Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Těžká terénní cisterna Zetros od polského nástavbáře Bocar

Polská firma Bocar – Samochody dla Straży Pożarnej postavila v roce 2011 na terénním podvozku Mercedes – Benz Zetros velkokapacitní cisternovou automobilovou stříkačku, kterou představila na veletrhu Edura. Zařadila se tak po bok firem jako např. Ziegler či Rosenbauer, které mají ve svém programu rovněž cisterny na tomto šasi.

Základ cisterny tvoří terénní šestikolový podvozek Mercedes – Benz Zetros s označením 2733A, což znamená, ostatně jako u každého modelu této značky, maximální hmotnost a výkon motoru v koňských silách. Zetrose, vážícího 26 tun, tedy pohání naftový řadový 6-ti válec OM 926 LA EURO 5 o výkonu 240 kW/326 koní při 2 200 1/min. Klimatizovaná kabina je určena pro osádku 1+2. Je v ní analogová radiostanice Motorola GM 360.

Za kabinou se nachází požární nástavba, která je vyrobena v kombinaci plastu, hliníku a nerezové oceli. V jejím středu se nachází dvojice nádrží hasících látek. Kompozitová vodní je o objemu 7000 l, se stejného materiálu je i pěnidlová s objemem 700 l.

Pro požární vybavení jsou určeny tři úložné prostory, dva jsou na bocích nástavby, třetí je v zadní části, jenž je řešena poněkud neobvykle. Díky tomu, že se nástavbu podařilo konstruktérům zakončit těsně za poslední nápravou, se dosáhlo snížení celkové délky vozu oproti konkurentům a zhruba půl metru, což je dost. Ano, je to na úkor menšího množství vody, ale 7000 l není také nikterak málo.

Zadní skříň ukrývá kombinované čerpací zařízení A 40/8 – 4/40 o výkonu 4500 l/mni při nízkém a 400 l/min při vysokém tlaku. Přimísení pěnidla je automatické v rozmezí 1% až 6%.

V této skříni je také úložiště hadic a průtokový naviják pro první zásah s délkou hadice 60m. Ovládat ho lze manuálně i elektricky. Zařízení pro první zásah je i na nízkotlaku, hadice má délku 30 m. Samotné vozidlo má i přední a zadní ochranné vodní trysky. Armatury jsou na bocích a zadním čele vozu.

V rámci vybavení zde nalezneme dále osvětlovací stožár s dálkovým ovládáním a dvojicí lamp 2×1000W. Osvětlení vnitřních prostor nástavby zajišťují LEDky.

Na pochozí střeše nástavby jsou savice, žebříky, přejezdové můstky, hliníková bedna na ženijní nářadí a lafetová proudnice DWP 8/32. Přístup sem je zajištěn pomocí sklopných žebříků, nezvykle umístněných v rozích zadní části. V jejím spodku je také nárazník, sloužící zároveň i jako stupačka pro lepší přístup k čerpadlu či vybavení. Ten je pro případ kontaktu s terénem samovolně sklopný.

Veškeré vybavení je volitelné dle přání zákazníka, firma dále nabízí např. vzduchopěnové zařízení CAFS, centrální zamykání kabiny, couvací kameru či digitální ovládání nástavby pomocí CANbus sběrnice.

Zetros GCBA 7/50 je schválení polských předpisů pro provoz a stavbu požární techniky. Jeho velkou výhodou oproti konkurenci je již zmíněná celková délka vozu, která činí 9500 mm. Ziegler má svojí casku na Zetrosu dlouhou 9950 mm, veze ale o dva kubíky vody víc, než cisterna od Bocaru.

Zetros z produkce rakouského Rosenbauera, určený pro letiště, je dlouhý dokonce více jak deset metrů, přesně 10060 mm, vody veze jen 6100 l, ale to je dáno jeho taktickým určením.


Nástavba na Zetrosu je podobná cisterně Kraz 260 6×6 GCBM 8/8,
kterou vyrobil Bocar před lety.


Technicko – taktická data GCBA 7/50 Mercedes – Benz Zetros/Bocar

  • podvozek: Mercedes – Benz Zetros 2733A
  • pohon: 6×6
  • motor: OM 926 LA EURO 5
  • výkon: 240 kW/326 koní při 2 200 1/min
  • osádka: 1+2
  • nástavba: Bocar
  • výrobní materiál: kompozit, hliník, nerez
  • vodní nádrž: 7000 l
  • pěnidlová nádrž: 700 l
  • čerpadlo: kombinované A 40/8 – 4/40
  • nízkotlak: 4500 l/min při 8 barech
  • vysokotlak: 400 l/min při 40 barech
  • prvozásahový naviják: 60 m vysokotlaké hadice

Hmotnost a rozměry

  • délka: 9500 mm
  • šířka: 2530 mm
  • výška: 3100 mm
  • celková hmotnost 26000 kg

Foto a info: Bocar

Sdílet