Problematika únikových cest – jejich značení a základní požadavky
Zajištění bezpečné evakuace osob, popř. zvířat a majetku v případě ohrožení požárem patří mezi základní požadavky požární bezpečnosti stavby.
Projektant stavby musí zvolit správný typ únikových cest (nechráněné, částečně chráněné nebo chráněné), jejich počet, posoudit kapacitu, rozměry (počátek a konec únikové cesty, šířku), zajistit odpovídající způsob odvětrání, vybavení a provedení všech konstrukčních částí únikových cest. Celý systém únikových cest vyžaduje také řádné označení.
Při instalaci bezpečnostního značení směru úniku v objektech je třeba si uvědomit, že ochrana lidského zdraví a života musí mít prioritu před všemi ostatními důvody. Tvrzení je možno podpořit i skutečností, že podle zveřejněných informací lze ztrátu pro ekonomiku, která vznikne v důsledku smrtelného úrazu, přibližně vyčíslit hodnotou 10 000 000 Kč.
Dalším a možno říci ještě složitějším problémem je provedení značení únikových cest v prostorách historických a památkově chráněných objektů, kde zejména pracovníci památkových úřadů tvrdošíjně odmítají umístění jakéhokoli značení. Dle vyjádření Ministerstva kultury ČR však i v těchto objektech musí být dodržována platná legislativa ČR.
Zásady správného návrhu únikového značení
Aby však únikové značení splnilo svou předpokládanou funkci, musí tvořit ucelený systém. Pokud systém bezpečnostního značení směru úniku osob z ohroženého prostoru má mít význam a aby byl také dostatečně účinný, musí splňovat následující podmínky:
- Značení musí vyvést ohrožené osoby z daného prostoru na volné prostranství nebo do jiného bezpečného prostoru. To předpokládá, že umístění jednotlivých značek je na dohled. Značení únikových cest a nouzových východů je nařízeno řadou předpisů, jedná se zejména o Zákoník práce, Zákon o požární ochraně, Stavební zákon a prováděcí předpisy k těmto zákonům
- Značení musí upozornit unikající osoby na všechna nebezpečí, která osobám na únikové cestě mohou hrozit, což představuje zejména střet s překážkou nebo možnost pádu. Jako příklad je možno uvést označení schodišť, kde je potřebné upozornit unikající osoby na změnu sklonu únikové cesty značkou umístěnou na počátku změny sklonu (schodišťového ramene) v zorném poli unikajících osob a současně označením např. hrany prvního a posledního schodišťového stupně ve schodišťovém rameni. Stejnou pozornost je nutno věnovat i různým pevným překážkám v profilu nebo blízkosti únikové cesty, které mohou být tvořeny nosnými stavebními konstrukcemi nebo výstupky stavebních konstrukcí.
- Značení nesmí být po dobu úniku osob ovlivněno požárem a jeho produkty jako např. kouřem, což předpokládá instalaci únikového značení pod úrovní hladiny kouřových plynů. Dle kodexu norem požární bezpečnosti staveb je to do výšky 2,5 m nad úrovní podlahy.
Praktické zásady při návrhu únikového značení
V prvé řadě je nutné upozornit na odlišnost „nouzového osvětlení“ a „únikového značení“.
Nouzové osvětlení je určeno k nouzovému osvětlení prostor objektu v případě výpadku elektrického osvětlení. Není však určeno k vyvedení osob z objektu po únikové cestě v případě mimořádné situace, např. při požáru. Proto na svítidlech nouzového osvětlení nenajdete symboly vyznačení únikové cesty (obdélník znázorňující dveře, směrovou šipku a symbol prchající osoby). Pro dosažení maximální účinnosti nouzového osvětlení prostor objektu se nouzová svítidla většinou umisťují co nejvýše, někdy až na strop.
Únikové značení je naopak určeno k vyvedení osob z objektu po únikové cestě v případě mimořádné situace. V praxi se lze většinou setkat s elektricky napájenými značkami pro únikové cesty a únikovými značkami vyrobenými z fotoluminiscenčního materiálu, který absorbuje světelné záření (denní světlo, umělé osvětlení) a ve tmě ho vyzařuje zpět. Elektricky napájené únikové značky jsou zpravidla vyráběny ve tvaru prosvětlené akrylátové tabulky, či svítidla, na němž jsou vyznačeny symboly únikové cesty.
