Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 20 Tatra 815 Terrno THT/Plastisol hasičů pražského Dopravního podniku je již ve výjezdu

Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy zařadil dne 4. 4. 2012 do výjezdu na požární stanici v depu metra Zličín novou CAS 20 na podvozku Tatra 815 Terrno1 a s nástavbou THT Polička.

Požární automobil je označen jako CAS 20 / 2200 / 200 – S2Z – Tatra 815 4×4.2, jedná se tedy o cisternovou automobilovou stříkačku v základním provedení.

Základní příslušenství automobilu je dle požadavku zadavatele rozšířeno o speciální výbavu pro zásahy v metru a o některé prvky výzbroje pro technické zásahy a dopravní nehody.

Podvozek

Typ Tatra 815 Terrno1 4×4.2, se stálým pohonem zadní nápravy a připojitelným pohonem přední nápravy. Motor je vznětový vzduchem chlazený osmiválec Tatra o výkonu 325 kW při 1.800 ot/min. Převodovka pak poloautomatická, čtrnáctistupňová s automatizovaným řazením Norgren. Rozvor náprav je 4.090 mm.

Rozměry automobilu dle TP: d x š x v = 8.150 × 2.550 × 3­.150 mm.

Kabina

Kabina je určena pro posádku 1+5. Zadní řada sedaček a sedačka velitele jsou vybaveny držákem vzduchového dýchacího přístroje MSA AirMaXX s kompozitní lahví 9 L. Sedačka velitele je v provedení Bostrom.

V kabině jsou umístěny dobíjecí konektory pro 6 ks RDST Motorola a 6 ks svítilen Adaro Adalit L-2000. Dále se zde nachází 5 ks důlních svítilen a box s výjezdovou dokumentace objektů DPP.

Mezi řidičem a velitelem, v panelu nad čelním oknem, je umístěno ovládání VRZ, zadní oranžové rampy a mobilní RDST Motorola GM 380. Na palubní desce před místem velitele je umístěn otočný hledáček.

Čerpací zařízení

Automobil je vybaven kombinovaným požárním čerpadlem Godiva WTA 2010:

  • Jmenovitý průtok při tlaku 10 bar je 2.000 L/min.
  • Jmenovitý průtok při tlaku 40 bar je 400 L/min.

Čerpadlo je vybaveno automatickou pístovou vývěvou a elektronicky ovládaným zařízením pro přiměšování pěnidla v rozsahu 0 až 6 %.

Vysokotlaké zařízení pro rychlý zásah:

Průtokový naviják s elektrickým zpětným navíjením s tvarově stálou pryžovou hadicí Semperflex DN 25 délky 80 m. Na ní je pak kombinovaná proudnice Protek 361 s odnímatelným nástavcem na těžkou pěnu.

Nástavba

Skelet nástavby je vyroben z polyesteru zesíleného skelnými vlákny, s vestavěnými nádržemi na 2.200 litrů vody a 200 litrů pěnidla. Nádrže jsou soustředěny ve střední části skeletu (nad zadní nápravou) a nezasahují do tunelu předních rolet.

Tunel předních rolet je rozdělen vzduchotěsnou přepážkou, která odděluje kyslíkové dýchací přístroje a zdravotnický materiál na pravoboku od technické výbavy na levoboku.

První a třetí roleta na obou bocích jsou vybaveny sklopnými stupačkami. Prostory pro požární příslušenství i zadní prostor čerpacího zařízení jsou uzavírány hliníkovými roletkami LDR s podélným madlem.

Subdodavatelem skeletu nástavby byl nizozemský výrobce Plastisol.

Elektrické příslušenství

Na střeše kabiny je výstražná světelná a zvuková rampa Holomý VNL 024FL BBBSBBB, šířky 1704 mm, vybavená lineárními zábleskovými moduly a ochranným rámem.

Na přední masce je dvojice modrých světel FSC QuadraFlare 6×4 s LED-technologií Solaris.

Na bocích a zadním čele nástavby je symetricky umístěno celkem 10 synchronizo­vaných modrých světel Hella DuraLED.

