Vyřazené hasičské vozy
Co se udělá se stříkačkou, když doslouží. U nás se převede/prodá dobrákům, soukromému subjektu nebo jde rovnou do šrotu.
Tento článek je sice o hasičských vozech, ale nehledejte v něm žádná technická data. Jak již název napovídá, pojednává se v něm o vyřazených požárních automobilech z různých zemí světa včetně ČR, resp. o tom, co se s nimi stane poté, když doslouží u sboru.V naší republice když se toto přihodí, tak se caska či jiný automobil ve většině případů převede nebo prodá sborům dobrovolných hasičů, pokud to samozřejmě dovoluje jejich technický stav. Pražský sbor své vyřazené Liazky CAS K 25 převedl na dobrovolné hasiče několika městských částí, bývalá drážní Tatra 148 z Kralup nad Vltavou slouží dobrákům ve středních Čechách atd atd atd… Občas se hasičský automobil prodá tzv. do civilu. To je případ několika vyprošťovacích Tater 815 AV-14 – ty jsou zařazeny u silničních odtahovek a jezdí zejména k havarovaným či porouchaným kamionům. Bývalý pražský SIMON, tedy plošina na podvozku Škoda 706, byl ještě před několika lety spatřen při stavbě hypermarketu u Mladé Boleslavi. Velké množství casek na Trambusech a stočtyřicetosmičkách slouží u stavebních firem jako kropící vozy. Jedna bývalá CAS K 25 Liaz 101 slouží v Praze jako vysokotlaký čistič kanalizace a je ve velmi zajímavém modro-žlutém barevném provedení. Bohužel nemám žádné její foto. Tolik tedy ve stručnosti o českých hasičských vysloužilcích.
V cizině je situace podobná, i když jen velmi zdánlivě. Vyřazené hasičské vozy slouží ve velké míře k reklamním účelům, jsou dány do barevné podoby různých firem a buď jezdí po městech, či jsou na akcích jako reklamní poutače. Vidět lze i hasičské casky, které jsou předělány na obytný vůz. Jedna taková byla před časem i v našem hlavním městě. Jednalo se o Dennis RS, patřící britským filmařům. Když jsem jej v Holešovicích viděl, chtěl jsem ho vyfotografovat, ale aparát nebyl po ruce… Ve Velké Británii lze spatřit asi nejvíc nejpodivuhodnějších přestaveb bývalých hasičských vozů. Jsou označovány jako „party engine“ doslovný překlad není doufám potřeba. Vzhled vozidel je zachován, jen jejich vnitřek je úplně jiný. Většina jich ovšem má místo modrých majáků oranžové. Požární nástavba včetně vodní nádrže je „vydlabána“, do rolet či prostoru střechy nástavby jsou vsazená okna a uvnitř jsou sedačky, stůl, lednice na alkohol nebo jiné občerstvení. Jak je zřejmé ze svého názvu, slouží k zábavním účelům. Firmy je pronajímají samozřejmě i s osádkou na nejrůznější oslavy. Nájemci mají krom občerstvení k dispozici na přání a za příplatek samozřejmě i hasičské přilby a oblečení. Firem, zabývajících se touto službou, je v Británii poměrně dost. Pronájem „požárního“ automobilu se počítá dle druhu akce, sazba je v průměru od 160 Ł do 250 Ł za hodinu. Dle firemních webů je o tuto službu velký zájem, takže i pouhé zamluvení termínu se platí, a to částkou 50 Ł. U nás si takovou službu nedokážu představit. I když… v Praze si na účel večírku lze pronajmout i tramvaj, tak coby ne hasičské auto.
Vyřazené hasičské vozy kromě vyjmenovaných příkladů končí občas i v nejrůznějších muzeích.
Foto a info: www.ukemergency.f9.co.uk, firemní weby, internet
načíst další obrázky ↓