Fotoluminiscenční únikové značky jsou proto vzhledem ke svým kvalitám, 100% funkčnosti (mj. jimi musí být vybavena každá námořní loď) a výhodné ceně, stále častěji používány v nově stavěných či rekonstruovaných objektech, kde tvoří ucelený systém. V podzemních garážích, průmyslových halách a dopravních tunelech se také velmi osvědčily fotoluminiscenční barvy s vysokou odolností proti otěru (přejíždění jinými vozidly a jinými dopravními prostředky).
Článek poskytl:
Ing. Dan Richter
HAPPY END CZ, a.s.
Na tvorbě příspěvku se podíleli:
Ing. Isabela Bradáčová, CSc. (VŠB TU Ostrava, FBI)
Ing. Pavel Svoboda (Topo Conzult s.r.o.)
Josef Kadrman (technik PO a BOZP)
Ing. Dan Richter (HAPPY END CZ, a.s.)
Seriál: 2013: Odborná příprava dobrovolných hasičů
- Test vědomostí
Bojový řád 6/Ř: Činnost hasičů na místě zásahu
Na místě zásahu jsou hasiči podřízení svým velitelům jednotek a jejich prostřednictvím veliteli úseku, veliteli sektoru a veliteli zásahu. Při nebezpečí z prodlení může…
- Test vědomostí
Bojový řád 5/D: Automobily s palivem CNG, LPG
Jedná se o automobily zpravidla se spalovacím (benzinovým) motorem kombinující dva druhy paliva: stlačený zemní plyn, tzv. „Compressed Natural Gas“ (dále jen „CNG“) nebo…
Cvičební řád 14/DR5: Výcvik se čtyřdílným nastavovacím žebříkem; Výcvik s vysunovacím žebříkem
Nastavovací žebřík čtyřdílný je uložen na vozidle buď ve čtyřech samostatných dílech nebo dvou spojených dílech. Při výcviku s ním pracují strojník a čísla 1, 2 a 3.
- Test vědomostí
Bojový řád 48/P: Požáry fotovoltaických elektráren
Fotovoltaickou (dále jen „FV“) elektrárnou je zařízení, které vyrábí ze sluneční energie energii elektrickou za pomoci FV polovodičových článků, na něž dopadá sluneční…
- Test vědomostí
Cvičební řád 7/VÝŠ: Jištění a sebejištění v záchranném koši
Při činnosti hasičů ze záchranného koše (dále jen „koš“) požární automobilové plošiny nebo požárního automobilového žebříku (dále jen „výšková technika“), nelze úplně…
Soubor typové činnosti IZS: STČ 07 – Záchrana pohřešovaných osob – pátrací akce v terénu
Záchranou pohřešovaných osob v terénu (dále jen „pátrací akce v terénu“) se rozumí jednorázové časově a prostorově omezené nasazení většího počtu sil a prostředků…
- Test vědomostí
Cvičební řád 3/O: Komunikace v jednotce PO
Cílem je získat potřebné znalosti komunikace v jednotce, včetně ovládání prostředků pro spojení a schopnost se efektivně dorozumět při plnění úkolů u zásahu.
- Test vědomostí
Cvičební řád 6/VÝŠ: Povely a signály při práci ve výšce a nad volnou hloubkou
Povely a signály slouží k dorozumívání hasičů při činnostech ve výšce a nad volnou hloubkou. Musí být dostatečně hlasité, srozumitelné, stručné a používají se průběžně…
- Test vědomostí
Cvičební řád 15/DR3: Výstup na žebřík a vytvoření prvního proudu, útok s automobilovou vysokozdvižnou plošinou
Dopravní vedení s rozdělovačem vytváří strojník a čísla 2 a 1. Výstup po žebříku provádí číslo 1, žebřík jistí číslo 2, u třídílného vysunovacího žebříku společně s VD.…
- Test vědomostí
Cvičební řád 4/VÝŠ: Slanění
Slaňování je činnost, která umožňuje bezpečný sestup po laně při použití vhodných prostředků a postupů.