Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Novou Tatru pro hasiče v Dýšině postavil polský nástavbář Wawrzaszek ISS, přispěl na ni stát, kraj i místní sponzoři

Jak jsme vás již informovali, převzali hasiči v Dýšině v polovině září novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra 815 s nástavbou od firmy WISS CZECH, s.r.o. (oficiální zastoupení Wawrzaszek ISS pro ČR). Nyní přinášíme slíbený bližší pohled na vozidlo.

Podvozek, motor a převodovka

Automobil je postaven na dvounápravovém hasičském podvozku Tatra 815 R55 s rozvorem náprav 4100 mm. O pohon se stará vzduchem chlazený přeplňovaný osmiválec Tatra o výkonu 325 kW.

Čtrnáctistupňová mechanická převodovka TATRA 14TS 210L je u hasičských podvozků standardně osazena elektronickým ovládáním řazení rychlostních stupňů TATRA-Norgren.

Kabina osádky

Šestimístná kabina osádky je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. Pod zadními sedadly je vytvořen úložný prostor určený pro drobné požární příslušenství.

Držáky pro dýchací přístroje v opěradlech hasičů jsou sklopné, po vyjmutí přístroje je lze upravit na běžné, pohodlné opěradlo. Vše funguje plynule a je kvalitně zapracované do vnitřní části kabiny.

Další velkou výhodou je možnost sklopení sedáků neobsazených míst. V kabině tak lze vytvořit poměrně velký prostor. Řešení je velmi intuitivně postaveno a zejména u dobrovolných hasičů najde své opodstatnění, ale ne jen u nich.

Ve střední horní části kabiny je přes celou šíři umístěna úložná uzavíratelná police, která je univerzálně řešená.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení doplněná o kompozitové prvky.

Nástavba je dělena na vnitřní prostor tvořený nádržemi na vodu a pěnidlo a vnější prostor tvořený na každé straně třemi úložnými boxy pro uložení požárního příslušenství.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla zapuštěného do bočních stěn účelové nástavby. Drobné požární příslušenství je uloženo ve čtyřech přenosných přepravkách s víkem, umístěných v úložném prostoru účelové nástavby na výklopných výsuvech.

Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky. Výška madla otevřené roletky je, s ohledem na různou výšku jednotlivých hasičů, maximálně 2000 mm od země.

Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části účelové nástavby je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.

Ve vnitřních prostorech účelové nástavby určených pro uložení požárního příslušenství je použito LED světelného zdroje.

Celkové řešení a zpracování nástavby je opět na velmi vysoké úrovni. Samotní hasiči si kvalitu pochvalovali a my jsme se o tom sami přesvědčili. V rozložení nástavby byl patrný i fakt, že nástavaba byla hasičům ušita na míru.

Rozměrné požární příslušenství je uloženo na střeše v bedně s uzamykatelným víkem. Vnitřní prostor schrány je vybaven osvětlením. Vzhledem k nutnosti zachovat menší výšku vozidla s ohledem na garáž dýšinských hasičů, žebříky jsou po střeše rovnoměrně rozležené tak, aby nevyčnívaly příliš nad střechu.

Celkový dojem z auta byl velmi pozitivní a spokojenost byla cítit i z hasičů JSDH Dýšina. Měli jasnou představu a společnost WAWRZASZEK ISS jim vyšla 100% vstříc. Jak nás informoval starosta hasičů, splněn byl i rychlý termín dodání.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo a je vyrobena z nerezové oceli. Nádrž na pěnidlo je opatřena plnícím otvorem se záchytným prostorem o objemu 3 l pro zachycení nalévaného pěnidla.

Čerpadlo

Čerpací jednotka s dvouplášťovým bronzovým čerpadlem RUBERG R30/2,5e s automatickou membránovou vývěvou a je umístěna v zadní skříni účelové nástavby. Konstrukce požárního čerpadla vylučuje únik vody při jeho zapnutí. Výkon čerpací jednotky je až 2 000 l/min při 10 barech.

Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa a jmenovitým průtokem 150 l/min.

V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužní místo vozidlové radiostanice.

Veškeré rozvody vody jsou vyrobeny z nerezavějící oceli. Provedení sacího hrdla čerpací jednotky má vývody na obě strany.

V přední části vozu je na přání hasičů uchycena asanační lišta.

Vysokotlaké zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s hadicí v délce 60 m a pevně připojenou k vysokotlaké části požárního čerpadla a k proudnici pro hašení vodou i pěnou. Průtokový naviják vysokotlaké části požárního čerpadla je vybaven elektrickým pohonem pro zpětné navíjení hadice s možností nouzového ručního navíjení.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s funkcemi dle požadavku ze zadávacího řízení.

Zvláštní výstražné zařízení

Zvláštní výstražné zařízení umožňuje reprodukci mluveného slova. Světelná část zvláštního výstražného zařízení je opatřena zábleskovým zdrojem světla s výškou 60 mm.

Kabina osádky je na přední straně vybavena dvěma svítilnami se zábleskovým světlem typu LED modré barvy, které jsou napojeny na zvláštní výstražné zařízení a lze je v případě potřeby vypnout samostatným vypínačem.

Oranžová blikající světla na zadní stěně účelové nástavby jsou v provedení LED a jsou sdružena do jednoho celku, v počtu šesti světelných zdrojů.

Všechna světla jsou zakryta funkčními, efektními, laserem vypálenými plochými mřížkami z nerezového plechu. Celkově působí elegantně a neruší.


Sdílet