DVA PROUDY: Reflexní polepy? Děkuji, nechceme. Nebo chceme?
Dva názorové proudy na reflexní polepení vozidel především ve smyslu jejich obrysového zvýraznění jsou dalším dílem našeho seriálu.
Polepy nechceme, v noci jich není potřeba a ve dne nefungují
V souvislosti s proběhlou opravou starší cisternové automobilové stříkačky u naší jednotky vyvstala v průběhu prací taktéž otázka zvýraznění automobilu. Na přetřes tak přišly reflexní polepy pro obrysové (popř. jiné) zvýraznění.
Výsledek? Na vozidle nakonec žádné nejsou. Proč? Ve dne reflexní prvky nefungují, nepracují, není jich potřeba. V noci na vozidle svítí majáky, svítí obrysová i poziční světla, na bocích se odráží světlo z trojice oranžových odrazek. Opravdu to nestačí?
Připouštím, že vozidlo s reflexně zvýrazněným obrysem vypadá v noci hezky a efektně. Ale je to i efektivní? Ve dne jsou na automobilu vidět mnohdy s odstínem laku nekorespondující nálepky, které tam jsou zbytečně. V noci jsou na voze vidět světla, která tam jsou neustále. Jestli někdo přehlídne krabici 2.5×3 metry se světly v každém z rohů, přehlídne ji i s polepy.
Polepy jednoznačně zvyšují bezpečnost
Kolikrát se vám stalo, že jste na poslední chvíli na dálnici spatřili odstavený kamión a minuli ho jen o pár desítek centimetrů? Na evropských dálnicích poměrně běžná situace. Zvlášť ve špatném počasí se jedná o situaci, která není nijak neobvyklá. Proto se Evropská komise rozhodla nebezpečným situacím předcházet. – tak začíná článek z listopadu minulého roku na portálu rozhlas.cz.
Samozřejmě, jízda k zásahu pod majáky a stání u zásahu víceméně zaručuje, že cisterna bude vidět. Protože „tam někde něco modrého bliká“.
Bavme se však o cestě zpět. Nehoda odklizena, velitel velí návrat na základnu. Strojník vypíná majáky, hasiči naskakují a odjíždí se zpět. Jenže mezitím se smráklo, začalo jemně mžít, do toho trošku mlha a viditelnost je z kilometru jen na několika metrech.
Cesta zpět vede přes dálnici, kde někteří řidiči nesnižují rychlost ani když nevidí na začátek svého auta. Jedno z pozičních horních světel nesvítí (kolikrát u dobrovolné jednotky před výjezdem kontrolujete zadní poziční světla?) a zezadu se řítí bezhlavý jezdec.
Pokud bude mít štěstí, nezapíše se do okresních statistik tragických nehod. Protože CASka je taky náklaďák, i když ze zákona může mít výjimky, přejímky a kdo ví co ještě.
Řešení? Jednoznačně reflexní polepy. Jejich pořízení je pouze několikatisícovou částkou v milionovém rozpočtu nové cisterny. Na rozdíl od žárovek neselhávají, nikdo nemusí myslet na žádné spouštění a jednoduše samofungují.
A pokud něco samofunguje s minimálními náklady a dokáže to zachránit život, není na místě řešit zda ano či ne. Odpověď se sama nabízí, jak potvrzuje například profesionální řidič Martin Kareš ze serveru ProŘidiče.eu:
Reflexní polepy na zádi hasičského vozu, chceme-li „šrafování“, jsou dle pracovníků STK možnou náhradou stávajícíh velkoplošných odrazek (které ale vyhláška HZS zakazuje). Je to jednoznačný přínos pro bezpečnost zasahujících hasičů a techniku u případu zejména v provozu.
Pokud jde jen o obrysové značení, jednoznačně říkám ano, volil bych uspořádání dle barev světel – tedy předek bíle, boky žluté a zadní část červeně, pokud není reflexně vyšrafována.
Seriál: Dva proudy
DVA PROUDY: Je snaha omezit rentu pro zaměstnance státu správná?
Dnešní díl našeho názorového občasníku „Dva proudy“ věnujeme dvěma postojům k návrhu na změnu vyplácení výsluhového příspěvku, která v minulých dnech letmo, zatím jen ve…
DVA PROUDY: Je účelné čerpání evropských dotací, nebo se pro hasiče nakupují nepotřebné věci?
Poslední dobou se (nejen) Hasičskému záchrannému sboru daří čerpat evropské dotace ve velké míře a nakupují se tak spousty věcí. Podle mnohých jsou některé z nich…
DVA PROUDY: Je životnost ochranných prostředků nutnost, nebo marketing?
Dnes se ve vašem oblíbeném seriálu názorových proudů podíváme na zoubek životnosti osobních ochranných pomůcek hasiče. Názory na ni se různí, postavili jsme tedy jako…
DVA PROUDY: Je pravidelná zkouška techniky nutnost, nebo jen zbytečný přežitek?
Dnes se v našem seriálu Dva proudy, stavějícímu proti sobě vždy odlišné názory na dané téma, podíváme na pravidelné zkoušky techniky. Jejich provádění je stanoveno Řádem…
DVA PROUDY: Vyhláška o technických podmínkách požární techniky a její smysl
V dnešním názorovém střetu se nám sešly dva pohledy na Vyhlášku o technických podmínkách požární techniky.
DVA PROUDY: Je opravdu nutné mít dnes drážní hasiče?
Zprostředkováváme pohled na existenci jednotek HZS SŽDC ze strany příslušníka HZS ČR z bývalého okresního útvaru, nyní krajského HZS a stejně tak i zaměstanance HZS SŽDC…
DVA PROUDY: Má smysl pokračovat v pořádání veletrhu PYROS?
Dnes se v našem seriálu názorových proudů podíváme na veletrh PYROS, jehož další ročník před pár dny skončil.
DVA PROUDY: Mají vozidla RZA u hasičů smysl i v roce 2013?
O prapůvodu „erzet“ nemá smysl hovořit, Narex tým a první vozy RTP Tatra 613 u hasičů, či upravená pražská Volha nebo drážní Ara. V 90. letech pak jejich následníci v…
DVA PROUDY: Režim služeb na operačním středisku aneb 12 nebo 24?
V dnešním názorovém střetu se zaměříme na režim služeb na operačních střediscích. Není neznámým faktem, že v republice existují operační střediska, kde se slouží…
DVA PROUDY: Je potřeba odlišovat ústroj dobrovolných a profesionálních hasičů?
Čas od času se objevují názory, že je potřeba více odlišit dobrovolné a profesionální hasiče. Čas od času dojde k situaci, která danou problematiku znovu vyzvedne na…