Hasiči z Rudné se pyšní krásnou cisternou ve věku babičky, avšak po omlazovací kůře
Jednotka SDH Rudná na Praze západ již mnoho let používá cisternovou automobilovou stříkačku Tatra 148. Vůz byl však za dobu služby v havarijním stavu, jevil známky stáří a únavy už i na pohled.
Jednoho zimního odpoledne se členové jednotky rozhodli, že to tak dál nepůjde a pustili se do drobných úprav, které skončily rozřezáním větší části vozu a tím i prozatímním odhlášením z bojeschopnosti.
Rekonstrukci vozu popisují členové JSDH Rudná následovně:
Začali jsme s opravou plechařiny na kapotě. Namontovali jsme přední světla s paticí na žárovky H4, protože jsme nebyli spokojeni s viditelností. Kabinu uvnitř jsme kompletně vyčistili a až na pár drobných změn zůstala původní.
Jelikož po motorové stránce byl vůz v pořádku, mohli jsme se věnovat dalším problémům, které na nás čekaly. Následoval kompletní rozbor brzdové soustavy a jeho opětovné sestavení s novými díly. Práce postupovala relativně rychle a tak se k nelibosti některých členů rozpárala i nástavba.
Vypustila se nádrž na pěnu, vyčistila a po debatách či zachovat nebo ne jsme ji prořízli a zvětšili tím nádrž na vodu. Při této příležitosti byla nádrž kompletně pročištěna a pokračovalo se dále.
Nad ovládacím panelem jsme z obou stran zbudovali úložný prostor na hadice typu B, C a D. Vedle ovládání jsme vytvořili místo tzv. kolotoče další úložná místa. Za řidičem jsme místo obsadili lékárničkou, rozdělovačem, hadicovým klíčem, proudnicí, vyprošťovací sekyrkou, náhradní tlakovou lahví do dýchacího přístroje, hadicovými přechodkami a drobnostmi.
Na druhé straně nemálo velký prostor zaplnila dvojice dýchacích přístrojů typu Saturn, náhradní tlaková láhev, proudnice, hadicové klíče a přechodky. Dá se říci, že jsou zde umístěny nejpotřebnější věci k prvotnímu zásahu.
Stále jsme se snažili dodržet původní rysy vozu, což se po dlouhé námaze podařilo. Nejvíce nás zdržely boky vozu a zadní kulatá část karoserie. Po delších nepříjemnostech se nám podařilo vůz dostat do laku a začaly dokončovací práce.
Na nástavbě vznikl držák na žebříky, držáky na barely se sorbentem, hliníková bedna na nářadí a další drobnosti a držák na dopravní kužely. Obětí za to bylo odmontování a zaslepení zadního děla na vozu, které bylo prakticky nepoužívané.
Zadní prostor nástavby zůstal téměř nezměněn. Dostal jen nový kabátek. Do zadních útrob jsme schovali plovoucí čerpadlo, klín pod kola, kratší plnící hadici B, kufr s nářadím a další a další věci.
Nemohli jsme zapomenout na to, že některé zásahy jsou i v noci a tak jsme do všech úložných prostorů a na plošinu nástavby nainstalovali diodové osvětlení. Tím naše práce na tomto voze pomalu končila. Ještě jsme provedli promazání celého automobilu a kontrolu funkčnosti. Tatra dojela v lednu letošního roku na technickou prohlídku a byla zpět zařazena do výjezdu.
Od té doby byla již na mnoha výjezdech a sklízí obdiv, za což jsme rádi. Na opravách jsme strávili přes rok a půl usilovné práce, hádek, ale i veselých historek. Většinu prací jsme si na voze udělali sami. S ostatním nám pomáhali místní hodní spoluobčané a menší firmy, jejichž majitelé poskytli buď své vybavení, nebo přidali ruce k dílu.
Nemalý podíl na naší práci má i pan starosta města Lubomír Kocman a Městský úřad Rudná, který poskytl finanční prostředky na opravu techniky. Celková cena repase Tatry se vyšplhala na přibližně 150 tisíc korun. O Tatřičku se staráme více než o osobák a doufáme, že nám vydrží minimálně ještě jednou tolik, než doteď.
Jak se nám rekonstrukce podařila, se můžete přesvědčit ve fotogalerii tohoto článku.
Druhým vozem, který náš sbor využívá k zásahům je CAS K25 Liaz. Zub času byl nemilosrdný i k tomuto zásahovému vozu, který se dostal do žalostného stavu. Možná i horšího, než jsme viděli na Tatře. Letos vůz odstavíme a pokusíme se ho opět vlastními silami dát do původního stavu.
Jedna z věcí, na kterých bude záležet, jsou finance na další rok pro náš sbor. Vůz bude potřeba kompletně celý repasovat. Bohužel nevíme, jak dlouho budeme liazku dávat dohromady, abychom na ní mohli být pyšní. Ještě před zahájením oprav musíme trošku poupravit garáže naší hasičárny, abychom mohli na voze pracovat i přes zimu.
Posledním a nejnovějším v našem vozovém parku je vůz Fiat Ducato. Jedná se o 9místnou dodávku, která je také zařazena do IZS. Doposud byl používán především pro dopravu mládeže na soutěže, ale i k pár technickým zásahům. Nyní bude plně vybaven a nahradí vůz Liaz. Bohužel bez vody.
JSDH Rudná je zařazená v kategorii JPO 3. Od nového roku máme za sebou 32 zásahů z toho 27 s repasovaným vozem Tatra.
Závěrem děkujeme všem, kteří se jakýmkoli způsobem podíleli nebo budou podílet na dalších opravách a údržbách naší techniky. Děkujeme Městu Rudná, že se snaží, abychom měli dostatek finančních prostředků na provoz a údržbu. A především děkujeme našim drahým polovičkám, které jsme částečně vyměnili za špinavou a studenou hasičárnu.
Další informace o naší bandě nadšenců na webových stránkách i na facebooku pod nickem Hasiči Rudná.
Redakčně upravený text a foto: kolektiv Hasičů Rudná