Na zadním čele nástavby je dvojice oranžových světel Hella DuraLED a osmiprvková oranžová sváděcí rampa SoundOff Signal LED Traffic Master. Pracovní osvětlení okolí automobilu je řešeno pomocí celkem 6 ks zářivkových světelných panelů Resolux nad bočními roletami a 1 ks LED-světla Labcraft Scenelite SI6 nad zadní roletou.

Osvětlení uvnitř rolet a na pochozí plošině nástavby je řešeno robustními LED-lištami.

Osvětlovací stožár Teklite TF 340 s maximální výškou vysunutí 5,5 m je umístěn na zadním čele automobilu a je vybaven dvěma xenonovými reflektory 50 W, napájenými z palubní sítě automobilu 24 V SS.

Čelní vyprošťovací naviják Lanový naviják Ramsey RE 12.000, max. tažná síla 54 kN, délka lana 30 m.

Zvláštnosti automobilu

Automobil není vybaven elektrocentrálou, veškeré příslušenství je napájeno buď elektrickým rozvodem podvozku 24 V (osvětlovací stožár, pracovní osvětlení), nebo je řešeno jako bateriové přenosné (svítilny PELI RALS 9430, Adaro Adalit L-2000, důlní svítilny).

Drobné nářadí je rozděleno do 5 ks kufrů Sortimo, přehledně uložených v příslušném regálu.

Nářadí s kompozitními násadami NUPLA je v nástavbě upevněno výhradně pomocí plastových držáků výrobce PAC Tool Mounting Systems, aby nedocházelo předčasnému rozdírání násad jiným typem držáku.

Na střeše nástavby v zadní části automobilu je samostatná bedna pro uložení cca 10 pytlů sorbentu ropných látek.

Na zadním čele pod oranžovou sváděcí rampou je umístěno přídavné brzdové světlo v provedení LED.

Protiplynová výbava

  • 5 ks kyslíkový dýchací přístroj, ochranná doba 4 h, typ Dräger BG 174 nebo BG 4
  • 5 ks vzduchový dýchací přístroj MSA AirMaXX, kompozitní lahev 9 L / 300 bar
  • 5 ks vyváděcí maska k VDP
  • 3 ks záložní láhev VDP 9 L / 300 bar
  • 6 ks úniková filtrační kukla MSA S-CAP
  • 3 ks přístroj pro detekci plynů
  • 2 ks protichemický oděv přetlakový MSA Vautex
  • 2 ks přilba s náhlavní soupravou do ochranného oděvu
  • 4 sady – ochranná maska, NBC-filtr, protichemický oděv jednorázový
  • 1 ks průtočný kartáč pro dekontaminaci
  • 1 ks sud na nebezpečné látky 42 L se šroubovacím víkem

Zdravotnická výbava

  • 1 ks kyslíkový křísící přístroj Saturn Oxy v kufru PELI
  • 1 ks zdravotnický batoh PAX Berlin včetně Ambu-vaku
  • 1 sada krčních límců Laerdal
  • 1 ks páteřní rám Ferno Scoop EXL
  • 1 ks zdravotnická skládací nosítka Ferno
  • 1 ks záchranářská nosítka „vana“ Ferno, model 71
  • 1 sada pro ošetření popálenin Water Jel

Požární příslušenství a armatury

  • 8 ks hadice B 75 / 20 m
  • 4 ks hadice C 52 / 20 m
  • 4 ks hadice C 42 / 20 m
  • 2 ks hadice B 75 / 5 m
  • 2 ks proudnice C kombinovaná Protek 332
  • 1 ks proudnice C kombinovaná AWG s nástavcem na těžkou pěnu
  • 1 ks proudnice C plnoproudá
  • 1 ks proudnice B kombinovaná
  • 1 ks proudnice na střední pěnu BLIZZARD
  • 1 ks rozdělovač B-CBC
  • 1 ks přetlakový ventil AWG
  • 1 ks přenosný přiměšovač AWG
  • 1 ks nástavec k podzemnímu hydrantu s kulovými kohouty
  • 2 ks přejezdový můstek dřevěný
  • 1 ks džberová stříkačka plastová 20 L
  • 1 ks PHP práškový 6 kg
  • 3 ks PHP CO2 5 kg
  • 5 ks aerosolový hasicí generátor FIRE-JACK
  • 5 ks savice 125 / 2 m
  • 1 ks sací koš 125

