Mnichov. Jediný rozdíl je v podvozku. Mnichovské Bronto je postavené na osmikolové Scanii, její podvozek je však koncipován stejně jako speciál MAN BF Hamburg.
TTD AP Bronto Skylift F 53 RL
Podvozek : MAN 26.413 FDLC+NLA
Výkon motoru : 301 kW při 1.900 ot/min
Převodovka : automat Tip Matic ZF 12 AS 2301 OD
Celková hmotnost : 35.000 kg
Zatížení náprav : 1–9.000 kg, 2–10.000 kg, 3–10.000 kg, 4–8.000 kg
Délka : 11.980 mm
Šířka : 2.550 mm
Výška : 3.800 mm
Plošina : Bronto Skylift F 53 RL
Max. pracovní výška : 53 m
Max. pracovní výška při nasazení nosítek : 51 m
Stabilizační vzpory : typ H
Požární nástavba : Ziegler
Vybavení : nosítka, el.přetlakový ventilátor, elektrocentrála, kamerový systém atd.
Rok výroby : 2005
Info a foto : BF Hamburg, Carsten Manner
načíst další obrázky ↓