Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zrepasovaná plošina pražských drážních hasičů

Jednotka HZS SŽDC Praha disponuje od konce roku 2011 zrepasovanou automobilovou vysokozdvižnou plošinou PP 27–2/SD-H. O repasi se postarala firma Sieme Polička.

prakticky nový vůz HZS SŽDC Praha

Jedná se o původně montážní plošinu od Slováckých strojíren s označením MP-27/2 s maximální dostupnou výškou 27 m, která byla vyrobena v roce 1991 pro tehdejší Severozápadní dráhu Praha, kde byla využívána Drahstavem Pardubice, stavebním oddílem Kolín pro údržbu železničních objektů. Plošina byla takto využívána až do roku 2008, následně byla převedena k drážním hasičů.

V době převodu se nacházela v žalostném, avšak funkčním stavu, protože stála roky venku, vystavena všem povětrnostním vlivům. Po několika měsících byla provedena její oprava, která se týkala jen těch nejnutnějších částí a také přelakování z oranžové na červenou. Firma MandiSAN poté dodala nové zvukové a světelné výstražné zařízení. Vozidlo splňovalo všechny podmínky pro zařazení do IZS.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o montážní verzi, bylo její užití u hasičů značné omezené. Proto se začalo uvažovat o její kompletní rekonstrukci, která byla nevyhnutelná i vzhledem k celkovému špatnému technickému stavu.

V první polovině roku 2011 si plošinu převzal zhotovitel repase, firma Sieme Polička. Rozsah rekonstrukce spočíval v opravě podvozkové části, kabiny, spodní části nástavby, stabilizačních vzpor, ramen plošiny, pracovního koše a v neposlední řadě i ovládání.

Podvozková část TATRA T815 PJ28 170 6×6.1 byla upravena pro montáž nového ovládacího elektronického systému Danfoss. Oproti původní variantě došlo i na výměnu stabilizačních vzpor, které jsou dnes automaticky stavitelné typu H namísto vyjížděních křížových. Volně řečeno, se plošina sama ustaví do ideální možné pracovní polohy po zmáčknutí jediného tlačítka. Šíře vysunutých vzpor je 5000 mm. Ve spodní částí je tedy ovládání stabilizačních vzpor a také skříně na vybavení pro požární zásah – hadice B, C, proudnice, pod oboustranným úložným prostorem jsou 2×2 přívody B 75 mm na požární vodu do hlavního suchovodu. Zde jsou i podkladní desky pod vzpory.

Kabina vozu je opravena, z části je obměněn i vnitřek. Uvnitř je ovládání výstražného zařízení AZJ 530A, analogová radiostanice Motorola, opasky, hasící přístroje, osobní svítilny Survivor a nářadí k vozidlu. Osádka je 1+1.

Na pochozí ploše nástavby, kam se dostaneme pomocí schůdků na obou stranách vozu, nalezneme upravenou točnici s úrovní otáčení 360° s ovládacím pultem a sedačkou pro obsluhu. Je zde také komunikační zařízení pro spojení s pracovním koše. Na ploše otoče je z pravé strany dále elektrocentrála GEKO o výkonu 5,5 kW, která slouží jako zdroj elektrické energie pro účelovou nástavbu. Volně je zde uložen hydrantový nástavec s klíčem a rozdělovač. Své místo zde má i další přívod vody do suchovodu, tentokrát 52 mm a tlaku až do 40 barů pro vysokotlaký naviják v koši. Ve dvou hliníkových skříních s výklopným víkem, umístěných uprostřed a na konci pochozí plochy jsou halogenové světlomety, prodlužovaní kabely, výstražné kužele a dvojice motorových pil s příslušenstvím.

Následují ramena plošiny. Zde přibyla dvojice suchovodů, hlavní je určen pro dopravu požární vody do dálkově ovladatelné lafetové proudnice, pomocný pak pro vysokotlaký košový naviják. Repase koncepci plošiny nijak nezměnila, základ tvoří dvojice ramen a třetí je košové. Díky novému ovládání je nyní manipulace s rameny mnohem rychlejší, než u původní verze. Obsluha má k dispozici joysticky, práce je tak i nepoměrně pohodlnější, než v případě mačkání nespolehlivých čudlíků s věčným špatným kontaktem. Výhodou je i možnost alternativního chodu plošiny pomocí elektropohonu z vnějšího zdroje.

Pracovní koš plošiny o velikosti 0,9 × 1,7 m je prakticky zcela nový. Přístup do něj je z pravé strany po vyklopení příčnice, pro snazší činnost např. při evakuaci je v něm ještě sklopná plošina pro nástup z předu. Uvnitř koše je umístěno druhé ovládání pohybu plošiny s komunikačním zařízením a anemometr (měřič okamžité rychlosti větru – plošinou se smí manipulovat jen do 10,8 m/s). Pod tím jsou vývody elektrické energie. Na předním lemu je dvojice pevných světlomětů. Na několik bodů lze umístit i přenosné halogeny. V koši je již zmíněná dálkově ovladatelná lafetová proudnice, o její pohon se stará dvojice elektromotrů. Lze tak hasit, aniž by musel být v koši přítomen hasič. V případě výpadku elektromotorů je možné s lafetou manipulovat manuálně.

Když je potřeba hadicové vedení z koše, tak se toto napojí na půlspojku pro lafetu. Pro hasební zásah lze použít i vysokotlaký naviják o délce hadice cca 6 m, zakončený pistolovou proudnicí. K ochraně koše před účinky tepla slouží vodní trysky ve spodní části, kterých je zde celkem 7. Spouštějí se ručně.

Maximální nosnost pracovního koše je 360 kg. V případě použití lafetové proudnice se snižuje až na 250 kg. Plošina se dá použít i jako nouzový jeřáb, nosnost předního háku na hlavním rameni je až 1000 kg, hák pod košem je na max. 360 kg.

Rekonstrukce staré plošiny rapidně zlepšila technicko – taktické parametry vozu, který tak plně vyhovuje potřebám jednotek PO. Pražští drážní hasiči (HZS SŽDC) s touto „generálkovanou“ plošinou po jejím uvedení do provozu, což byla mimo jiné i podmíněno dokonalým zaškolením strojníků a i získáním povolení drážního úřadu, zasahovali jak u požárů, tak i u nebezpečných stromů. Vozidlo absolvovalo i několik cvičení. Vynaložené prostředky na generální opravu se pohybují ve výši přibližně 4 milionů korun.

Výškovou technikou v rámci jednotek HZS SŽDC disponuje rovněž stanice Liberec, její plošinu MP-20 vám server POŽÁRY.cz představil v tomto článku: https://www.pozary.cz/…u-skoda-706/

Sdílet