První záchranný „elektronáklaďák“ na světě jezdí v Chorvatsku a jmenuje se Merkur
Renomovaný výrobce požární techniky, německá firma Ziegler, postavil nový tunelový záchranný evakuační obousměrný automobil, který byl slavnostně předveden minulý týden na ukázce u svého provozovatele v tunelu Učka.
Několik podobných již na světě existuje, tento je však unikátní svým pohonem, o který se starají dva elektromotory.
Požáry v silničních tunelech jsou noční můrou všech pracovníků záchranných složek. Patří k těm nejnebezpečnějším druhům zásahu z hlediska možného ohrožení lidských životů a to jak civilistů, tak i hasičů.
Když dojde k takovéto události, tunelový tubus je i přes nejdokonalejší odvětrávací systémy brzy zaplněn jedovatým kouřem, doprovázeným sníženou viditelností a ztrátou orientace.
Nezřídka kdy je v místě i značná teplota. Proto je důležité v co možná nejkratším okamžiku evakuovat ven všechny osoby. Je to úkol nadmíru složitý, záchranářům v tomto pomáhají právě tunelové evakuační automobily.
Jedná se většinou o plynotěsné/přetlakové vozy, jenž mají kabiny řidiče na obou stranách z důvodu praktické nemožnosti otočení velkého automobilu uvnitř tunelového tubusu. Couvání by také nebylo to pravé, proto mají vozy dvě stanoviště řidiče. Ten po nasednutí evakuovaných a následném uzavření dveří jen přesedne na druhé stanoviště a relativně pohodlně vyjede ven.
TRV ZE1 Merkur, jak zní firemní název představovaného nového evakuačního tunelového speciálu od Zieglera, je postaven na standardním šasi, vycházejícím z vozu Iveco – včetně obou kabin obsluhy. Pohon je zajištěn pro obě nápravy v konfiguraci 4×4.
Elektromotory poskytují vozidlu oproti běžnému konvenčnímu pohonu výhodu v tom, že nepotřebují pro svůj chod žádný kyslík, tudíž je jejich působnost prakticky neomezena. Toto je důležité právě při vzniku požáru v tunelu, kde vzniká velké množství kouřových zplodin, které právě zmíněný kyslík pohlcují.
Každý z elektromotorů dosáhne výkonu až 95 kW, maximální, elektronicky omezená rychlost vozu je 60 km/h. Akumulátory v Merkuru mají při napětí 212V kapacitu 180 Ah. Každá z baterií je sestavena z 90 článků LiFePO4 a výdrž při běžném provozu je zhruba 4 hodiny. Nabíječky jsou integrovanou součástí nástavby.
Pracovní prostředí řidiče je vždy ta kabina, která je po sepnutí aktivní, včetně automatického rozsvícení světel – druhé stanoviště se poté samo vypne. Pro provoz je v každé z nich joystick, kterým se volí chod vpřed, neutrál a vzad, po navolení stačí jen sešlápnout plynový pedál.
Merkur je složen z celkem tří částí, dvě tvoří kabiny a poslední je střední modul pro evakuované osoby. Přístup sem je zajištěn pomocí pneumaticky otevíratelných posuvných dveří. Za nimi je několik schodů a také ochranná plenta z PVC, která zabraňuje prostupu kouře, popelu či sazí do vozu.
Uvnitř nalezne ochranu 12 evakuovaných osob, z toho 8 sedících a 4 stojící. Každý má k dispozici masku, napojenou na tlakový vzduch. Jeho zásoba postačí pro všechny včetně dvou členů osádky na přibližně 5 hodin. Vzduch je umístěn ve 14 lahvích o objemu 50 l, plnící tlak je 300 barů.
V rámci vybavení jsou zde i vnitřní a venkovní senzory na měření koncentrace kyslíku, v kabinách je termokamera, řidič má tak po přenosu obrazu na LCD displej bezpečný přehled o dění kolem vozu a umožní mu to i řízení při plném zakouření okolí. Jsou zde i kamery pro sledování provozu za vozidlem.
Vnější i vnitřní osvětlení včetně výstražných světel je vyrobeno pomocí technologie LED, která přispívá k atraktivnějšímu vzhledu, optimálnímu nasvícení a také malé spotřebě elektrické energie. Vozidlo je olepeno reflexními symboly, usnadňujícími orientaci.
Z technických a záchranných vymožeností jmenujme dále např. run-flat systém, který umožňuje jízdu s proraženou pneumatikou, dále malou nádrž na vodu a 10 ochranných trysek, z toho 6 na ochranu karoserie a 4 a na ochranu podvozku. Poloměr otočení automobilu Merkur je 14 m.
TRV ZE1 Merkur je vyroben v chorvatském pobočném závodě firmy Ziegler ve spolupráci s mateřským vývojovým střediskem v Německu.
Vozidlo bude sloužit v silničním tunelu Učka, dlouhém 5062 m na dálnici A8, provozovaným společností Bina Istra, který dle testů ADAC nepatří v Evropě zrovna k těm nejbezpečnějším. Jedná se o spojnici Rijeka/Istrie, v sezoně v něm projede téměř 7000 automobilů denně.
Podobný tunelový evakuační automobil vám server POŽÁRY.cz již představil v roce 2003