Technická výbava a ženijní nářadí

  • 2 ks přenosný osvětlovací systém autonomní PELI RALS 9430
  • 2 ks zkratovací souprava ARCUS
  • 1 ks čerpadlo plovoucí PH Cyklon 1
  • 1 ks čerpadlo turbínové AWG
  • 1 ks pila rozbrušovací Husqvarna K 760 Rescue
  • 1 ks pila řetězová Husqvarna 365 Special
  • 1 sada – příslušenství k pilám
  • 1 ks páčidlo ploché
  • 1 ks nástroj VRVN 1
  • 1 ks nástroj Hooligan Standard 914 mm
  • 1 ks nástroj Hooligan Highway 910 mm
  • 1 ks požární sekyra Nupla
  • 1 ks palice Nupla 5 kg
  • 1 ks pákové kleště Nupla 750 mm
  • 1 sada – trhací hák Nupla
  • 1 sada – nastavovací žebřík 4-dílný, pro 3 osoby
  • 1 sada – třmen a kurty k vyprošťovacímu navijáku
  • 1 ks vlečná tyč

Výbava pro dopravní nehody

  • 1 ks pohonná jednotka LUKAS P 620 SG
  • 2 páry hydraulických hadic
  • 1 ks nůžky LUKAS S 311
  • 1 ks rozpínák LUKAS SP 310
  • 1 ks střihač pedálů LUKAS S 120
  • 1 ks rozpínací válec R 410
  • 1 ks prodlužovací díl k rozpínacímu válci
  • 1 ks prahová opěrka LUKAS LRS-C
  • 1 ks pilka na sklo Holmatro Glassmaster
  • 2 ks pneumatický zvedací vak Res-Q-Tec SQ 8
  • 2 ks pneumatický zvedací vak Res-Q-Tec SQ 19
  • 1 sada – redukční ventil a ovládání zvedacích vaků
  • 1 sada – podkládací bloky a klíny Res-Q-Tec
  • 1 sada – ochranné návleky na ostré hrany Res-Q-Tec
  • 1 sada – zachycovač airbagu řidiče LUKAS
  • 1 sada – zachycovač airbagu spolujezdce LUKAS

Závěr

Zličínská požární stanice HZS DP po několika letech trpělivého čekání získala důstojnou náhradu stávajících automobilů CAS K 25 – LIAZ.

Nový automobil je koncipován tak, aby plně odpovídal legislativním požadavkům na cisternovou automobilovou stříkačku v základním provedení a zároveň tak, aby svou nadstandardní výbavou v maximální možné míře pokrýval široké spektrum zásahů HZS DP, jako jsou požární zásahy a záchranné práce v podzemí metra, požáry nadzemních objektů a vozidel DP, dopravní nehody, úniky ropných látek, detekce plynů, odstraňování překážek z dopravní cesty, vyprošťování osob z výtahů nebo poskytování první pomoci včetně hromadných událostí.

Jedním z hlavních argumentů pro obnovu požární techniky na Zličíně byla pokračující výstavba prodloužení linky metra A do Motola, protože všechny čtyři nové stanice metra se budou nacházet v hasebním obvodu zličínské jednotky.

Na konci roku 2010 díky společné podpoře tehdejšího technického ředitele DP Ing. Radka Zamrazila a tehdejšího bezpečnostního ředitele DP Dr. Antonína Fedorka byly poskytnuty investiční prostředky na nákup nové CAS. Technickou specifikaci automobilu za HZS DP vytvořil Ing. Michal Brunner a rozměrová schémata zpracovala Bc. Kamila Drábková.

Ve výběrovém řízení na jaře roku 2011 zvítězila renomovaná firma THT Polička. Manažerem projektu za THT byl jako vždy skvělý Jiří Troják.

Dokončený automobil byl převzat v Poličce 6. 12. 2011, tři týdny před smluvním termínem a bez závad. Zaškolení družstev na požární stanici Zličín měl na starosti technik odborných služeb Karel Stárek.

Velké poděkování za všestrannou podporu projektu nové CAS patří vedení HZS DP – vedoucímu odboru HZS Ing. Michalu Wowesnému a veliteli jednotek HZS Lubomíru Janebovi.

Foto: HZS DP
Text: Ing. Michal Brunner, vedoucí odd. Odborné služby HZS DP

Sdílet