Crash recovery system – recenze
S programem který by měl hasičům pomáhat při dopravních nehodách jsme Vás již seznámili ve dvou článcích. Nyní se k němu vrátíme v recenzi.
Díky p. Vláčilovi ze společnosti Nordstahl, která je českým distributorem programu, jsme získali trial verzi k odzkoušení. Program byl nainstalován na klasickém notebooku s procesorem Intel 1,2GHz, 512 MB RAM, 16 MB sdílenou grafickou kartou a 30 GB pevným diskem na systému Win XP. Instalace je vcelku jednoduchá a bezproblémová. Celý program je na jednom CD, po instalaci si ovšem z disku ukousne více než 4 GB. Jediným menším zádrhelem je registrace bez které se program nespustí. Licenční číslo je třeba zaslat mailem firmě Nordstahl a ta jej předá Moditechu, ten obratem zašle stejnou cestou kód ke spuštění softwaru. Mně se bohužel podařilo trefit se do dne kdy byl víkend a v pondělí v Holandsku slavili státní svátek, takže jsem musel počkat tři dny. N adruhou stranu lze pochopit že si tím firma chrání svá autorská práva.Po spuštění programu si vyberete ze dvou databází automobilů a to amerických a evropských. Tuto volbu lze samozřejmě kdykoliv změnit, pro nás je ale zajímavější ta evropská část. Systém obsahuje více než 20 000 automobilů od desítek výrobců a je pravidelně doplňován dalšími. Tyto aktualizace si program sám stáhne z internetu.
Samotná orientace v programu je velice jednoduchá, několika kliknutími si vyberete výrobce, typovou řadu, až po určitý typ vozidla a to se poté zobrazí na monitoru s podrobnými informacemi o všech záludnostech které mohou hasiče čekat. Po krátké době jsem byl schopen najít určitý typ během několika málo sekund. Po klepnutí např na baterii, program ukáže jak ji deaktivovat a jak se k ní vůbec dostat, kde je umístěno otevírání kapoty, kde jsou výztuhy a jak je překonat. Některé moderní slitiny jsou totiž natolik tvrdé že je nelze běžně používaným vyprošťovacím nářadím překonat. V databázi nechybí ani málo rozšířená vozidla která by způsobila největší problémy. Jsou jimi hybridní automobily, které mají například vysokonapěťové bateriové pakety pod napětím až 200 V, po jejichž deaktivaci je nutné čekat 5 minut na vybití, nebo velké tlakové nádoby s plyny v podlaze aut. Podobných záludností lze u moderních vozidel očekávat stále více. I přes celkem komfortní práci bylo znát že myš není tak úplně to pravé pro ovládání, celý program je stavěn na ovládání elektronickým perem na dotykovém displeji, který je standartní výbavou toughbooků pro které je primárně určen.
Program jsem předvedl několika velitelům, z různých krajů a všichni se v podstatě shodli že by mohl být na zásahových vozech velmi užitečný, zrovna tak se ale shodli že díky finančním možnostem hasičů je jeho zavedení otázkou minimálně několika let, podle některých se ho hasiči dočkají nejdříve za 10 let.
V červnu 2006 Moditech ve spolupráci s firmou ISC a za podpory holandského ministerstva vnitra představila síťovou verzi systému. Program je nainstalován na jednom serveru např. na operačním středisku a ten je přes internet propojen se servery Moditech. Na vozech hasičů je jen ovládací software bez databáze a informace si přes síť (např. Wi-Fi) stahuje z centrálního serveru, který si informace které nenajde ve své databázi může najít na serverech Moditechu.
Program by mohl být užitečným pomocníkem i pro české hasiče, v jeho rozšíření ho ale trochu diskvalifikuje jeho cena.
CD Trial licence – 30 dní | 1 600,– |
Instalační licence platnost 1 rok | 25 900,– |
Instalační licence platnost 2 roky | 48 000,– |
Instalační licence platnost 3 roky | 66 400,– |
Licence pro obnovení s platností 1 rok | 25 900,– |
Licence pro obnovení s platností 2 roky | 48 000,– |
Licence pro obnovení s platností 3 roky | 66 400,– |
Stránky výrobce – Moditech
Stránky českého distributora – Nordstahl
načíst další obrázky ↓