Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zrepasovaná Tatra slouží dobrovolným hasičům na pražském Chodově

Jednotka SDH Chodov – Praha 11 zažila 17. 12. 2010 svůj černý den. Tehdy jim shořela v sídle firmy Vesta Auto jejich cisterna Tatra 815 CAS 32, která zde byla odstavena z důvodu repase nástavby. Tatru poškodil přes veškerou snahu zasahujících hasičů ničivý požár tak, že byla na odpis, což potvrdila následná servisní prohlídka, i když to na pohled tak nevypadalo.

Nutno dodat, že na tom bylo stejně i několik dalších, ve Vestě odstavených hasičských vozů. Nastala doba, kdy nikdo nevěděl co bude dál, jak dopadne došetření, kolik zaplatí pojišťovna a kolik peněz nakonec bude chybět.


O ničivém požáru firmy Vesta Auto vás server POŽÁRY.cz informoval v tomto článku.


Běžely dny, týdny, měsíce, koneckonců i ten rok se přehoupl a auto se nakonec z repase vrátilo. Je zbytečné popisovat, proč vše tak dlouho trvalo a co vše za tím bylo, to je věc pouze dvou zainteresovaných stran. Ale zpět k autu.

Podvozek byl vyměněn za jiný, repasovaný firmou Mopas Holešov. Repase podvozku byla v režii firmy Vesta, a protože neměl žádnou historii a nikdo nebyl schopen dokladovat co je na něm dobrého a špatného, byl po předání vozu následně překontrolován v odborném servisu. Vyjma některých detailů a drobností byl shledán jako velmi dobrý a zejména brzdy po doseřízení se jevily jako výborné. Bylo rozhodnuto o 1000km záběhu a hlavně kondičních jízdách před zařazením, aby byla dána možnost k projevení skrytých neduhů či vad. Naštěstí se nic do dnešního dne na podvozkových skupinách neobjevilo a dá se říct, že v tomto směru panuje velká spokojenost. Na podvozek dodala Vesta Auto čtyři nové pneumatiky.

Nástavba byla provedena dle prvotní dohody z Alu profilů, olepená Alu plechy. Díky dodatečné dotaci došlo i na výměnu značně zkorodované nádrže, která po zrušení zásobníků na pěnu dostala objem 9000l. Čerpadlo bylo repasováno, veškeré možné ovládání je pouze vzduchem a to včetně lafetové proudnice.

V redukované výbavě vozu jsou mimo obligátních hadic, proudnic, hydrantového nástavce, klíčů a obvyklého hasičského nářadí a náčiní ještě například čtyři izolační dýchací přístroje Dräger PA90 s maskami FPS7000 a kompozitními lahvemi o objemu 6.9l, plovoucí čerpadlo Aquafast Macximum, motorová pila Husqvarna 365, rozbrušovací pila Husqvarna K750 Rescue, sklopný osvětlovací stožár se dvěma výkonnými LED svítidly (napájení je z palubní sítě 24V a vozidlo tedy nepotřebuje elektrocentrálu) či otočná, odnímatelná lafeta Stinger od americké firmy Elkhard Brass. Na pražské poměry raritou ve výbavě je krom jmenované lafety také výkonné ponorné turbínové čerpadlo od firmy AWG, které pracuje na principu oběhu vodního vedení z cisterny zpět do cisterny, přičemž proudící voda pohání turbínu v čerpadle.

Turbína zajišťuje spolehlivé čerpání vody i ve značných hloubkách, což je rozdíl oproti ejektoru, který pracuje na bázi podtlaku, kdy proudící voda k sobě přisává vodu čerpanou. U turbínového čerpadla je ale oběhová voda od čerpané úplně oddělena, což jednak zajišťuje vysoký výkon a velkou sací výšku a také není potřeba vodu na cisterně stále doplňovat, protože oběhový okruh je zcela uzavřený, navíc nedochází k jeho případnému znečištění.

Nadstandardní, leč velmi potřebné je i osazení světelnou signalizací, kromě výstražné rampy od slovenské firmy Tvrdex, dvou čelních modrých světel Whelen M7 a zadních majáků Federal Signal Pilot Solaris Double jsou ještě další čtyři světla Whelen M6 na bocích vozidla. Rampa i výstražná světla jsou komplet v LED technologii. Na zádi vozu je dále oranžová sváděcí alej, rovněž v LED provedení. Diodové pásky byly použity i pro osvětlení úložných prostorů (rolet) v nástavbě vozu a dokonce i pro osvětlení horní pochozí části nástavby, kde se nachází nastavovací žebřík, již zmíněný osvětlovací stožár a hliníková bedna, v níž jsou uloženy košťata, lopaty a další neskladné věci.

Poděkování patří všem členovcům, kteří se na celé té dlouhé anabázi a následných úpravách a dodělávkách vozu podíleli a my ostatní doufáme, že Tatra bude spolehlivě sloužit dalších alespoň dvacet let…

Umístění vybavení si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích. Některé další úkony, vylepšení provedla firma Komet Pečky.

21. 2. 2012 se cisterna vrátila zpět na zbrojnici a ještě nějaký ten týden trvalo její zařazení…

Text: Martin Kareš, Jiří Voběrek,
Foto: Martin Kareš, Jan Kostík, Hynek Obroučka

Sdílet