Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová kombinovaná Scania chrání rafinérku BP v Rotterdamu

Firma Kenbri dodala na přelomu let 2011/2012 zbrusu nový speciální zásahový automobil pro podnikovou jednotku hasičů rafinérie BP Europoort v holandském Rotterdamu. Jedná se o kombinovaný vůz s označením SB/HW 001 na pětinápravovém podvozku Scania, který je osazen plošinou Bronto Skylift.

Na první pohled se jedná o vskutku robustní automobil, určený pro zásahy ve specifických podmínkách rafinérie. Podvozek Scania P400 je v konfiguraci 10×4/6, tzn., že pohonné nápravy jsou dvě, a tři jsou řiditelné. U takto velikého vozu je nutnost mít možnost řízení více náprav. Pohyb uvnitř rafinérky není sice tak náročný jako v hustém městském provozu, ale i zde se najde spousta míst, kde je manévrovatelnost horší. Řiditelné nápravy jsou dvě přední a poslední zadní.

Na speciálně upraveném podvozku je umístěna prodloužená kabina Scania CP28, do které se vejde požární družstvo o početním stavu 1+5, dvě sedačky vpředu a čtyři vzadu. V každé je integrovaný držák dýchacího přístroje. Podvozek i kabina je z dílen firmy Laxå Special Vehicles, která upravuje vozy Scania.

Pod kabinou se ukrývá motor Scania Euro 5 DC1305 o síle 400 koní (294 kW) a točivém momentu 2100 Nm. Převody rozděluje automat Allison GA867.

Požární nástavba je dílem několika firem, finální podobu jí dodala společnost Kenbri. Hlavní část tvoří teleskopická vysokozdvižná plošina Bronto Skylift F32 HDT s maximálním zdvihem 31 m a bočním vyložením 24 m při zatížení 420 kg. Sada je bez záchranného žebříku. Je schopna provozu až do rychlosti větru 20,8 m/s. V pracovním koši je monitor Akron Stream Master s průtokem až 7000l/m při tlaku 7 barů, dále je zde držák na nosítka, kamerový systém, LED osvětlení, vodní ochranná clona a ostatní vybavení. Stabilizační vzpory plošiny jsou typu H.

Ve spodní části nástavby je hasící zařízení, tvořené bronzovým čerpadlem Rosenbauer N100 o výkonu až 14.000 l/min při tlaku 12 barů, které pohání dieselový šestiválcový motor Deutz TCD2012 o síle 490 koní/390 kW. Čerpadlo je vybaveno automatickou regulací tlaku. Dále je zde pěnový přiměšovač Rosenbauer Hydromatic 700, poháněný od agregátu čerpadla. Intenzita pěny je až 700 l/min, procentuální přimíšení je v rozmezí 0–7%. Vše je řízeno pomocí počítače.

Veškeré armatury v nástavbě jsou od firmy Kenbri. Na jejich výrobu byl použit nerez a mosaz. Ve spodní části nalezneme také druhý monitor. Jedná se o stejný model, jako je v pracovním koši plošiny, tedy Akron Stream Master s průtokem až 7000l/m při tlaku 7 barů, který lze ovládat manuálně i dálkově. Monitor v koši je možné rovněž použít jako bezobslužný, dálkově ovládaný.

Konstrukce požární nástavby a nástavba samotná včetně nádrží hasících látek a úložných prostor je ze sklolaminátu, výrobcem je známá firma Plastisol. Pěnová nádrž, integrovaná do nástavby, je o objemu 4.200 l, vodní je o objemu 2500 a pochází z dílen Kenbri. V nástavbě dále nalezneme skříně na vybavení, kryté dveřmi či roletkami, kde jsou zásoby tlakového vzduchu pro dodávku do pracovního koše plošiny, středotlaký průtokový naviják pro první zásah o délce/průměru hadice 80m/32mm, hadicové příslušenství, elektrocentrálu o výkonu 6,5 kVA. Prostředky první pomoci a další.

Přístup na pochozí plochu nástavby je zajištěn pomocí výklopného žebříčku, umístěného na zadním čele vozu.

Takticko – technická data SB/HW 001 Scania/Kenbri

podvozek

  • Výrobce: Scania/ Laxå Special Vehicles
  • Typ: P 400 LB 10×4 / 6 * HNA
  • Motor: Scania Euro 5 DC1305 400 koní (294 kW) / 2100 Nm
  • Převodovka: automat Allison GA867
  • Kabina: Crew Cab Scania CP28 – 6 sedadel (2 + 4)

plošina

  • Výrobce: Bronto skylift
  • Typ: F32 HDT SE
  • Zatížení koše: max. 420 kg
  • Pracovní výška: max. 31 m
  • Boční vyložení: až 24 m při zatížení 420 kg
  • Provoz za větru: až do 20.8 m / s (9 Bft)

nástavba

  • Výrobce: Platisol/Kenbri
  • Čerpadlo: bronzový Rosenbauer N100, 10.000 l / min při 10 barech, 14.000 l / min při 12 barech
  • Pohon: 6ti válec diesel Deutz V6 490 koní TCD2015 (390 kW)
  • Přimísení pěnidla: Rosenbauer Hydromatic 700 – 0–7%
  • Armatury: Kenbri, nerez provedení
  • Monitory: košový i spodní Akron Stream Master s průtokem až 7000l/m při tlaku 7 barů
  • Nádrž na vodu: Kenbri, 2500 l, sklolaminát
  • Nádrž na pěnidlo: Plastisol, 4200 l, sklolaminát
  • Ovládání: počítač Rosenabuer LCS

rozměry/hmotnosti

  • Délka: 11.950 mm
  • Šířka: 2.550 mm
  • Výška: 3.900 mm
  • Provozní hmotnost: 42.000 kg
  • Maximální hmotnost: 46.000 kg

Tento robustní a na míru vyrobený automobil vznikl za úzké spolupráce hasičů BP a dodavatelské firmy Kenbri, která se na jeho výrobě z části podílela.

V příloze nalaznete přesnou specifikaci barevného provedení vozidla.

Foto a info: Kenbri, Scania, Bronto Skylift, BP, mijnalbmum.nl a web

Sdílet
Přiložené soubory
kenbri-scania-hw-sb-0.2-kopie.pdf zobrazit online PDF 1 MB