Historie profesionální jednotky požární ochrany ve Vrchlabí
První český dobrovolný hasičský sbor ve Vrchlabí vznikl dne 16. srpna 1945. Současně v tomto období vznikají další české dobrovolné hasičské sbory v sousedních bývalých německých obcích jako bylo Hořejší Vrchlabí nebo Podhůří.
Rozhodující vliv na založení první profesionální jednotky ve Vrchlabí bylo rozhodnutí Rady Krajského národního výboru v Hradci Králové z roku 1969 o navýšení počtu pracovníků tehdejší Okresní inspekce požární ochrany v Trutnově a vzniku detašovaných pracovišť Okresního veřejného požární útvaru ve Dvoře Králové nad Labem a Vrchlabí.
Rozvoj průmyslu v okrese Trutnov a nová koncepce požární ochrany způsobily, že Okresní veřejný požární útvar v Trutnově již nemohl zajistit dostatečnou bezpečnost v celém okrese. Dne 1. června 1972 tak bylo oficiálně zřízeno detašované pracoviště Okresního veřejného požárního útvaru ve Vrchlabí a svou službu nastoupili první profesionální hasiči pod velením, dnes známého pilota, Otakara Zelenky.
Začátky nebyly vůbec lehké a bez spolupráce dobrovolných jednotek hasičů by jednotka nemohla fungovat. Ta v té době disponovala zapůjčeným požárním vozidlem CAS 16 RTHP. Profesionální jednotka se potřebovala osamostatnit. V roce 1974 byli přijati k do té doby početnímu stavu 1+2 další tři pracovníci a to umožnilo vyslat první vrchlabské hasiče do velitelského kurzu. Po absolvování kurzu byli jmenováni tři velitelé družstev a jednotka začala nejen samostatně vyjíždět k zásahům, ale zároveň velet u zásahů v hasebním obvodě tak, jak jí to ukládal Bojový řád požárních jednotek.
Profesionální jednotka hasičů ve Vrchlabí slaví dnes 1. června 2012 výročí 40 let od svého založení. Součástí oslav byly ukázky zásahové činnosti hasičů, které proběhly minulý víkend při akci „Den hasičů“ ve Vrchlabí. Lidé, kteří v sobotu 26. května navštívili prostor u kulturního domu Střelnice, mohli v průběhu dne sledovat ukázky ze zásahové činnosti hasičů, ať již vyprošťování osob z havarovaných vozidel nebo záchranu osob při práci ve výškách.
V roce 1975 došlo k dalšímu početnímu navýšení na 1+5 a velitelem požární stanice se stal Miloslav Šimůnek. Pod jeho vedením se zlepšily vztahy a spolupráce mezi dobrovolnými a placenými hasiči. Začalo se také s plánovanou přestavbou stanice. Ve všech směrech nevyhovující prostory požární stanice se přestavovaly v akci „Z“.
Hasiči vlastními silami přebudovali byt v přízemí na služebnu a postavili nové garáže. Během bourání, kopání a stavění hasiči i nadále vyjížděli k zásahům, účastnili se sportovních klání i propagačních akcí. Po vysilujícím tempu přestavby byla stanice dne 8. listopadu 1977 slavnostně otevřena. Zkolaudována byla jako provizorní stavba, jejíž předpokládaná životnost pro profesionální hasiče je maximálně 15 let.
V průběhu dalších let došlo k dostavbě dalších dvou garážových boxů, dílny, došlo k obměně požární techniky. Jednotka byla vybavena vozidlem DV-12, odsavačem kouře, osvětlovacím agregátem, vzduchovými dýchacími isolačními přístroji Saturn.
Na konci 90. let vrchlabští hasiči dostali požární vozidla CAS 32 T- 815 a CAS 25 Liaz a zároveň ale také došlo ke snížení početního stavu ze šesti příslušníků na pět. Stanice je nyní vybavena cisternovým automobilem, lesním speciálem Midlum na podvozku Renault a pásovým vozidlem GAZ – Bobr. Také se uvažuje o výstavbě nové stanice, neboť stávající prostory jsou pro hasiče nevyhovující a celý objekt je ve špatném technickém stavu.
tisková mluvčí
HZS Královéhradeckého kraje