Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

DVA PROUDY: Reflexní polepy? Děkuji, nechceme. Nebo chceme?

Dva názorové proudy na reflexní polepení vozidel především ve smyslu jejich obrysového zvýraznění jsou dalším dílem našeho seriálu.

Polepy nechceme, v noci jich není potřeba a ve dne nefungují

V souvislosti s proběhlou opravou starší cisternové automobilové stříkačky u naší jednotky vyvstala v průběhu prací taktéž otázka zvýraznění automobilu. Na přetřes tak přišly reflexní polepy pro obrysové (popř. jiné) zvýraznění.

Výsledek? Na vozidle nakonec žádné nejsou. Proč? Ve dne reflexní prvky nefungují, nepracují, není jich potřeba. V noci na vozidle svítí majáky, svítí obrysová i poziční světla, na bocích se odráží světlo z trojice oranžových odrazek. Opravdu to nestačí?

Připouštím, že vozidlo s reflexně zvýrazněným obrysem vypadá v noci hezky a efektně. Ale je to i efektivní? Ve dne jsou na automobilu vidět mnohdy s odstínem laku nekorespondující nálepky, které tam jsou zbytečně. V noci jsou na voze vidět světla, která tam jsou neustále. Jestli někdo přehlídne krabici 2.5×3 metry se světly v každém z rohů, přehlídne ji i s polepy.


Polepy jednoznačně zvyšují bezpečnost

Kolikrát se vám stalo, že jste na poslední chvíli na dálnici spatřili odstavený kamión a minuli ho jen o pár desítek centimetrů? Na evropských dálnicích poměrně běžná situace. Zvlášť ve špatném počasí se jedná o situaci, která není nijak neobvyklá. Proto se Evropská komise rozhodla nebezpečným situacím předcházet. – tak začíná článek z listopadu minulého roku na portálu rozhlas.cz.

Samozřejmě, jízda k zásahu pod majáky a stání u zásahu víceméně zaručuje, že cisterna bude vidět. Protože „tam někde něco modrého bliká“.

Bavme se však o cestě zpět. Nehoda odklizena, velitel velí návrat na základnu. Strojník vypíná majáky, hasiči naskakují a odjíždí se zpět. Jenže mezitím se smráklo, začalo jemně mžít, do toho trošku mlha a viditelnost je z kilometru jen na několika metrech.

Cesta zpět vede přes dálnici, kde někteří řidiči nesnižují rychlost ani když nevidí na začátek svého auta. Jedno z pozičních horních světel nesvítí (kolikrát u dobrovolné jednotky před výjezdem kontrolujete zadní poziční světla?) a zezadu se řítí bezhlavý jezdec.

Pokud bude mít štěstí, nezapíše se do okresních statistik tragických nehod. Protože CASka je taky náklaďák, i když ze zákona může mít výjimky, přejímky a kdo ví co ještě.

Řešení? Jednoznačně reflexní polepy. Jejich pořízení je pouze několikatisícovou částkou v milionovém rozpočtu nové cisterny. Na rozdíl od žárovek neselhávají, nikdo nemusí myslet na žádné spouštění a jednoduše samofungují.

A pokud něco samofunguje s minimálními náklady a dokáže to zachránit život, není na místě řešit zda ano či ne. Odpověď se sama nabízí, jak potvrzuje například profesionální řidič Martin Kareš ze serveru ProŘidiče.eu:

Reflexní polepy na zádi hasičského vozu, chceme-li „šrafování“, jsou dle pracovníků STK možnou náhradou stávajícíh velkoplošných odrazek (které ale vyhláška HZS zakazuje). Je to jednoznačný přínos pro bezpečnost zasahujících hasičů a techniku u případu zejména v provozu.

Pokud jde jen o obrysové značení, jednoznačně říkám ano, volil bych uspořádání dle barev světel – tedy předek bíle, boky žluté a zadní část červeně, pokud není reflexně vyšrafována.

Sdílet
Seriál: Dva proudy