Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

AZ-30 Mercedes-Benz Camiva slouží na stanici HZS v Opavě

U hasičů v Opavě od roku 2007 slouží automobilový žebřík AZ-30 od známého výrobce Camiva, který je postavený na podvozku Mercedes-Benz Atego 1529F 4×2.2.

Vozidlo je poháněno naftovým přeplňovaným motorem o výkonu 210 kW a objemu 6,3 litrů. Je 2 500 mm široké, 3 300 mm vysoké a dosahuje délky 9 900 mm. Váží téměř 13 tun.

Hliníková nástavba vozu sestává z pochozí plošiny s protiskluzovými schůdky a skříní na technické prostředky. Jednotlivé skříně jsou uzavíratelné hliníkovými roletami. Přístup k akumulátorům a dalším provozním součástem podvozku zajišťují kontrolní otvory.

Pro stabilizaci využívá Camiva systém Stab-X. Jedná se o čtyři teleskopická ramena, z nichž se dá každé vysunout samostatně. Šířka ustavení se tak může variabilně měnit dle prostorových podmínek. V závislosti na tom se následně vypočítá i dosah žebříku. Během používání sady je pérování podvozku automaticky aretováno. Kola zůstávají ve styku se zemí.

Veškeré pohyby sady jsou prováděny hydraulicky. Nádrž na hydraulický olej o objemu 100 litrů je vestavěna do podvozku automobilu, tlakové čerpadlo je poháněno motorem vozu. Pro nouzový pohyb je ve vozidle instalována motorová jednotka Kawasaki.

Žebříková sada se skládá ze čtyř dílů, z nichž je jeden pevný a tři teleskopické. Jednotlivé díly jsou uspořádány lichoběžníkově. Příčle žebříku jsou pokryty protiskluzovým materiálem. Kabely do pracovního koše jsou vedeny bokem sady.

Řídící stanoviště je umístěno standardně na točně, na zadní části sady. Řízení pohybů je umístěno v loketních opěrách sedadla. Ovládání ze sedadla má přednost před řízením z koše.

Stranové vyrovnávání je prováděno automaticky v úhlu až 7° (ve svahu až 12°). Automaticky je taky po stisku příslušného tlačítka provedeno vyrovnání příčlí.

Automobil je mimo jiné vybaven dvojicí dýchacích přístrojů Dräger, čtyřmi náhradními kompozitními tlakovými lahvemi a seskokovou matrací SP 23. O dodávku elektrické energie se stará elektrocentrála Kirsch o výkonu 5,5 kW.

Sdílet